15% meer caravans verkocht over januari en februari 2014

KCI

De KCI meldt toename caravanverkoop over januari en februari 2014

BUNNIK – Over de maanden januari en februari 2014 is de caravanverkoop met 15% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De verkoopcijfers zitten bovendien al voor de vijfde maand op rij in de lift. Dat blijkt uit cijfers van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI).

Het vertrouwen is terug bij de kamperende consument, meent brancheorganisatie KCI. Vooral de maand januari was goed. Toen werden er ruim 22% meer caravans verkocht dan in dezelfde maand in 2013. De maand februari 2014 meegerekend zijn de verkoopcijfers eveneens gestegen met dubbele cijfers.

“De verkoop van nieuwe caravans heeft de afgelopen jaren duidelijk last gehad van de economische situatie in Nederland”, stelt Leo Diepemaat, voorzitter van de KCI. “Maar de registratiecijfers van de afgelopen maanden geven aan dat met name de wat oudere consumenten langzaamaan weer meer vertrouwen terugwinnen.”

Senioren: frequente kampeerders

Campers en caravans zijn in ons land vooral populair onder senioren. Zowel in de categorie caravans als kampeerauto’s hebben zij de meeste kampeermiddelen in bezit, zo blijkt uit de cijfers. Van de mensen die een caravan bezitten is het aandeel van de 55-plusser 57%. Bij de camper ligt dit zelfs op 65%. Deze ervaren kampeerders hebben meer tijd om regelmatig eropuit te trekken in binnen- en buitenland en te genieten van de vrijheid, de luxe en de flexibiliteit die een caravan of camper hen biedt.

Leeftijd           Caravan     Camper
18 – 35 jaar           4%          4%
36 – 45 jaar         15%        10%
46 – 55 jaar         24%        21%
56 – 65 jaar         27%        32%
66jr en ouder     30%         33%

Meer animo voor kamperen onder gezinnen

Toch wordt kamperen ook steeds meer een gezins- of familieaangelegenheid. Uit recente cijfers van het  Trendrapport Toerisme blijkt dat een meerderheid onder de kinderen zich beter vermaken op een camping dan in een hotel of appartement. Slechts 10% van de kinderen vindt kamperen niet leuk. Ruim twee derde van de kinderen tussen 6 en 12 jaar heeft al eens gekampeerd. In de verkoop cijfers zien we dat met name terug in de verkoop van gebruikte kampeermiddelen. Zo steeg de gebruikte verkoop van caravans tot en met februari met 15,7% en de gebruikte kampeerauto zelfs met 24,7%.

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel