Afgelopen zaterdag bezochten wij de ANWB Kampeerdagen in Ouderkerk a/d Amstel. Het weer was een beetje schraal, helaas wat het aanbod bijna net zo schraal. Nu zal de ANWB ongetwijfeld haar best hebben gedaan, maar het getoonde aanbod was niet bepaald representatief voor de Nederlandse kampeerbranche.
Natuurlijk was er nog genoeg te zien, maar helaas waren een paar merken en productgroepen niet of nauwelijks vertegenwoordigd waardoor de bezoeker als het ware werd overdonderd door de honderden koepeltentjes van overwegend Chinese makelij.
En juist die goedkope koepeltentjes worden vooral als bijzettentje of op het laatste moment, en dus puur impulsief gekocht. Zonde dus, om honderden bijna identieke goedkope koepeltentjes op zo’n groot kampeerevenement te tonen, zeker als daardoor de wat mooiere producten waar de kampeerbedrijven wel een fatsoenlijke marge op hebben, en waarmee je kampeerders tot echte investeringen kan overhalen, in het gedrang komen.
Het is ook maar de vraag of de doorsnee kampeerder op zo’n aanbod zit te wachten, en volgend jaar überhaupt weer terug komt. Het getoonde aanbod wijkt immers nogal af van wat de doorsnee kampeerder gebruikt, en als kettingreactie zal daardoor ook het bezoekersaanbod gaan verschralen.
Grote afwezigen
Dat waren dit jaar een aantal toonaangevende merken en winkels afwezig, die hopelijk volgend jaar wel van de partij zijn: Aart Kok, Bever Zwerfsport, Holtkamper, Karsten, Slee en Tatteljee.
Aanbod tenten
Gelukkig was er, als je door de bomen het bos nog zag, genoeg leuke dingen te zien: De Waard toonde 2 nieuwe modellen en haar vernieuwde Vergrote Zilvermeeuw, bij Carl Denig, Bax en Esvo hebben we leuke dingen gezien, en ook nieuwkomer Atomatent (waarover later meer) was van de partij.
Aanbod vouwwagens
De verscheidenheid aan vouwwagens en tenttrailers was niet alleen erg beperkt door de afwezigheid van bekende merken als Aart Kok, Holtkamper en Tago, ook van andere paradepaardjes als Comanche, 3Dog Camping en Combi-Camp hebben we amper iets kunnen zien. Alleen Camp-let presenteerde zich uitgebreid.
Jammer dat veel importeurs en producenten er voor hebben gekozen om alleen ‘mee te liften’ op de stand van één van hun dealers. Mede daardoor verschraalt het aanbod nog verder omdat zo’n dealer die weliswaar fraaie wagens bijna letterlijk tussen al die koepeltentjes verstopt.
Campers en caravans
Ondanks een exposantenlijst met een indrukwekkend aantal camper- en caravanmerken was het daadwerkelijk getoonde aanbod nogal magertjes. Omdat stonden ze ook enigszins rommelig en een beetje aan de zijkant van het terrein opgesteld waardoor delen van dit terrein een beetje desolate indruk maakten.
Er was één importeur en een aantal verhuurders die er op het terrein voor de campers en caravans echt werk van hadden gemaakt, die stands trokken ook vrij veel geïnteresseerden.
Bij de overige caravans en campers kregen wij de indruk dat ze er pardoes geparkeerd waren, in plaats van tentoongesteld. Bezoekers liepen dan ook caravans in en uit, zonder dat iemand ze te woord kon staan.
Vermaak
Op zich kon iedereen zich prima vermaken, er waren genoeg demonstraties, de horeca was prima, de kinderen konden zeilen of klimmen, als normale bezoeker op zoek naar wat vermaak kwam je de dag absoluut prima door. Maar als je je enigszins serieus wilde oriënteren voor je volgende kampeermiddel had je je de rit misschien kunnen besparen.
Toeristische informatie
De stands met allerhande toeristische informatie stonden dit jaar heel slim langs de waterkant, precies voorbij de meeste tentjes. Dat was ook de plaats waar veel mensen even en pauze inlasten of eens wat anders wilden zien, en zo vormden deze gevarieerde stands toch een welkome aanvulling.
Volgend jaar beter
Maar wie weet gaat het volgend jaar beter en zijn we dan weer net zo enthousiast als over de ANWB Kampeerdagen 2005 in Almere, of de "Larserbos" tentenshows. Laten we hopen dat de ANWB niet al te veel gaat zwalken en weer kiest voor "informatie voor de kampeerder" in plaats van "vermaak voor de massa". Wij duimen alvast!