Begin vorige week vond het jaarcongres van de BOVAG en KCI plaats op Papendal. Tijdens dit congres werden ook de resultaten uit de Kampeermonitor 2019 bekendgemaakt. Hierin werd vermeld dat het gedrag van de consument de laatste jaren is veranderd.
Uit het onderzoek dat voor de Kampeermonitor 2019 is uitgevoerd, is onder anderen gebleken dat de consument minder snel naar de dealer stapt om een caravan of camper te kopen.
Naar de dealer
Volgens de Kampeermonitor 2019 is het percentage consumenten waarvan de zoektocht naar een andere caravan of camper bij de dealer begint, de afgelopen 3 jaar met 10% gedaald. De mensen die wel eerst bij de dealers, doen dat steeds vaker online. Dat betekent dus dat de caravan- en camperbedrijven steeds meer moeite moeten doen om klanten daadwerkelijk naar de showroom te krijgen.
Kamperen blijft populair
Gelukkig voor de dealers is het kamperen nog steeds populair onder de Nederlanders. Er zijn in Nederland in totaal 440.000 caravans en 120.000 campers. Hiermee behoort ons land tot de landen met de hoogste ‘caravandichtheid’. Maar ook mensen die geen eigen kampeermiddel hebben, kamperen wel eens. Dat bewijst uit het feit dat maar liefst 1 op de 3 Nederlanders de afgelopen 3 jaar minimaal 1 keer heeft gekampeerd. Maar de Nederlanders gaan wel het liefst met hun eigen kampeermiddel op pad. Toch loopt het percentage mensen dat een eigen caravan, vouwwagen of camper heeft, iets terug. Dit percentage was in 2016 nog 69%, dit ligt nu op 61%. Nederlanders zijn iets vaker een kampeermiddel op locatie gaan huren. Dat percentage steeg de afgelopen jaren van 9% naar 14%.
Minder trouw
Ook wijst de Kampeermonitor 2019 uit dat consumenten steeds minder trouw aan hun kampeermiddel zijn. Dat zien we bijvoorbeeld bij de caravaneigenaren. De afgelopen 3 jaar is het percentage caravaneigenaren dat opnieuw voor een caravan kiest gedaald van 57% naar 48%. De meest trouwe bezitters van een kampeermiddel zijn de tent- en campereigenaren. Ook daar is de kans dat zij een ander kampeermiddel kiezen toegenomen.
Delen blijft achter
Het delen van kampeermiddelen gaat niet zo snel als menigeen had verwacht. De meeste eigenaren van caravans en campers zijn niet bereid om hun kampeermiddel met een onbekende te delen. Voor 68% is delen met een onbekende geen optie. Ook aan deelplatforms moeten we nog even wennen. Slechts 25% van de Nederlanders is namelijk bereid om de caravan of camper via een deelplatform aan onbekenden aan te bieden. Maar 26% is wel bereid om het kampeermiddel met familie of vrienden te delen.
Tweedehands
Consumenten gaan voor de aankoop van een nieuwe caravan of camper over het algemeen naar een (dealer)bedrijf. Er worden ook veel tweedehands kampeermiddelen gekocht. Deze worden vaak bij particulieren gekocht. Dit gebeurt meestal vanwege de aantrekkelijkere prijs, het feit dat men een caravan of camper van een bekende kan overnemen of het juiste aanbod. Omdat tweedehands campers complexere producten zijn, worden deze minder vaak particulier gekocht dan caravans. Hier kiest men er vaker voor om bij een bedrijf te kopen vanwege de extra zekerheid die deze bieden.
Bron: BOVAG