ADAC: Duitse Raststätten laten kampeerders in de kou staan

ADAC onderzoek Duitse Raststätten

ADAC: Duitse Raststätten laten kampeerders in de kou staan

Duitsland, het land van de Bratwurst, de Autobahn en… de Raststätte. Voor menig Nederlandse en Vlaamse kampeerder is Duitsland niet alleen een geliefde vakantiebestemming, maar ook een belangrijk doorreisland op weg naar het zonnige zuiden. Even de benen strekken, naar het toilet, een kop koffie drinken en de reis vervolgen.

Maar hoe zit het eigenlijk met de voorzieningen voor kampeerders op die Duitse Raststätten? De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft onlangs onderzoek gedaan naar de faciliteiten voor campers en caravans langs de Autobahn. En de conclusie is niet mals: de Raststätten zijn onvoldoende toegerust op de behoeften van kampeerders.

Te weinig parkeerplek en gebrekkige bewegwijzering

Een van de grootste problemen is het gebrek aan parkeerplaatsen. Op veel Raststätten zijn er simpelweg te weinig plekken voor campers en caravans. Met name in de weekends in de zomer. Dan geldt er een rijverbod voor trucks met als gevolg dat de parkeerplaatsen en Rastätten langs de Autobahn nokvol staan. De trucks staan dan soms zelfs op de vluchtstrook en in/uitvoegstroken. Voor ons al vaak reden om dan maar door de week te gaan rijden.

En als er al parkeerplaatsen zijn, is de bewegwijzering vaak onduidelijk of zelfs afwezig. “Waar moeten we in hemelsnaam heen?” Het is een vraag die menig kampeerder zich ongetwijfeld heeft gesteld, rondrijdend op een overvolle Raststätte. En dan hebben we het nog niet eens over de vrachtwagens die vaak parkeerplaatsen bezet houden die eigenlijk voor campers bedoeld zijn.

Service en voorzieningen? Fehlanzeige!

Ook op het gebied van service en voorzieningen laten de Duitse Raststätten te wensen over. Wie zijn afvalwatertank wil legen, vers water wil innemen of zijn cassettetoilet wil legen, komt vaak bedrogen uit. Deze faciliteiten ontbreken op veel Raststätten. En ook stroomaansluitingen zijn schaars. “Even de accu bijladen? Vergeet het maar!”, lijkt de boodschap te zijn. Dat laatste is wellicht ook niet zo nodig omdat de huishoudaccu tijdens de rit wordt bijgeladen, maar wie op een Rastätte wil overnachten kan best wel eens behoefte aan een elektriciteitsaansluiting hebben om de koelkast of elektrische kachel te laten werken.

Elektrisch rijden met de caravan: een uitdaging

De opkomst van elektrische auto’s stelt Raststätten voor nieuwe uitdagingen. Ook voor elektrische auto’s met caravan is het lastig om een geschikte snellaadzuil te vinden. De meeste Raststätten hebben te weinig laadpalen en snellaadzuilen, en de laadpalen die er zijn, zijn vaak niet geschikt voor auto’s met aanhanger. Er zijn langs de Autobahn zelfs snellaadzuilen waar je ook met een auto met verbrandingsmotor mag parkeren, zodat elektrische rijders daar überhaupt wel eens achter het net vissen. En met een caravan erachter, die je in veel gevallen af moet koppelen om de auto op te laden en waarvoor je dus ook een parkeerplaats nodig hebt, kom je dan helemaal voor een uitdaging te staan.

Meer campers, meer problemen

Het aantal campers in Duitsland en de andere Europese landen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Deze trend zorgt voor extra drukte op de Raststätten, die de toestroom van kampeerders nauwelijks aankunnen. De ADAC pleit dan ook voor meer en betere voorzieningen voor kampeerders.

Alternatieven voor de Raststätte

De ADAC raadt kampeerders aan om hun reizen goed te plannen en te overwegen om voor de overnachtingen gebruik te maken van camperplaatsen of campings. Overnachten op een Raststätte wordt om veiligheidsredenen sowieso afgeraden, maar het kan dus ook erg lastig zijn om een plekje te vinden. Gelukkig zijn er tal van alternatieven te vinden. Websites en apps zoals Campercontact, Eurocampings, Pincamp en ANWB Camping bieden een schat aan informatie over camperplaatsen en campings in heel Europa.

Toiletten en eten wel oké, maar de prijzen absoluut niet

Naast de specifieke problemen voor kampeerders, heeft de ADAC ook de algehele kwaliteit van de Raststätten onderzocht. De toiletten en het eten scoren over het algemeen goed, maar de prijzen zijn vaak aan de hoge kant. “Een broodje kaas voor vijf euro? Dan neem ik toch liever een zak chips mee van huis”, zal menig kampeerder denken. Ook een simpele kop koffie, die je meestal zelf uit de automaat moet tappen, kost al snel een paar euro.

Verbeteringen aangekondigd

De problemen op de Raststätten zijn gelukkig niet onopgemerkt gebleven bij de Duitse overheid. Er zijn plannen om de komende jaren te investeren in de verbetering van de faciliteiten voor kampeerders. Zo zouden er meer parkeerplaatsen (voor kampeerders) moeten komen, en moeten de bestaande parkeerplaatsen beter worden bewegwijzerd. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om servicepunten te creëren waar kampeerders hun afvalwater kunnen lozen en vers water kunnen tanken.

Alternatieven?

Of deze plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd, valt nog te bezien. Voorlopig is het dus zaak voor kampeerders om goed voorbereid op reis te gaan. Plan je route zorgvuldig, en zorg dat je weet waar je terecht kunt voor de nodige voorzieningen. En wie weet, misschien is die overnachting op een camping of camperplaats toch wel zo gek nog niet. Het is in ieder geval een stuk rustiger dan op een drukke Raststätte.

Wil je met de camper toch liever zo dicht mogelijk bij de Autobahn blijven, dan kun je ook overwegen om op een Autohof te overnachten. Dat zijn de speciale verzorgingsplaatsen voor trucks, vlak bij de Autobahn. Daar betaal je soms wel wat voor, maar daar is het veiliger en zijn ook meer voorzieningen. Bovendien kun je daar ook goedkoper tanken, waarmee je de kosten voor de overnachting er al gauw mee terugverdient

En voor wie zijn bedenkingen heeft over de hoge prijzen op de Raststätten, kan als een rasechte kampeerder ook wat proviand voor tijdens de reis meenemen. En misschien zelfs een goedgevuld picknickmand? Daarmee is het niet alleen goedkoper, maar ook veel gezelliger.

 

Foto’s: ©ADAC/Theo Klein

Like dit artikel
Tweet dit artikel