ACSI kan in jubileumjaar terugkijken op een recordaantal boekingen

ACSI kan in jubileumjaar terugkijken op een recordaantal boekingen

ACSI kan in jubileumjaar terugkijken op een recordaantal boekingen

Dat kamperen populairder is dan ooit, weten ze als geen ander bij ACSI. De Betuwse campingspecialist, die zijn 60-jarig jubileum viert, kan terugkijken op een recordjaar met een enorme stijging in boekingen en zoekopdrachten. En de toekomst ziet er zonnig uit, want de reserveringen voor 2025 zijn nu al verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden.

Ramon van Reine, directeur van ACSI, glundert als hij de cijfers presenteert aan de vooravond van de Vakantiebeurs in Utrecht. “2024 was het beste kampeerjaar ooit”, vertelt hij enthousiast. “We zagen het aantal boekingen met maar liefst 39% stijgen en ook het aantal online zoekopdrachten van kampeerders schoot omhoog.”

Een begrip sinds 1965

ACSI, dat in 1965 begon met de allereerste internationale campinggids, is uitgegroeid tot een begrip in de kampeerwereld. Met inmiddels 400 teams van campinginspecteurs die jaarlijks 10.000 campings in heel Europa in kaart brengen, is ACSI een onmisbare bron van informatie voor kampeerders. “Naast onze online platforms en apps verkochten we afgelopen jaar bijna 775.000 gidsen, in 13 talen”, aldus Van Reine. “Tel daarbij de ruim 18,5 miljoen zoekopdrachten op en het recordaantal reserveringen, en je begrijpt dat we terugkijken op een fantastisch jaar.”

Steeds meer mensen ontdekken het kamperen

Niet alleen ACSI boekt successen, ook de populariteit van kamperen in Nederland zit in de lift. Het aantal zoekopdrachten van Nederlandse kampeerders steeg met meer dan 10%. Frankrijk, Duitsland en Italië blijven favoriet, maar er is ook een groeiende interesse in nieuwe bestemmingen.

Nieuwe bestemmingen

“Albanië en Montenegro zijn in opkomst”, legt Van Reine uit. “De toeristische sector bloeit er op, vooral aan de Adriatische kust, en de prijzen zijn er nog aantrekkelijk.” Ook kamperen in eigen land wint aan populariteit, met een kwart meer zoekopdrachten naar Nederlandse campings.

Ook buiten het seizoen

Een andere opvallende trend is de toename van kamperen in het laagseizoen. “De campings zitten in de zomer overvol”, zegt Van Reine. “Veel kampeerders zoeken daarom naar alternatieven buiten het hoogseizoen, maar wel in de zon. Spanje en Portugal zijn bijvoorbeeld erg in trek.” De CampingCard ACSI-kortingskaart, waarmee kampeerders extra voordelig kunnen kamperen in het laagseizoen, speelt hierbij een belangrijke rol.

Succes komt nooit vanzelf

Familie van Reine - ACSIHet succes van ACSI is niet vanzelfsprekend. Het bedrijf heeft in de afgelopen 60 jaar een bewogen geschiedenis achter de rug. Oprichter Ed van Reine, een schoolmeester met een passie voor kamperen, begon in 1965 met het inspecteren van campings en het publiceren van de eerste ACSI-gids.

“Mijn vader deed dit in zijn vrije tijd”, vertelt Ramon van Reine. “Hij was goed van vertrouwen en werd daardoor zakelijk wel eens teleurgesteld. Maar hij bleef altijd positief en greep nieuwe kansen met beide handen aan.” ACSI investeerde al vroeg in nieuwe technologieën, zoals computers en internet, en wist zo voorop te blijven lopen in de branche.

Vandaag de dag is ACSI veel meer dan alleen een uitgever van campinggidsen en een tijdschrift. Het bedrijf organiseert kampeerreizen, verhuurt accommodaties en blijft innoveren om kamperen voor iedereen toegankelijk te maken. “Met Thierry en Rémy staat de derde generatie Van Reine al klaar om het stokje over te nemen”, besluit Ramon van Reine trots.

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel