Vakantietrends 2014: glamping en maximaal genieten

Glamping

Glamping is een van de vakantietrends 2014

ZOETERMEER – Aan welke vakantietrends moeten we denken in 2014? Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge van Cherry Picker over de opkomst van kamperen, glamping, wifi en maximaal genieten.

Zie jij een patroon in vakantievieren?

Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge van Cherry Picker: “Cijfers laten zien dat gemiddeld 80% van de Nederlanders minimaal één keer per jaar op vakantie gaat. De helft daarvan blijft in Nederland, de andere helft zoekt het over de grens. De belangrijkste bestemmingen zijn Duitsland, Frankrijk, Spanje, Griekenland, Italië en Turkije. Maar de definitie van vakantie is totaal veranderd. Was het doel voorheen uitrusten tijdens een langer verblijf, nu willen mensen er veel vaker even tussenuit. Voor veel Nederlanders is vakantie een lifestyleproduct.”

Kun je anno 2014 nog altijd doelgroepen als backpackers, jonge gezinnen of senioren onderscheiden?

Tessa: “Ik geloof niet in doelgroepen. Neem bijvoorbeeld een vrouw van 60. Zij kan met haar man op vakantie gaan, maar ook met haar dochter op een korte stedenstrip of een huisje boeken met kinderen en kleinkinderen in multi-generatieverband. De recreatiebranche kan dus beter denken in consumentenbehoeften en kijken naar de lifestyle van het individu.”

Vakantie staat voor vrijheid & plezier. Klopt dat nog steeds?

Tessa: “Het centrale thema is maximaal genieten. Of je nu lang of kort gaat: je wilt er tussenuit op een zorgeloze manier, ontsnappen aan de dagelijkse realiteit. We zijn vrijwel dagelijks online. Onze contacten worden onpersoonlijker. Op vakantie proberen we juist verbondenheid te vinden met familie of vrienden. Ook zoeken we verrijking. We willen bij thuiskomst iets geleerd hebben, over de gastronomie, de cultuur, of iets bijgedragen hebben. Onze vakantie moet ertoe doen.”

We leggen dus ook op vakantie de lat hoog?

Tessa: “Misschien omdat we competitief zijn ingesteld: waar je naartoe gaat, en met wie, is onderdeel van je personal branding. Nederlanders zijn van nature ontdekkers. Ontdekkers die op zoek zijn naar iets unieks. Voor de een is dat entertainment op de camping, voor de ander is dat een lokale gids om het bijzondere van de streek te ontdekken. Echter wie naar de Costa Brava gaat, is sneller uitgepraat. Op een verjaardag heeft degene met de spannendste reis de meeste toehoorders.”

Voor de jongere generatie lijkt de ervaring belangrijker dan het bezit. Klopt dat?

Tessa: “Niet alleen voor jongeren telt de ervaring. Je ziet het bij alle consumenten. Onder de huidige economische omstandigheden stellen zij grote investeringen uit. Men geeft zijn geld uit aan ervaringen in plaats van bezittingen. Dit is een algemene consumententrend die erg positief is voor de recreatiebranche. Een vakantie is natuurlijk een ultieme ervaring.”

Toch heeft de ANVR becijferd dat de vakantieboekingen op dit moment een beetje achterblijven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoe kan dit?

Tessa: “Het gaat hier om het aantal traditionele vakantieboekingen via grote reisorganisaties. Als je bedenkt dat de consument steeds vaker zijn eigen arrangementen regelt, denk ik niet dat je dit negatief moet uitleggen.”

Glamping, wifi, social media: hoe ziet de camping van de toekomst eruit?

Tessa: “Ik heb goed nieuws voor de kampeerbranche. De groep kampeerders (met tent, camper of caravan) groeit. Mensen willen ontsnappen aan hun drukke 24/7-levensstijl en kamperen is daarvoor bij uitstek geschikt. Je ziet dit bevestigd in ‘glamping’: mensen die voorheen een hotelvakantie boekten in een druk toeristenoord. Zij zoeken het nu in een tent of caravan op locatie, maar wel van alle gemakken voorzien.

Communiceer via social media.  Omdat jongeren meebeslissen over de vakantiebestemming en zij hun weg weten te vinden via social media kun je er niet omheen. Voor wifi geldt hetzelfde. Geen wifi en de consument heeft een reden om naar de volgende camping te gaan. Speel in op de consument die iets bijzonders wil en die ervaringen wil uitwisselen met mensen die echt wat weten van een bestemming. Zonder die toegevoegde waarde gaat de consument zelf zijn vakantie samenstellen.”

Like dit artikel
Tweet dit artikel