Het Britse bedrijf Fusion Processing test zijn volautomatische rijhulpsysteem in een Ducato bestelwagen. Het systeem is uiteindelijk bedoeld voor chauffeurloze busroutes maar voor nu is er ook een voorproefje van de zelfrijdende bestelwagen én camper van de toekomst.
Europa’s populairste basisvoertuig voor campers, de Fiat Ducato, nam een stap in de richting van de toekomst door de komst van een volledig elektrische versie. Maar nu is er een nieuwe, zij het minder officiële stap in het verkrijgen van autonome rijcapaciteiten op Level 4 of 5.
Autonoom rijden met CAVStar Automated Driving System
Fusion gaf vorige week de eerste informatie en beelden vrij over deze autonoom rijdende Ducato. De bestelwagen is uitgerust met Fusion’s CAVStar Automated Driving System, een hardware- en softwaresuite die is ontworpen om te worden geïntegreerd met OEM-systemen of om achteraf te worden ingebouwd in bestaande voertuigen. Het systeem combineert een reeks van radar, LIDAR, optische camera’s en ultrasone sensoren met een AI processing unit. Fusion’s systeem is ontworpen om vanaf het begin autonoom te zijn op Level 4. Naderhand opwaarderen tot Level 5 behoort ook tot de mogelijkheden.
Het is bedoeld voor een bestuurderloze voertuigervaring, waarbij de omgeving volledig wordt geanalyseerd om aan de hand daarvan het stuur, het gaspedaal en de rem te bedienen. En zo heb je theoretisch een camper waarbij ook de bestuurder tijdens de rit heerlijk om zich heen kan kijken. Het zou dan een kwestie zijn van de bestemming en tussenstops invoeren en genieten maar.
Autonoom rijdende bussen
Volgens Fusion kan de technologie kan worden gebruikt om elk voertuig te automatiseren. Dat is ongeacht de vorm van aandrijving. Het is geschikt voor voertuigen met een verbrandingsmotor, elektrische aandrijving of een hybride combinatie van die twee. Het systeem van Fusion wordt momenteel ingezet in het CAVForth-project voor autonome bussen. Men heeft plannen voor een autonome dienst op een traject van 48 km tussen een park-and-ride in Fife en het bedrijvenpark Edinburgh Park in Schotland.
Fusion leidt het CAVForth-consortium, waarvan ook de snelwegbeheerder Transport Scotland, busfabrikant Alexander Dennis, wagenparkbeheerder Stagecoach Group, Bristol Robotics Laboratory en Edinburgh Napier University deel uitmaken. Hierbij moeten de autonome enkeldeksbussen, die voornamelijk rijden op snelwegen, veilig moeten kunnen samenwerken met het overige verkeer op de weg. Ze zullen kruispunten en bushaltes moeten passeren en ook passagiers in- en uit laten stappen. De bussen rijden met snelheden tot 70 km/u. Momenteel test men de autonome bussen op het circuit. In de tweede helft van dit jaar begint men het testen op de openbare weg.
Ook Fiat Ducato testen
Maar Fusion had ook behoefte om een kleiner voertuig te testen. Daarom bouwde men het CAVstar systeem ook in een Fiat Ducato in. Net als bij de bussen wil Fusion deze eerst op het circuit en later op de openbare weg testen. Om te voldoen aan de bestuurderloze Level 4-mogelijkheden, heeft de bestelwagen redundante stuur- en remsystemen. Deze zijn ontworpen om de besturing in geval van nood over te nemen als de primaire systemen uitvallen.
“We hadden een voertuig nodig waarop we het voor CAVForth ontwikkelde geautomatiseerde rijsysteem konden installeren. Hoewel we in onze vestiging in Bristol een full-size bus hebben, is de Ducato bestelwagen een handiger testplatform om de weg op te gaan en de prestaties van het systeem te meten,” legt Jim Fleming, hoofd marketing van Fusion, uit.
Fleming verklaart dat de Level 4 Ducato in een paar maanden tijd was omgebouwd. Het busje is niet alleen bedoeld voor het verder testen en verfijnen van de CAVStar hardware voor het CAVForth project. Het laat ook zien hoe Fusion’s technologie in staat is om een bestaand niet-autonoom voertuig om te bouwen tot een Level 4 bestelwagen.