Burow Reisemobile introduceert verlengde Oman 4 camper

Burow Reisemobile introduceert verlengde Oman 4 camperDe populaire Oman camper bestaat uit een afzetunit en een pick-up Ford Ranger pickup. Van dit in 2015 door Claus Burow geïntroduceerde model zijn op dit moment honderd eenheden gebouwd. Daarmee is deze camper een van de meest succesvolle offroad campers van de afgelopen jaren.

Ter ere van het heuglijke feit dat er honderd eenheden van zijn gebouwd, presenteert Burow nu een variant met een verlengde wielbasis. Deze is geschikt voor de Ford Ranger met een tweede zitrij. Hierdoor worden de gebruiksmogelijkheden flink vergroot.

Bestseller

Toen Claus Burow in 2015 de Oman onthulde, had hij die puur als tweepersoons camper ontwikkeld. Hierdoor kon hij de prijs ook op een ongekend laag niveau houden zonder concessies aan de kwaliteit te doen. In de test van het bekende tijdschrift Explorer Magazine van 2016 werd al geopperd dat dit een bestseller zou worden en dat is ook uitgekomen. Ook nu is de Oman nog populair, er wordt er momenteel minstens iedere week eentje afgeleverd.

Verlengde versie

Wat de normale Burow Oman dus ontbeert, is een achterbank in de pick-up. Zo’n achterbank blijkt ook met twee personen handig te zijn. Hij biedt niet alleen ruimte aan een incidentele extra reiziger, een hond, bagage, koelbox, cameratas of wat dan ook. Maar het is niet zomaar mogelijk om de bestaande cabine van de Oman op een Extracabine-versie van de Ford Ranger te zetten, laat staan op een dubbele cabine. Dat zou de cabine te ver naar achteren uit laten steken. Dat is lastiger in het terrein en de gewichtsverdeling zou er ook niet beter op worden.

De oplossing: langere wielbasis

De oplossing die Burow daarom bedacht was een verlenging van het chassis met 47 centimeter. De wielbasis van de vierpersoons Oman bedraagt daardoor 3,69 m, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter. Uiteraard is de draaicirkel van de Oman 4, zoals hij heet, een stukje groter maar hij rijdt nog steeds verrassend goed. Volgens Burwo is het zo dat als je niets wist van de wielbasisverlenging, je het niet zou merken. Vanwege de verlenging is de Ford echter niet meer beschikbaar met een trekhaak.

Indeling

Op het eerste gezicht lijkt de Oman 4 van binnen gelijk aan het oorspronkelijke model. In de alkoof bevindt zich een groot bed. Voorin vinden we ook de zitgroep. Ook de Oman 4 heeft aan de achterzijde een natte cel. Maar wie verder kijkt, ziet wel degelijk verschillen. Ook op detailniveau. Zo brandt de kookplaat voortaan op gas in plaats van diesel. Er wordt een droogtoilet gebruikt, de elektronica is verbeterd en de koelkast wordt aan de achterzijde beter geventileerd.

Duurder

Vanwege de langere cabine en de chassisverlenging, waarbij ook de cardanas en de uitlaat wordt aangepast, is de Burow 4, die we ook op de Caravan Salon konden bewonderen, niet direct een koopje meer maar hij blijft toch redelijk aantrekkelijk geprijsd.

Like dit artikel
Tweet dit artikel