Verkoop caravans en campers blijft groeien

caravan camping

Weer uitstekende verkoopcijfers in eerste kwartaal

ZOETERMEER – Uit de verkoopcijfers, die de brancheorganisaties de afgelopen dagen bekend maakten, blijkt dat de verkoopcijfers van zowel campers als caravans nog steeds blijven stijgen.

Niet alleen in Nederland werden uitstekende cijfers genoteerd, in ons buurland Duitsland was bij de caravans zelfs sprake van het allerbeste eerste kwartaal sinds 2006.

Nederland

Er werden in Nederland in het eerste kwartaal maar liefst 24 procent meer nieuwe campers en 3,7 procent meer nieuwe caravans verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Het eerste kwartaal van dit jaar is volgens de brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG daarmee het vijfde opeenvolgende kwartaal met verkoopgroei en laat de branche een een lange periode van teruglopende verkoopcijfers definitief achter zich.

In de eerste drie maanden van dit jaar werden er 356 nieuwe campers en 1.482 nieuwe caravans verkocht. Maar ook de gebruikte recreatievoertuigen gingen grif van de hand. De verkoop van gebruikte caravans stabiliseerde zich met een stabiel aantal van 2.388 tweedehands caravans. De verkoop van gebruikte kampeerauto’s steeg fors, met 19,3 procent tot 1.425 stuks.

Populairste merken

De populairste merken onder de caravans zijn Hobby, Fendt, Knaus en Eriba, bij de campers wordt koploper Eriba gevolgd door Adria en Bürstner.

Kamperen populair bij gezinnen

“We kunnen nu met recht spreken van een ware ommekeer in de Nederlandse kampeerbranche”, aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat. “Ook in andere Europese landen trekt de markt aan en blijkt kamperen mateloos populair. Zo rapporteerden onze Duitse collega’s onlangs al een recordaantal van ruim 1 miljoen geregistreerde kampeermiddelen. Met bijna 550.000 caravans en campers blaast Nederland ook een aardig toontje mee op Europees niveau. Omgerekend naar hoofd van de bevolking zijn we zelfs al jaar en dag wereldtop.”

Siewert Gorter, voorzitter BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: “Sinds afgelopen jaar kunnen we weer een blik vooruit werpen, nadat de verkoop van nieuwe caravans in 2014 een absolute bodem had bereikt. Met het kampeerseizoen in aantocht hebben we veel aanloop in de showrooms en kampeershops, waarbij ook de gezinnen met jonge kinderen zich steeds vaker laten zien.”

Duitsland

In Duitsland lijken de verkoopcijfers als het ware te exploderen. Brancheorganisatie CIVD meldt dat er in Duitsland 24,1 % meer nieuwe campers en 7,1 % meer nieuwe caravans zijn verkocht. Er werden in het eerste kwartaal van dit jaar  8.863 nieuwe campers geregistreerd. Daarmee werden er voor het eerst meer dan 8.000 nieuwe campers in een kwartaal verkocht. Verder werden er 4.693 nieuwe caravans verkocht waarmee dit het allerbeste eerste kwartaal sinds 2006 was.

Seizoensinvloeden

Het CIVD weet verder te melden dat deze zeer positieve resultaten mogelijk zijn beïnvloed door de vroege Pasen van dit jaar. Als Pasen vroeg valt is er namelijk meestal een aardige verkooppiek in maart.

Like dit artikel
Tweet dit artikel