Volop innovaties bij BIOD op Kampeer en Caravan Jaarbeurs

Op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht lanceert Advanced Composite Caravans Group, de producent van de BIOD caravans, onder de slogan ‘Total Caravaning’ een nieuwe generatie caravans met vele vooruitstrevende technische innovaties.
BIOD caravans onderscheiden zich al jaren van de concurrentie door de gestroomlijnde naadloze polyester opbouw welke behalve fraai gestroomlijnd ook volledig hagelbestendig is. Op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs komt BIOD met diverse innovaties en nieuwe produkten waaronder het BIOD Total Caravaning Concept, Caravanopmaat, de BIOD Cruiser, de vacuumgeïnjecteerde caravan, een duurzame 100% composietvloer en een nieuw type Westfalia caravanchassis met onafhankelijke wielophanging. Een aantal hebben we al eerder besproken, we zetten het nu wat uitgebreider op een rijtje.
 Total Caravaning
Bij het ‘Total Caravaning’ concept van BIOD wordt daarom het optimum gezocht om invulling te kunnen geven aan dit vrijheidsideaal van de individuele kampeerder. Total Caravaning omvat hierbij o.a. duurzaamheid, design en vormgeving, aërodynamica, wegligging en veiligheid, kleur naar keuze, indeling en accessoires op maat, comfort op maat, verwarming afgestemd op gebruik.
Caravanopmaat
Zoals wij een paar weken geleden al meldden zijn de huidige BIOD casco’s van polyester zo sterk, dat, in tegenstelling tot traditionele caravans, het interieur niet noodzakelijk is voor de constructieve stijfheid. Indelingen kunnen worden aangepast of zelfs volledig eruit gelaten worden zonder dat dit nadelige invloeden heeft op de sterkte van de caravan.
Advanced Composite Caravans bouwt nu ook, naast de standaard indelingen, specifieke indelingen op wens van de klant. Het is verrassend met welke inventieve en praktische oplossingen klanten hierbij zelf komen.
Naast de 2,08 meter smalle BIOD modellen Scout (3,90 meter lang) en Nomade (4,50 meter lang) heeft Advanced Composite Caravans een 2,30 brede Biod Cruiser ontwikkeld waardoor nog meer mogelijkheden zijn ontstaan voor diverse indelingen.
Prototype BIOD Cruiser en nieuwe productietechnologie
Met de BIOD Cruiser wordt de stap gezet naar een volledig nieuwe generatie caravans. Advanced Composite Caravans heeft het afgelopen jaar diverse proeven gedaan om door middel van moderne produktietechnieken een casco te maken dat ca. 17 % lichter is en tot 200 maal meer stijfheidsterkte heeft dan de bestaande modellen. Nadat eerder dit jaar een zijsegment op basis van vacuüminjectie succesvol werd gemaakt, is vervolgens een volledig vacuümgeïnjecteerd casco vervaardigd. Hoewel de techniek sinds enkele jaren wordt toegepast voor o.a. snelle zeiljachten is de toepassing een unicum in de caravanindustrie.
Het huidige zeer arbeidsintensieve produktieproces voor het maken van een BIOD caravan wordt met deze techniek sterk verbeterd waardoor ook het produktievolume kan worden opgevoerd.
100% Composiet bodemplaat
Inmiddels is ook een 100 % composietbodemplaat gerealiseerd en ingebouwd in enkele produktiewagens. De kunststof bodemplaat heeft als voordeel een hogere sterkte bij een geringer gewicht en is onderhoudsvrij. Geen krakende vloeren derhalve, vochtongevoelig en een hogere isolatiewaarde. De isolatiewaarde is ca. een factor 2 hoger dan de bodemplaten welke in de meeste standaard caravans worden toegepast; ideaal daardoor voor winterse omstandigheden. Elektrische en vloeistofvloerverwarming kunnen worden geïntegreerd in de bodemplaat.
De bodemplaat wordt naadloos verbonden met het casco waardoor een zelfdragende constructie ontstaat. De Biod Cruiser zal standaard worden voorzien van deze kunststof bodemplaat en voor de Nomade en Scout modellen is deze tegen meerprijs leverbaar.
Onafhankelijke wielophanging
Voor een betere wegligging en optimaal veercomfort is onafhankelijke wielophanging tegenwoordig standaard in de automobielindustrie. Advanced Composite Caravans introduceert, in samenwerking met Triorep BV, een nieuw type Westfalia chassis met onafhankelijke wielophanging specifiek ontwikkeld voor caravans.
Belangrijke voordelen van dit chassis zijn:
– Onafhankelijke wielophanging;
– Eenvoudige aanpassing van draagvermogen tussen 750 en 1500 kgs!
– Ingebouwde kreukelzone bij frontale aanrijding van achteren;
– Eenvoudige aanpassing tussen lagere (minder luchtweerstand) en hogere bodemvrijheid (zeer slechte wegen);
– Mogelijkheid tot onderbouw bagagecompartimenten (nieuw produkt dat momenteel wordt ontwikkeld door Advanced Composite Caravans BV)
Meer info op www.biod.nl, en natuurlijk op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs te Utrecht.

Like dit artikel
Tweet dit artikel