Nieuwe Hymer DuoMobil blijft onder de 3500 kilo

Hymer Duomobil DynamicLine

De nieuwe Hymer Duomobil is aanzienlijk lichter

BAD WALDSEE – Enerzijds is er bij de campers een trend naar kleine en compacte campers, waardoor de vraag naar vrijetijdsauto’s, buscampers en vans sterk is toegenomen, anderzijds is er ook meer vraag naar campers voor stellen of echtparen die meer luxe en comfort wensen.

Hymer speelde daar een paar jaar geleden al handig op in met de introductie van de DuoMobil. Een camper die is ontwikkeld door en voor echtparen.

Die DuoMobil bood dan ook alles wat je als reizend stel nodig hebt, zowel qua indeling als uitrusting. Helaas woog deze meer dan 3500 kilo waardoor je er een C(1) rijbewijs voor nodig had. Dat beperkt de doelgroep die Hymer met de DuoMobil wil bereiken natuurlijk aanzienlijk. Gezien het ook niet geringe prijskaartje kwam deze camper, op enkele uitzonderingen na, dan ook niet bij de Nederlandse dealers terecht.

De introductie van de nieuwste generatie van de B-klasse van Hymer, waarop de DuoMobil werd gebouwd, biedt echter nieuwe mogelijkheden omdat die dankzij de toepassing van de modernste lichtgewicht bouwwijze aanzienlijk lichter is.

Lichter

Die mogelijkheden heeft Hymer ook met beide handen aangegrepen en liet op de Caravan Salon in Düsseldorf dan ook een geheel vernieuwde DuoMobil zien. Deze is gebouwd op het nieuwe lichtgewicht platform en heeft, net als alle andere modellen uit de Hymer B DynamicLine, een maximaal toelaatbare massa (MTM) van 3500 kg.

Rondzit achterin

Hymer Duomobil DynamicLineEen opvallend aspect aan de indeling van de Duomobil is het feit dat de zitgroep achter in de camper is geplaatst. Die indeling is best bijzonder voor halfintegraal en integraal campers. Daar worden immers over het algemeen de draaibare voorstoelen bij de zitgroep betrokken waardoor de zitoek bijna altijd vlak achter de cabine is gesitueerd. Het vaste zitje van de zitgroep is dan ook nog vaak redelijk compact. Dat heeft het gevolg dat je dus alsnog in één van de voorstoelen moet gaan zitten als je lekker onderuit wilt zitten. Voor een aantal mensen is dit toch een bezwaar. In de DuoMobil zien we daarom een rondzit, net zoals we bij caravans zien. Dat is veel prettiger bij een langer verblijf. Rondom de rondzit heeft Hymer grote ramen geplaatst zodat je als het ware in een serre zit.

Hefbed

Slapen doe je in de Hymer DuoMobil B Dynamicline in een hefbed, boven de voorstoelen. Dat zien we vaker bij integraal campers. Omdat de nieuwe Hymer Dynamicline vrij smal is, heeft Hymer in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, er voor gekozen om het hefbed in de lengte te plaatsen en de instap ook zo comfortabel mogelijk te maken. Het bed kan daarom vrij diep naar beneden zakken zodat je er zonder trap in en uit kunt stappen. Het hefbed bestaat uit twee langsbedden met een lengte van 190 en 195 cm.

Hymer Duomobil DynamicLineVanwege de omgekeerde indeling bevindt de wasgelegenheid zich aan de voorzijde, vlak achter de voorstoelen. Links is de toiletruimte, rechts de separate douche. Direct daarbij is ook de nodige kastruimte.

De nieuwe DuoMobil, die net geen 7 m lang is, was dus te zien op de Caravan Salon in Düsseldorf maar staat medio oktober ook op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Vanaf december zal hij ook daadwerkelijk leverbaar zijn en zal dan een adviesprijs van net onder de 100.000 euro hebben.

Like dit artikel
Tweet dit artikel