Automatisch aanhangerkoppeling van Semcon

Semcon Automatic Trailer Connection

Automatic Trailer Connection: automatische aanhangerkoppeling van Semcon

De afkorting ATC is wat minder gelukkig gekozen omdat AL-KO deze afkorting natuurlijk ook al hanteert, maar het concept is erg interessant. Het Zweedse Semcon is namelijk bezig met een systeem waarbij een aanhanger automatisch aan de auto kan worden gekoppeld.

Dit ATC-systeem, wat voluit Automatic Trailer Connection heet, is een systeem waarbij de dissel in een opening in de bumper wordt aangekoppeld. Die koppeling zelf is star, terwijl de dissel weer een scharnierpunt heeft op een tiental centimeters van het trekkende voertuig.

Aan de voertuigzijde zien we slechts een gat in de bumper. Dat gat in de bumper maakt het systeem nog interessanter want er is dus geen sprake meer van een trekhaak. Dit komt het uiterlijk van de auto, waar nu nog alleen maar een gat in de bumper zit wat eventueel met een deksel kan worden afgedekt, uiteraard ten goede. Om nog maar niet over de blauwe plekken op onze schenen te spreken. Ook is er geen aparte stroomkabel meer nodig.

 

Het concept van de Automatic Trailer Connection, waarvoor Semcon overigens een vrouwelijk ontwikkelingsteam heeft samengesteld, gaat uit van moderne auto’s waarbij alles wordt aangestuurd middels de boordcomputer en een BUS-systeem. Het trekkende voertuig en de aanhanger communiceren met elkaar via de cloud en een dataverbinding. Mocht die te zwak zijn, is er eventueel ook een bluetooth-verbinding beschikbaar. Zodra de voertuigen op zo’n 2 meter afstand van elkaar staan, kan de pret beginnen. De auto wordt na een druk op de knop op het dashboard automatisch richting de aanhanger voorbewogen. Een elektromotor in het neuswiel zorgt dat de dissel automatisch op de goede hoogte komt te staan na de totstandkoming van de koppeling ook het neuswiel intrekt. Daar aangekomen, wordt de dissel automatisch in de breedte en hoogte gecentreerd waarna er automatisch een elektrische en mechanische verbinding tot stand komt.

Alles gaat geheel autonoom en automatisch, waarbij het systeem door camera’s wordt aangestuurd. De bestuurder kan het hele proces volgen via de eigen ingebouwde achteruitrijcamera. Ook heeft de bestuurder tijdens de rit inzicht in zaken als het gewicht en de balans van het voertuig alsmede de toestand van de verlichting.

Of en wanneer het ATC-systeem van Semcon op de markt komt, is nog zeer onzeker. Voor het succes van ditt systeem is het noodzakelijk dat zowel de aanhanger- en autofabrikanten voldoende interesse hebben. Ook is het maar de vraag of iedere auto voor zo’n systeem geschikt is, of geschikt te maken is. Het systeem van Semcon zal in ieder geval zorgen voor wat nieuwe inzichten en wie weet ook wel voor een soortgelijk systeem dat wat meer op de klassieke trekhaak, die al meer dan 75 jaar in gebruik is, is gebaseerd.

Like dit artikel
Tweet dit artikel