ANWB kiest voor het eerst een elektrische auto als Trekauto van het Jaar

Hyundai Ioniq 5 is ANWB Caravantrekker van het Jaar 2022

ANWB kiest voor het eerst een elektrische auto als Caravantrekker van het Jaar

Dat de stekkerauto’s – daaronder verstaan we zowel de plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s – sterk in opkomst zijn, dat is algemeen bekend. Maar dat ze ook prima caravantrekkers kunnen zijn, dat weet nog lang niet iedereen.

Elektrische aandrijflijnen kenmerken zich door een uitstekend koppel, dat bovendien al vanaf een heel laag toerental beschikbaar is. Ideaal dus, om een caravan te trekken. Dat laat ook de ANWB verkiezing voor de Trekauto van het Jaar 2022 zien.

Elektrische auto (BEV) als caravantrekker: voordelen en nadelen

Tegenover die enorme trekkracht staan natuurlijk ook wat nadelen, die vooral met het rijbereik en het opladen te maken hebben. Het rijbereik, dat met een volle accu doorgaans zo’n 300 tot 500 kilometer bedraagt, neemt door de luchtweerstand van de caravan behoorlijk af. Omdat het tussentijds opladen aan een zogenaamd snellaadstation toch al gauw twintig à dertig minuten duurt, gaat een lange rit behoorlijk wat extra tijd kosten. Bovendien is het bij veel snellaadstations, en zeker als het er wat drukker is, niet altijd mogelijk om de auto met aangekoppelde caravan op te laden.

Daarentegen heeft een elektrische auto ook zijn voordelen. We noemden al het enorme koppel, dat al vanaf nul toeren beschikbaar is. Daarom wordt dit ook wel een ‘instant koppel’ genoemd. Ook is een elektrisch auto heel stabiel, wat te danken is aan het gewicht van het accupakket, wat onder de bodem is gemonteerd. En laten we vooral niet vergeten dat een elektrische auto echt fluisterstil is en geen CO2 produceert. En ook als de auto met een heel ongunstige stroommix, zoals die in Polen, wordt opgeladen produceert hij over zijn gehele levensduur minder CO2. Ook als je het winnen van de grondstoffen, de productie en de recycling meerekent.

Plug-in hybride (PHEV) als alternatief?

Veel mensen beschouwen een plug-in hybride (PHEV) als een alternatief voor een volledig elektrische auto. Dat is deels inderdaad het geval. Een PHEV kan namelijk ook in volledig elektrische modus rijden. In die modus is hij net zo stil en schoon als een volledig elektrische auto. Het rijbereik in die modus bedraagt 50 à 100 kilometer. Dat is zonder caravan, met caravan zal dat wellicht iets meer dan de helft zijn. Zodra de accu leeg is, zal de verbrandingsmotor het werk moeten doen. Dan moet de verbrandingsmotor het werk doen. Dan is er natuurlijk geen enkele sprake meer van een stille en schone aandrijving. Het voordeel van die verbrandingsmotor is wel dat er een tank is, die je gewoon in een paar minuten vol kunt gooien.

Verkiezing met uitsluitend stekkerauto’s

Voor het eerst in de geschiedenis deden er uitsluitend stekker auto’s mee aan de ANWB verkiezing voor de Trekauto van het Jaar 2022. De deelnemende auto’s waren de Hyundai Ionic 5 77kW AWD, Kia Sportage 1.6 T-GDi, Volvo XC40 Recharge Pure, Lynck&Co 01, Peugeot 308 Hybrid 225 en Ssang Yong Korando e-Motion.

In totaal 3 PHEV’s en 3 BEV’s dus. Deze werden uitvoerig getest op aspecten als wegligging, motorprestaties, comfort, bediening, binnenruimte, vormgeving, innovatie en prijs/kwaliteitverhouding.

De winnaar: Hyundai Ionic 5 77kW AWD

Als winnaar kwam de Hyundai Ionic 5 77kW AWD uit de bus. Een volledig elektrische auto. De jury was er bijzonder enthousiast over:

Hyundai Ioniq 5 is ANWB Caravantrekker van het Jaar 2022De Hyundai Ioniq 5 is de winnaar van de verkiezing Trekauto van het Jaar. De Ioniq 5 laat zien dat technische innovatie goed wordt vertaald naar praktisch gebruik. Zo houdt de auto bij het bepalen van de actieradius al rekening met het gewicht van de caravan. Ook het vehicle-to-load systeem, waarmee je stroom voor je caravan kunt tappen uit de autoaccu, is slim. Door de lage, brede bouw en het gunstige zwaartepunt is de stabiliteit onovertroffen. De Ioniq 5 is geschikt voor supersnel laden via een DC-lader, dus de accu kan in no-time weer vol zijn. De kracht van de Ioniq 5 is goed te doseren bij het accelereren, waardoor je mooi vloeiend wegrijdt. Het futuristische dashboard vergt wat gewenning. De dodehoekcamera’s zijn ideaal. De gereden Hyundai Ioniq5 was wel de duurste auto uit de vloot kandidaten.

De enige kanttekening die wij willen plaatsen is dat er voor dat supersnelle opladen specifieke (800 volt) laadzuilen vereist zijn, die nog lang niet overal beschikbaar zijn. Maar ook aan normale DC-snellaadzuilen is de laadsnelheid van de Hyundai Ioniq 5 relatief hoog

De bevindingen van de jury over de andere deelnemende auto’s kun je hier lezen.

Foto’s en bron: ANWB

Like dit artikel
Tweet dit artikel