Het Kampeerzaken.nl nieuwsoverzicht

Corigon: Hymer lanceert een nieuw, no-nonsense campermerk

Corigon: Hymer lanceert een nieuw, no-nonsense campermerk

Corigon: Hymer lanceert een nieuw, no-nonsense campermerk

De Erwin Hymer Group voegt met Corigon een achtste merk toe aan haar camperportefeuille. Gericht op camperaars die waarde hechten aan betrouwbaarheid, functionaliteit en comfort, maar die geen tienduizenden euro’s extra willen betalen voor merkuitstraling of designgimmicks. De eerste modellen zijn vanaf eind augustus te zien op de Caravan Salon in Düsseldorf.

Corigon is geen badge-project van Carado of een budgetvariant van Hymer zelf, maar een zelfstandig merk met herkenbare ontwerpstijl en eigen technische keuzes. Wat biedt Corigon precies, waar staat het merk voor en hoe verhoudt het zich tot de bestaande campermerken van de groep? Lees verder

Fiat E-Ducato: eindelijk een volwaardige elektrische camperbasis

Fiat E-Ducato: eindelijk een volwaardige elektrische camperbasis

Fiat E-Ducato: eindelijk een volwaardige elektrische camperbasis

Elektrische campers zijn er wel, maar nog heel zelden. Er is namelijk nog geen solide, fabrieksklare basis die geschikt is voor grootschalige ombouw. Met de elektrische Fiat E-Ducato – nu beschikbaar binnen het Stellantis CustomFit-programma – verandert dat. De bekende bus, al jaren het fundament onder duizenden campers in Europa, krijgt een volwaardige elektrische variant die direct leverbaar is voor camperbouwers.

Dat maakt de weg vrij voor serieuze elektrificatie in de recreatiesector, een langgekoesterde wens voor veel camperbouwers. Elektrificatie was technisch vaak haalbaar, maar in de praktijk onrendabel: kleine accupakketten, beperkte ondersteuning en complexe goedkeuringsprocedures zorgden voor terughoudendheid. Ook het gewicht speelt een rol, al komt daar nu wat extra ruimte in. Dat de E-Ducato nu direct vanuit de fabriek geleverd wordt als ‘camperklare’ basis – inclusief ombouwopties, aangepaste configuraties en fabrieksgarantie – is dan ook een mijlpaal. Lees verder

Zwemshorts verboden bij zo’n 1.000 Franse campings

Zwemshorts verboden bij zo’n 1.000 Franse campings

Zwemshorts verboden bij zo’n 1.000 Franse campings

Een zomerse dag, het zwembad lonkt, maar bij de ingang verschijnt plots een verbodsbord: geen zwemshorts toegestaan. Voor veel kampeerders uit Nederland komt dat onverwacht. Terwijl de kinderen al bijna het water in willen springen, moet eerst nog een strakke zwembroek worden gekocht – als die überhaupt op voorraad is in het campingwinkeltje.

Steeds meer voornamelijk Franse campings stellen duidelijke kledingregels op voor hun zwembaden. Uit recente gegevens blijkt dat bij zo’n 1.000 campings zwemshorts verboden zijn. In circa 175 gevallen geldt ook een badmutsverplichting. De maatregel is geen formaliteit: wie zich niet aan de regels houdt, wordt simpelweg geweigerd bij het bad. Wat zit hierachter, en hoe voorkom je verrassingen? Lees verder

Bürstner vindt zichzelf opnieuw uit – en ook écht helemaal!

Bürstner vindt zichzelf opnieuw uit – en ook écht helemaal!Een nieuwe camperlijn, een fris logo en een Engelstalige slogan. Bürstner slaat met het modeljaar 2026 rigoureus een volledig andere weg in. De fabrikant uit Kehl schrapt zonder pardon vijftien camperreeksen, tientallen indelingen en álle camperbusjes. Geen halve maatregelen dus – en dat roept vragen op. Wat betekent deze beslissing voor de kampeerder, voor de markt en voor de andere merken binnen de Erwin Hymer Group?

Deze ongekende sanering is de grootste in de geschiedenis van het Duitse merk. Onder de noemer ‘Bürstner Reloaded’ verdwijnt het complete aanbod zoals we dat kennen. Drie volledig nieuwe modellen nemen het stokje over. Daarmee kiest het merk voor meer eigen gezicht, minder overlap en grotere productie-efficiëntie. Maar is dit een wanhoopssprong of juist een scherpe strategische zet? En wat zegt deze stap over hoe fabrikanten naar de toekomst van de markt voor recreatievoertuigen kijken? Lees verder

Vakantietrend 2025: Nederlanders blijven dichter bij huis

Vakantietrend 2025: Nederlanders blijven dichter bij huis

Vakantietrend 2025: Nederlanders blijven dichter bij huis

Na de coronapandemie werden verre reizen en zonzekerheid al snel weer populaire thema’s. Maar de Nederlandse vakantiegangers lijken in 2025 toch een andere koers te varen. De nieuwe Vakantiemonitor van de ANWB laat zien dat het aantal mensen dat deze zomer op vakantie gaat, daalt van 73 naar 57 procent.

Tegelijkertijd blijven meer Nederlanders binnen Europa – of zelfs in eigen land – en kiezen ze ook vaker voor een camping. Wat zegt deze verschuiving over het gedrag van Nederlandse kampeerders? En welke rol spelen factoren zoals hitte, geopolitieke zorgen en prijsbewustzijn? De cijfers uit de Vakantiemonitor duiden op veranderingen op het gebied van kampeergedrag en reisvoorbereiding, en dat heeft implicaties voor onder anderen de aanbieders van campings, kampeeruitrusting en reisorganisaties. Lees verder