Bürstner introduceert met de Lineo zijn vierde buscamper

Bürstner Lineo buscamper

Bürstner introduceert met de Lineo zijn vierde buscamper

De Duitse camper- en caravanproducent Bürstner breidt zijn productportfolio bij de buscampers nogmaals uit. Dit keer betreft het de Lineo, een buscamper met een modern interieur, die Bürstner op basis van de Ford Transit bouwt.

En zo heeft Bürstner, na de introductie van de Eliseo, Campeo en compacte Copa opeens eens vierde serie buscampers. De keus voor een Ford Transit als basisvoertuig spreekt voor zich, gezien de recent overeengekomen strategische samenwerking tussen Ford en de Erwin Hymer Group.

Basisvoertuigen

Campers zijn de snelst groeiende soort recreatievoertuigen, en met name de buscampers zijn de laatste jaren enorm in trek. Vandaar dat steeds meer camperfabrikanten deze in het programma op gaan nemen. Daarbij is de variatie aan basisvoertuigen steeds groter. Aanvankelijk was de Fiat Ducato met voorsprong het populairste basisvoertuig. Deze is, evenals de zustervoertuigen van Citroën en Peugeot, steeds moeilijker verkrijgbaar. Dit houdt niet alleen verband met de grote vraag naar basisvoertuigen voor campers. Ook een grote opdracht van Amazon en het wereldwijde tekort en andere essentiële materialen en onderdelen speelt daarbij een grote rol. Daarom wijken camperbouwers steeds vaker uit naar andere basisvoertuigen zoals de Mercedes Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Crafter en MAN TGE.

Ford Transit

Standaard heeft de Bürstner Lineo de bekende 130 pk dieselmotor en is hij uitgerust met handgeschakelde versnellingsbak. Ook is de Ford Transit tegen meerprijs leverbaar met een 170 pk motor of een automatische transmissie. Om het rijden met een hoge buscamper – de Lineo heeft een verhoogd dak – prettiger en veiliger te maken is de Transit uitgevoerd met een Crosswind Assistant. Verder is het basisvoertuig van de Lineo standaard voorzien van tractiecontrole, hill start assist, cruise control en een automatisch start-stopsysteem. Indien gewenst kunnen er nog extra pakketten worden besteld.

Voorts heeft de Ford Transit een wielbasis heeft van 3,75 meter. Die is iets kleiner dan die van de Fiat Ducato zodat de Lineo iets wendbaarder zal zijn dan de andere grote Bürstner buscampers.

Indeling

De indeling van de Bürstner Lineo is niet bijzonder creatief. Dat hoeft ook niet, deze ‘klassieke’ indeling heeft zich immers al in talloze buscampers bewezen. Voorin bevindt zich de zitgroep, in het midden de keuken en de badkamer tegenover elkaar. Achterin een dwarsbed van 190 x 145 cm met daaronder veel bergruimte. De zitgroep kan eventueel worden omgebouwd tot een derde slaapplaats van 187 x 84-98 cm. De keuken bevat een tweepits gasstel, gootsteen en kraan en een 90 liter compressorkoelkast. Deze badkamer is voorzien van cassettetoilet, opklapbare wastafel en een douchemogelijkheid.

De Brava woonwereld van de Lineo heeft een strakke uitstraling, waarbij de meubels zijn uitgevoerd in een mix van houttinten en lichte zandgrijstinten. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende interieurkleuren. Voor het exterieur kan men zelfs kiezen uit zes verschillende kleuren.

Hoewel de Ford Transit zo’n negen centimeter smaller is dan de Fiat Ducato, valt dit qua ruimtelijke indruk niet direct op. Dat komt onder meer doordat de Lineo een forse stahoogte van 199 cm heeft, terwijl de Bürstner buscampers op basis van de Ducato inwendig 190 cm hoog zijn. Een opvallend aspect aan de Büstner Lineo is ook de dubbele, verhoogde vloer. Dat is iets wat je normaal gesproken alleen in campers in het luxere segment vindt. Met zo’n vloer heb je niet alleen extra bergruimte, ook de technische installaties kunnen hier netjes in worden weggewerkt. Verder zorgt zo’n dubbele vloer ook voor een betere isolatie.

Like dit artikel
Tweet dit artikel