ADAC heeft kritiek op botsveiligheid campers

ADAC heeft kritiek op botsveiligheid campers

ADAC heeft kritiek op botsveiligheid campers

Hoe veilig is een camper als er een frontale botsing met een auto plaatsvindt? Uit een ADAC-crashtest tussen een buscamper en een stationwagen blijkt dat dit behoorlijk tegenvalt.

Bij een frontale aanrijding bij een snelheid van 56 km/uur, worden de kreukelzones van beide voertuigen behoorlijk overbelast en ontstaat er behoorlijk wat letsel bij de inzittenden in beide auto’s.

Kreukelzones kunnen impact niet aan

De voorkant van een buscamper is volgens de ADAC (de Duitse tegenhanger van onze ANWB) niet optimaal ontworpen om de energie van de botsing te absorberen. Ook is de kreukelzone van de andere betrokken auto niet opgewassen tegen de impact van de volledig beladen camper, die ruim twee keer zoveel weegt. De passagierscompartimenten van beide voertuigen worden flink beschadigd en de pedalen worden ver in de voetruimte geduwd. Dat levert een groot risico op letsel voor de chauffeurs op.

De ADAC concludeert hieruit dat fabrikanten van campers, of het nu gaat om een personenbus of een bestelwagen, de voorzijde van het voertuig anders moeten ontwerpen. En wel zodanig dat de energie van de botsing in de kreukelzone wordt afgevoerd. Het passagiersgedeelte moet stabiel zijn om de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen.

Volgens de resultaten uit de botsproef lopen niet alleen de bestuurder, maar ook de achterste inzittenden van de camper een hoog risico op letsel. Dit is vooral te danken aan het ontwerp van de achterbank, die in de meeste campers van dun hout is gemaakt. Bij een botsing kan de achterbank geheel kapotgaan waarna de hoofden van de inzittenden op de achterbank tegen de bestuurdersstoel aan kunnen botsen, met het risico op zwaar letsel.

Tweede zitrij moet beter

Daarom wil de ADAC graag dat de onderbouw van de bank in de tweede zitrij wordt verbeterd. Deze moet in ieder geval zo stabiel zijn, dat deze bij een ongeval niet bezwijkt. Dit is ook de enige manier om te voorkomen dat de gordel van het stabiele bekken naar boven glijdt, naar de gevoelige buikzone en zo inwendige verwondingen veroorzaakt. Het is daarom ook belangrijk om te dikke en te zachte kussens te vermijden. Ook dit verhoogt het risico op het uitglijden van de heupgordel en het veroorzaken van ernstig letsel.

De bedden, badkamer, kasten achterin en sjorogen in de laadruimte van de buscamper waren goed bestand tegen de impact van de botsing. De veiligheidsvoorziening van het gassysteem functioneerde ook en onderbrak inderdaad de toevoer. Dat beperkt bij een ongeval het risico op brand tot een minimum.

Keuken zat te los

De keukenkastjes en hun inhoud vlogen bij de botsing echter door het interieur van de camper. Dit brengt de inzittenden in gevaar. In de geteste camper waren de kastjes alleen met een paar bouten aan elkaar verbonden en niet met het chassis. Hier moet dus aandacht worden besteed aan de stabiliteit en de verbinding met het voertuig.

Om de veiligheid te verhogen, is het raadzaam om bijzonder zware bagagestukken helemaal naar beneden en met spanbanden vast te zetten, en om zware ladingen zo mogelijk onder het bed op te bergen. In de keuken kun je het beste lichtgewicht plastic borden gebruiken. Deze moeten tijdens de rit in een afgesloten kastje worden opgeborgen. De tafel voor de tweede zitrij kan tijdens de rit het beste worden verwijderd of weg geklapt.

Rijassistenten

Ook is het raadzaam om bij het kopen van de camper niet te bezuinigen op noodrem- en rijstrookassistenten om het risico op een ongeluk te verminderen. De meeste personenwagens zijn hier (al of niet verplicht) standaard mee uitgerust, wat bij bestelwagens en campers vaak niet het geval is. Hier moet vaak zelfs de airbag voor de bijrijder apart bij de bestelling worden opgegeven.

Like dit artikel
Tweet dit artikel