Ridderbeks Caravans Campers en Vouwwagens: “Go your own way”

Ridderbeks Hymer campers

Ridderbeks gaat de finale op z’n Limburgs vieren

ECHT – In de opmaat naar de bekendmaking van het Caravanbedrijf van het Jaar 2014 brengt Kampeerzaken.nl de zes finalisten voor het voetlicht. We spreken met Jos Ridderbeks van Ridderbeks Caravans Campers en Vouwwagens in Echt.

Wat maakt Ridderbeks tot een finalist?

“Als klanten met de caravan, camper of vouwwagen op pad gaan, moeten zij zich geen zorgen hoeven maken. Wij stoppen al onze energie in de wensen van de klant. We proberen hem te begrijpen. Onze kracht is ontzorgen. De klant krijgt een warme douche. Het is prachtig om in de finale te staan. We zijn superblij en supertrots, maar we willen elke dag een winnaar zijn voor onze klanten.”

Familiebedrijf of familiegevoel?

“We zijn officieel geen familiebedrijf. Ik ben in 1987 op een weiland begonnen in Koningsbosch, maar mijn familie helpt volop mee in de zaak. Mijn zus is bij mij in loondienst. Mijn ouders zijn al op leeftijd, maar mijn moeder helpt elke zaterdag met klusjes zoals folders stickeren en mijn vader vindt het prachtig om elke dag in de zaak te zijn en te helpen waar hij kan. Het maakt de sfeer op de zaak gemoedelijker en het geeft de klant veel extra vertrouwen.”

Wat kun je je van de mysteryshopper herinneren?

“We staan met drie man in de verkoop en elke zaterdag tijdens de borrel hebben we klanten met elkaar doorgenomen. Er waren opvallend veel zestigers, die allemaal veel vragen stelden. Dus we vragen ons echt af wie het is geweest. Het was in elk geval een hele goeie. We weten zelfs niet of de mystery shoppers een offerte hebben aangevraagd of hoever ze in het aankoopproces zijn gegaan. We hebben ze in elk geval benaderd zoals we altijd doen.”

Wat is het bestverkochte caravanmerk/of model van de afgelopen tijd?

“Daar kun je tegenwoordig niets meer van zeggen.  De voorkeur gaat wel naar kleinere en lichtere uitvoeringen met enkele bedden. Het liefst wil men de caravan zo klein mogelijk, met zoveel mogelijk binnenruimte, mooi van buiten én een laag gewicht. En dit alles voor een lage prijs. De gemiddelde opbouwlengte is momenteel zo’n  4.70m. De klant praat zichzelf momenteel naar kleiner. Emotie lijkt toch wel de belangrijkste raadgever. Tien jaar geleden was dat heel anders. Toen kregen we de 4-wheelrijder binnen, ondernemers in de bouw, die een caravan kwamen ‘halen’. We hebben bewust een breed aanbod van campers, caravans en vouwwagens.  Wij zijn een echte vouwwagenspecialist en verkopen daarnaast met net zo veel passie de Eriba Touring, de Eriba Nova, de Adria caravans en de Hymer Campers. Maar geen enkele wagen loopt echt voorop. Daarom proberen we vooral ons eigen merk sterk te maken, Ridderbeks, oftewel RB. We omringen we ons met sterke merken, zodat de mix in z’n totaliteit krachtig wordt. Na meer dan 25 jaar blijkt dat voor ons de beste formule.”

Wat is de bestverkochte gadget van de afgelopen tijd?

“De mover is al jaren de bestverkochte gadget, maar de levelling systemen van E&P Hydraulics doen een goede gooi naar de tweede plaats.”

Hoe groot is jullie liefde voor ‘het caravannen’?

“Groot. We snappen het caravannen. Ook onze werknemers nemen wel eens een caravan mee. Wat we absoluut belangrijk vinden om over te brengen aan de klant is de voorpret. Die begint al als je de caravan uit de stalling haalt. Daarna plannen maken, of liever nog, géén plannen maken, want persoonlijk probeer ik het gedrag van de camperaar een beetje over te brengen op de caravanner. Lekker toeren en elke drie, vier dagen weer door. Maar zoveel klanten, zoveel wensen. ‘Go your own way’ is niet voor niets ons motto.”

Hoe ver gaat jullie service?

“We hebben eens een caravan van een ernstig zieke klant opgehaald uit Frankrijk. Familie van mij wilde het ritje wel maken. Dichterbij, in Zeeland, hebben we een klant gehad die het niet lukte de voortent op te zetten. Er moest een buis vervangen worden. Gelukkig was er een andere klant in de buurt die kon helpen. Ook als we niet direct zelf te hulp kunnen schieten, zoeken we naar een oplossing. Nee-zeggen is geen optie, nooit. Als de klant iets vraagt wat we niet hebben, dan zeggen we dat we het gaan oplossen. Altijd.”

Feestje met de klant? (als jullie winnen….)

“We hebben nog geen plannen… we willen geen onheil over onszelf afroepen. Als het op ons pad komt, gaan we er een knalfeest van maken, maar ook voor het behalen van de finale zullen we iets leuks verzinnen en onze klanten bedanken. Op een manier zoals je dat van ons gezellige Limburgers mag verwachten.”

Dit is aflevering 6 van 6. Ridderbaks Caravans Campers en Vouwwagens is een van de zes kandidaten voor de titel Caravanbedrijf van het Jaar 2014. Op maandag 17 maart 2014 maakt de jury de winnaar bekend tijdens het BOVAG Voorjaarscongres.

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel