Op Black Friday, een van origine Amerikaans gebeuren, stunten retailers wereldwijd met een enorme hoeveelheid aanbiedingen met grote kortingen. Een aantal vooraanstaande merken in de buitensportbranche heeft daar zo zijn eigen mening over.
Ze zijn van mening dat er wel eens iets meer bij de milieu-impact van Black Friday mag worden stilgestaan. Haglöfs daagt consumenten uit om deze Black Friday alleen tweedehands te kopen en Montane doneert het marketingbudget voor Black Friday aan een goed doel.
Haglöfs
Haglöfs waarschuwt voor buitensporige consumptie door als gevolg van de hoge kortingen tijdens Black Friday en daagt consumenten daarom uit om deze Black Friday niets nieuws te kopen. Het Zweedse merk lanceert in het kader van een ‘Green Friday’-initiatief het tweedehandsconcept ‘Haglöfs Restored’. Het Haglöfs Green Friday-initiatief is de afgelopen jaren bekend geworden omdat het merk hiermee stelling neemt tegen de ecologische en sociale impact van overmatige consumptie. Het bedrijf sluit soms zelfs haar winkels en webwinkels op Black Friday. Vorig jaar verhoogde het Zweedse merk zelfs haar prijzen en schonk de winst aan goededoelen-organisaties voor het milieu.
Liever tweedehands
Dit jaar maakt Haglöfs van de gelegenheid gebruik om tijdens Black Friday ‘tweedehands’ als meest verantwoorde keuze te promoten. De boodschap van Haglöfs is simpel: als je graag iets wilt kopen op de meest heftige verkoopdag van het jaar, neem dan een standpunt in en koop tweedehands.
Dat is ook de reden dat de Haglöfs-winkel in Stockholm als enige open blijft. Op Green Friday krijgen bezoekers van deze Haglöfs Brand Store de kans om de nieuwe tweedehandscollectie, Haglöfs Restored, te testen en aan te schaffen. De reguliere Haglöfs-collectie zal die dag niet in de winkel worden verkocht. De Haglöfs Restored-collectie zal dan ook zijn digitale première beleven, onder anderen op de Instagrampagina van het Zweedse merk.
Fredrik Ohlsson, CEO van Haglöfs licht het initiatief toe: ‘Onze nieuwe Haglöfs Restored-collectie is net zo functioneel en mooi als onze reguliere collectie, maar heeft een milieuvoordeel. Door jassen, broeken en andere items te herstellen, die anders zouden worden weggegooid, besparen we direct op afval, emissies en water tijdens het productieproces. Zo redden we hoogwaardige materialen van de vuilstort.’
Montane
Het Engelse outdoormerk Montane heeft besloten om het volledige marketingbudget voor Black Friday aan de European Outdoor Conservation Association (EOCA) te doneren. Montane doneert een bedrag van €5.000 aan de EOCA in een poging om sociale duurzaamheid te bevorderen en het vitale natuurbeschermingswerk over de hele wereld te ondersteunen. Bovendien wil Montane dit initiatief jaar na jaar voortzetten en meer bedrijven aanmoedigen om ‘groen’ te worden. Het Britse merk heeft al jaren het credo ‘Further. Forever.’ Hiermee wil men de noodzaak benadrukken om na te denken, te overwegen en de natuur om ons heen te beschermen, om zo het voortbestaan hiervan te garanderen.
Montane’s Global Marketing Manager, Matthew Hickman, legt uit: “Het hele jaar door zet Montane zich in om samen te werken met leveranciers en organisaties om de impact van de producten die we produceren te beperken. We willen nu deze kans – het platform van Black Friday – benutten om een stap terug te doen en een verschil te maken. Door onze Black Friday-donatie aan de European Outdoor Conservation Association en onze samenwerking met de British Mountaineering Council doen we wat we kunnen om de landschappen te helpen beschermen die wij, en vele anderen, koesteren voor toekomstige generaties. “We willen iedereen die van plan is om de komende dagen aankopen te doen, aanmoedigen om duurzaam te winkelen en bewust te kopen”.
De donatie van Montane gaat naar natuurbeschermingsprojecten, waaronder de zes onlangs geselecteerde projecten van EOCA, die de plasticvervuiling in het milieu en bij de bron aanpakken, in Spanje, Italië, Brazilië, Columbia en het Verenigd Koninkrijk.
Voor meer informatie over Montane’s ‘Further. Forever.’ kun je kijken op www.montane.com/further-forever-i194. Meer informatie over de European Outdoor Conservation Association is te vinden op www.outdoorconservation.eu.