Bürstner Eliseo buscamper kan ook op CNG

Bürstner Eliseo CNG buscamper

Bürstner Eliseo buscamper kan ook op CNG

Het afgelopen jaar heeft Bürstner zijn programma buscampers nagenoeg helemaal opnieuw opgezet. Dat transformeerde van City-Car naar Campeo, Copa en Eliseo.

Nu het duidelijk aan het worden is dat de dieselmotor vanwege de uitstoot zijn langste tijd heeft gehad is men naar alternatieve aandrijfvormen aan het kijken. Omdat een volledig elektrische aandrijflijn vanwege het gewicht van het accupakket voor campers niet ideaal is, heeft Bürstner een conceptcamper met een hybride aandrijflijn op CNG en benzine ontwikkeld.

De Bürstner Eliseo Natural Gas is qua formaat en indeling nagenoeg gelijk aan de reeds bestaande Bürstner Eliseo C 543. Maar dankzij het Fiat Ducato “Natural Power” basisvoertuig heeft hij een 136 pk hybride motor die zowel op aardgas (CNG) als op benzine kan rijden.

CNG wordt ook wel ‘groen gas’ genoemd en is een gecomprimeerde vorm van aardgas. Het produceert bijna geen stikstofoxide (NOx) en kooldioxide (CO2). In deze uitvoering voldoet de Bürstner Eliseo aan de Euro VI D emissienormen waardoor hij ook in milieuzones kan rijden die voor campers normaal gesproken verboden terrein zijn.

De conceptcamper heeft vijf CNG-tanks aan boord. Daarin past maximaal 36 kilogram CNG, goed voor een rijbereik van 400 kilometer. Als het CNG op is schakelt de motor automatisch over op benzine. Er is maar maximaal 15 liter benzine aan boord. Die mogelijkheid is puur voor back-up bedoeld waarbij de snelheid van de auto ook automatisch wordt begrensd tot 90 km/u.

CNG tanken kan niet overal

Helaas kan het tanken van CNG lang niet overal maar toch zijn er genoeg locaties om het tanken op een redelijk logische wijze in de route in te kunnen plannen. In Nederland zijn er op dit moment meer dan 180 tankstations, in België 150. Bij onze oosterburen zijn er ongeveer 900 CNG-tankstations. In Italië, waar deze aandrijfvorm behoorlijk populair is, zijn er zelfs ongeveer  1.250 stations waar je CNG kunt tanken. Wie naar Frankrijk wil heeft wel een uitdaging, daar zijn er maar een stuk of 75. Dat geldt ook veel Noorwegen met ongeveer 30 stations en Denemarken met 17 stations. In Zweden zijn er weer 200, in het Verenigd koninkrijk is CNG slechts zeer beperkt verkrijgbaar.

Voordeliger

In Duitsland tank je bij meer dan de helft van de CNG-tankstations 100% bioCNG/biomethaan dat uit afval afkomstig is. Door de lage gasprijs en het lage verbruik is het rijden met een CNG-voertuig ook voordelig slechts 60% van de brandstofkosten vergelijkbaar met het een voertuig dat op benzine rijdt. Dat is dus redelijk vergelijkbaar met het rijden op diesel.

Het is nog niet zeker of Bürstner de Eliseo CNG in productie gaat nemen. “Met de Eliseo CNG willen we onze branche nog meer inspiratie bieden voor een milieuvriendelijkere toekomst. Alternatieve motoren voor kampeerauto’s zijn op dit moment onderwerpen voor de lange termijn. De vraag is momenteel nog laag”, zegt Jens Kromer, directeur van Bürstner. “Zodra we er echter in slagen het bereik te vergroten en de tankinfrastructuur verder te verbeteren, kan de ontwikkeling van alternatieve motortypen in de komende jaren verder ontwikkeld worden.”

Like dit artikel
Tweet dit artikel