Een tot 30 procent lichter chassis zonder in te boeten op stijfheid. Dat heeft AL-KO bereikt met het ontwikkelen van het nieuwe Vario X-caravanchassis.
AL-KO heeft zich door de natuur laten inspireren om een licht, innovatief, stabiel, duurzaam en betaalbaar chassis voor caravans te ontwikkelen.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe lichtgewicht chassis voor caravans heeft AL-KO gebruik van zogenaamd bionisch design. Na talrijke experimenten, proefritten, analyses en simulatie-gebaseerde ontwikkeling is een draagconstructie met een moderne, slanke uitstraling ontstaan, die gericht is op de ‘bouwwijze’ van de natuur. Dankzij de honingraatconstructie is het mogelijk om tot 35 kilogram op het chassis te besparen, afhankelijk van de grootte en het toegestane totale gewicht van de caravan. Dit biedt nogal wat voordelen: er is minder materiaal benodigd, wat niet alleen goedkoper maar ook beter voor het milieu is. Bovendien maakt dit ook een hoger laadvermogen van de caravan mogelijk.
“We zochten naar een chassisoplossing die een nog hoger laadvermogen mogelijk maakt door het gewicht te verminderen – uiteraard met behoud van dezelfde stijfheid. We hebben verschillende lichtgewicht bouwstrategieën en materialen getest. Uiteindelijk bleek staal ideaal te zijn in termen van gewicht, betaalbaarheid en stabiliteit. Het resultaat is ons Vario X-chassis dat de modernste techniek perfect combineert met intelligente ontwerpen uit de natuur”, legt Dr. Frank Sager, hoofd technische ontwikkeling bij AL-KO Voertuigtechniek, uit.
Ondanks het lagere gewicht zijn de totale stijfheid, veiligheid, comfort en duurzaamheid overeen met de gebruikelijke AL-KO-kwaliteit. Bovendien kunnen bestaande AL-KO-accessoires zoals steunen en caravanmovers probleemloos met de Vario X worden gecombineerd.
De eerste caravanproducent die het nieuwe Vario X-chassis gaat gebruiken is Knaus Tabbert GmbH. Er komt van de Knaus Sport & Fun-Serie een speciale Black Selection 2020 die op dit chassis zal worden gebouwd.