Boulder heeft ingebouwd accupakket voor elektrische auto, maar is zeker niet dé oplossing

Colorado Teardrops Boulder heeft ingebouwd accupakket voor elektrische auto

Boulder heeft ingebouwd accupakket voor elektrische auto, maar is zeker niet dé oplossing

Het moge inmiddels bekend zijn: de combinatie van een elektrische auto en een caravan is helaas niet ideaal. Niet dat een elektrische auto’s niet geschikt zijn om caravans te trekken. Integendeel zelfs, elektrische auto’s kunnen uitermate goede caravantrekkers zijn.

Het probleem is alleen dat de accu van de elektrische auto veel sneller leeg raakt door de rol- en luchtweerstand van de caravan. Dat is een natuurkundig gegeven waar je weinig aan kunt veranderen. Maar het zorgt er we voor dat je de accu dan veel eerder op moet laden. Wat helpt is een kleinere, lichtere caravan met een goede stroomlijn. Als die zoals deze Boulder van Colorado Teardrop ook nog extra accupakket heeft dan zou het nog beter kunnen gaan.

Als we een caravan met een normale auto trekken, stijgt het verbruik ook en moeten we dus vaker tanken. Omdat het tanken zo gedaan is, accepteren we dat. Maar het snelladen van een elektrische auto duurt al gauw een half uur. Bovendien moet je de caravan bij het snelladen in de meeste gevallen afkoppelen. Best wel wat gedoe dus.

Colorado Teardrops Boulder heeft ingebouwd accupakket voor elektrische auto

Twee vliegen in één klap?

Colorado Teardrops zegt dat je met de Boulder twee vliegen in één klap slaat. Ten eerste is zo’n zogenaamde teardrop trailer lager, smaller, gestroomlijnder en lichter dan een normale caravan. Hij heeft vanwege de kleinere frontale oppervlakte en de betere stroomlijn minder luchtweerstand. Het lagere gewicht zorgt ook nog voor een lagere rolweerstand. Dat samen zorgt ervoor dat het verbruik van de elektrische auto minder snel toe zal nemen en dat de actieradius – de afstand die je met een acculading kunt afleggen – minder snel afneemt.

Ten tweede heeft de Boulder een ingebouwd accupakket waarmee je de accu van de elektrische auto kunt laden. De capaciteit van 75 kWh is heel behoorlijk, die komt zo’n beetje overeen met die van bijvoorbeeld de ‘Long Range’ versies van de Tesla Model 3 en Model Y.

Hoe mooi zou het zijn als je daarmee al rijdend de accu van de auto op zou kunnen laden. Helaas is dat niet het geval. Deze accu vergroot dus niet de actieradius van de auto. Het enige voordeel dat je hebt is dat je als de accu van de elektrische leeg raakt, je geen snellaadstation op hoeft te zoeken. Je kunt hem dan op een willekeurige parkeerplaats opladen met het accupakket van de Boulder. Helaas is de laadsnelheid dan een stuk lager dan die aan een snellader. Waar je bij de meeste snelladers de accu van de auto in ongeveer een half uur tot 80 procent van de capaciteit op kunt laden, duurt dit bij de Boulder ongeveer 80 minuten. En daarna is de accu van de Boulder ook leeg. Bij de eerstvolgende laadstop moet je zowel de auto als de Boulder opladen.

Niet dé oplossing

Kortom: aardig bedacht, maar dit is allesbehalve de oplossing. Wat is dan een beter oplossing? Het enige wat je kunt doen, is een lichte, compacte en gestroomlijnde caravan gebruiken. Of een vouwwagen. Kies dan voor banden met een zo laag mogelijke rolweerstand en zet er dan ook geen batterij fietsen op. Inderdaad, daarmee doe je heel wat concessies, onder anderen aan de ruimte en het wooncomfort. Maar dat doe je met de Boulder ook. Bovendien is de rolweerstand van de Boulder door het gewicht van het accupakket ook niet echt laag. Dan is een eenvoudiger, betaalbaar alternatief altijd nog beter dan de ingewikkelde en dure – ‘oplossing’ die deze minimaal 50.000 dollar kostende Boulder zegt te bieden.

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel