Actiemodel en instapmodel bij Concorde

Concorde Centurion camper

Actiemodel en instapmodel bij Concorde

In het Beierse dorpje Schlüsselfeld wonen nog geen 6000 mensen, maar er zijn drie bedrijven die daar campers uit het absolute topsegment bouwen.

Naast Phoenix en het relatief jonge maar snelgroeiende merk Morelo bouwt Concorde hier al vele jaren campers in een prijsklasse waar de meeste mensen alleen van kunnen dromen. Dat geldt helaas ook voor het nieuwe ‘instapmodel’ in de Centurion-serie en het actiemodel in de Charisma-serie.

De campers van Concorde staan op de Caravan Salon in Düsseldorf dan ook steevast in de hal waar alleen e meest exclusieve campers staan. Inderdaad, waar ook die hele grote campers staan waar je zomaar een stadsauto of sportauto in mee kunt nemen. Wie een camper van Concorde bestelt, kan ook meteen beginnen om een groot rijbewijs te halen. De campers van Concorde zijn namelijk groot en zwaar, ze wegen dus altijd vele malen meer dan de MTM van 3500 kilo die met een klein rijbewijs is toegestaan. De meeste Concorde-campers wegen al gauw zo’n 12 ton maar ze zijn er ook van 24 ton. Hoewel het een heel exclusief segment betreft, levert Concorde ieder jaar toch zo’n 405 campers per jaar af. Die worden gebouwd door 360 medewerkers. Dankzij de groei van meer dan 15% in het laatste boekjaar heeft men 40 nieuwe medewerkers aangetrokken.

Instapmodel

De prijs (exclusief BPM) van de Credo-serie, die de basis voor het programma vormt, begint bij ongeveer 150.000 euro. Het topmodel is de Centurion-serie, door Concorde ook wel het ‘rijdende droomkasteel’ genoemd. Deze serie werd in 2012 geïntroduceerd. Campers uit de Centurion-serie worden normaal gesproken gebouwd op de Mercedes Actros, die tegenwoordig zelfs leverbaar is met een 12,7-liter dieselmotor van 530 pk. Daarmee kost de Centurion al snel meer dan een half miljoen euro. Binnen deze serie introduceert Concorde nu een instapmodel, voor zover je van die naam mag spreken, die is gebaseerd op de Iveco Daily. Deze hierboven afgebeelde Centurion 860 LI heeft een MTM van 7,5-ton en de aankoopprijs (exclusief BPM) bedraagt ‘slechts’ 350.000 euro.

Centurion 860 LI

Concorde Centurion camperDe Centurion 860 LI is 8,70 meter lang, 2,40 meter breed en 3,66 meter hoog. Het laadvermogen bedraagt bijna 1200 kilogram. Eigenaars van het oude rijbewijs klasse 3 of het nieuwe rijbewijs C1 mogen dit rijbewijs besturen. Wie plaats neemt op de bestuurdersstoel (desgewenst voorzien van ventilatie en massagefunctie) ervaart het gevoel van een kapitein op de commandobrug van een tanker. Twee monitoren naast de klassieke ronde instrumenten leveren beelden van de camera’s, waarvan er één in de dakspoiler aan de achterzijde is geplaatst. Hierdoor heb je, ondanks het grote formaat en hoekige vorm van de camper een goed overzicht van alles wat zich rond de camper afspeelt. De Iveco Daily is uitgerust met een moderne drie liter dieselmotor van 210 pk (154 kW) en een koppel van 470 Nm welke de achterwielen aandrijft. Optioneel kan er worden gekozen voor een automatische versnellingsbak met koppelomvormer.  Uiteraard kan de Daily worden voorzien van de nodige assistentiesystemen zoals de noodremassistentie, een actieve rijstrookassistent en de file- en zijwindassistent. Het nieuwe stuurwiel van de Daily is nu in hoogte en diepte verstelbaar en dankzij de elektrische parkeerrem is de vervelende mechanische hendel in de bestuurderscabine niet meer nodig.

Luxe

Concorde Centurion camperNieuw aan de Centurion 860 LI zijn de in de romp geïntegreerde luifel en het centrale vergrendelingssysteem dat ook de ingangsdeur van het woongedeelte via de contactsleutel vergrendelt en ontgrendelt. Het interieur doet denken aan het de sfeer van een luxe jacht. Zo hebben de zitgroepen lederen bekleding en is er ook een 32-inch Smart TV. De keuken is uitgerust met een keramische kookplaat op gas en uiteraard is er standaard ook een koffiemachine, welke buiten gebruik in een bovenkast is verstopt. Ook zien we een oven, magnetron en een dubbele spoelbak terwijl de 180 liter koelkast de keuken completeert. Wie wil, kan tegen meerprijs ook een vaatwasser bestellen. De indeling is redelijk standaard. Achter de draaibare stoelen in de bestuurderscabine bevindt zich de zitgroep. Achter de keuken bevindt zich de badkamer met een regendouche in een aparte douchecabine. Zelfs een handdoekverwarmer ontbreekt hier niet. De achterzijde van de camper is gereserveerd voor de slaapkamer met eenpersoonsbedden in de lengterichting. Daaronder bevindt zich een riante garage voor het vervoer van fietsen, scooters en andere grote zaken.

Charisma 790 L Edition

Concorde Carisma camperOok nieuw bij Concorde is een speciaal actiemodel in de Charisma-serie. Ook dit jubileummodel is gebaseerd op de Iveco Daily, die zal worden aangeboden ter gelegenheid van de 30 jaar dat Concorde en Iveco samenwerken. De Charisma is voorzien van een groot aantal extra opties ter waarde van maar liefst 75.000 euro. Deze omvatten een automatische versnellingsbak, lichtmetalen velgen, airconditioning (tijdens stilstand) en een niveauregeling voor het nivelleren van het voertuig. Normaal zou de Charisma 790 L Edition rond de drie ton kosten maar wordt nu aangeboden voor 270.195 euro. Uiteraard zijn ook deze prijzen exclusief BPM.

Like dit artikel
Tweet dit artikel