Bürstner presenteert elektrische Lineo Electric buscamper

Büstner Lineo Electric elektrischebuscamper

Büstner presenteert elektrische Lineo Electric buscamper

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat de elektrische Ford Transit werd gelanceerd. Maar tot nu toe heeft niemand er een camper mee gebouwd. Alleen Winnebago is er mee bezig geweest, maar die elektrische camper was gebaseerd op een door Lightning Motors geëlektrificeerde ‘normale’ Ford Transit.

Het Duitse merk Bürstner presenteerde op de Caravan Salon de eerste elektrische camper die gebaseerd is op een normaal productie-exemplaar van de Ford E-Transit. De actieradius bedraagt volgens Bürstner 317 kilometer, wat op zich behoorlijk bruikbaar is.

Dat die actieradius best wel bruikbaar is, komt mede omdat het snelladen bij de Ford E-Transit aardig goed voor elkaar is. Dankzij een DC-laadsnelheid van maximaal 115 kW is het 67 kWh accupakket in ongeveer een half uur opgeladen van 20 tot 80 procent. De accu verder opladen aan de snellader heeft niet vele zin, omdat accu’s van nagenoeg alle elektrische auto’s boven die 80 procent veel langzamer op te laden zijn. Aan de ‘normale’ AC-laadpaal is het geen enkel probleem om de accu van de E-Transit op te laden tot 100 procent.

Normale laadpaal versus snellader

Bij een normale laadpaal wordt de accu met wisselstroom (AC) opgeladen, en is de accu na een nachtje laden helemaal opgeladen. Een snellader is veel groter (manshoog) en werkt met gelijkstroom (DC). Waar de laadstroom bij een normale laadpaal via de on-board lader van de auto in de accu terecht komt, gaat de stroom van de snellader nagenoeg rechtstreeks de accu in. Vandaar dat je de accu daarmee veel sneller (5-20 keer zo snel) op kunt laden. Dat zien we ook bij de Ford E-Transit van deze Bürster Lineo Electric. Aan de normale laadpaal is de laadsnelheid maximaal 11 kW, aan de snellader maar liefst 115 kW.

Hoe gaat het rijden en opladen met een elektrische camper?

Wat betekent dat, als je een langere rit met deze camper zou gaan maken? Deze Bürstner Lineo Electric is een mooi voorbeeld om daar wat dieper op in te gaan. Laten we er eerst van uitgaan dat de rechtervoet van de gemiddelde camperaar wat enthousiaster is dan die van de fabrieksopgave, en dat de actieradius op een volle accu 300 kilometer bedraagt. Wie zijn route en laadpauzes een beetje goed kan uitkienen en wat vaker ‘elektrisch’ heeft gereden, zal het zonder meer aandurven om de accu tot 10 procent leeg te rijden. Wij gaan veiligheidshalve even uit van 15 procent, waarna we aan de zogenaamde snellader de accu weer tot 80 procent lading op kunnen laden. Dat duurt volgens Ford 34 minuten.

Naar München

Als voorbeeld nemen we een rit van Utrecht naar München, een afstand van ongeveer 800 kilometer. Het eerste traject vanuit huis gaat met een volle accu, tot die 15 procent lading is bereikt. Dat betekent 85 procent van die 300 kilometer, oftewel 255 kilometer. Dat is als je rustig rijdt ruim twee uur rijden, dus een prima moment voor een pauze. Die pauze duurt dus wel ruim een half uur, wat op zich prima past bij een “Kaffee und Kuchen”. Het is immers vakantie. Daarna zijn er nog 545 kilometer te gaan.

Laadpauzes

Hierna gaan we weer rijden. De acculading waarmee we beginnen is nu 80 procent en we gaan bij 15 procent lading weer een snellader opzoeken. De volgende trajecten zijn dus wat korter, namelijk 100 – 20 – 15 = 65 procent van de actieradius, oftewel 195 kilometer. Met 545 kilometer te gaan betekent dat dat we nog drie keer moeten laden. De eerste twee pauzes duren weer 34 minuten. De laatste pauze kan korter zijn omdat het laatste traject ook korter is.

We zouden nog kunnen kijken of een beetje kunnen ‘smokkelen’ door de accu bij de snellaadstations een paar procent meer op te laden en ze pas bij 5 à 10 procent lading op te gaan laden, zodat we die laatste laadstop niet nodig hebben.

Beter gelijk verdelen

Maar meestal maak je meer tijdwinst door de drie te rijden trajecten tussen de pauzes gelijk te verdelen en de accu bij de volgende laadpauzes niet tot 80 procent maar tot een lager percentage op te laden. Hoe voller de accu namelijk is, hoe langzamer het opladen meestal gaat. Op die manier pak je weer wat tijdwinst. We hebben na de eerste laadstop nog 545 kilometer te rijden. Dat delen we door drie en ronden de uitkomst veiligheidshalve naar boven af tot 185 kilometer. Dat scheelt heel weinig met de normale 80 procent, maar is toch weer een paar minuten. Een snel rekensommetje geeft aan dat we de accu dan steeds tot 77 procent moeten opladen om in München nog 15 procent acculading over te houden, waarvoor steeds 32 minuten nodig is.

Dat vereist iets meer plannen, waarbij apps als ABRP (A Better Route Planner) erg behulpzaam kunnen zijn. Hierbij geef je je route op, je geplande snelheid, het te verwachten energieverbruik en enkele voorkeuren, waarna de app voor jou de snelste route en de bijpassende snellaadstations uitrekent. Hoe dat allemaal ongeveer in zijn werk gaat kun je lezen in het verslag over deze trip met een elektrische auto naar Italië.

Vier keer opladen

Je hebt voor een rit naar München dus vier laadpauzes nodig, die totaal twee uur in beslag nemen. De tijden tussen de laadpauzes in komen aardig overeen met het aanbevolen “twee uur rijden, tien minuten pauze”. De pauzes zijn nu alleen wat langer, al zou één van de pauzes vanwege de lunch sowieso wat langer zijn. In de praktijk ben je hierdoor ruim een uur langer onderweg. Maar het is ook vakantie, dus eigenlijk zou je je daar niet druk om moeten raken. Je hebt zo namelijk ook een heel ontspannen rit en je komt daardoor uitgerust aan.

Op je bestemming kun je de camper weer aan een ‘normale’ laadpaal opladen tot hij helemaal vol is. Dat kan bij een camper nog wel een dingetje zijn aangezien nog lang niet alle campings en camperplaatsen een laadpaal hebben. Het opladen aan een normaal stopcontact kan vaak ook, zolang je in de gaten houdt dat het inschakelen van de waterkoker niet tot overbelasting leidt.

Betreft het campergedeelte van deze Bürstner Lineo: daar hebben we al eerder over geschreven. Los van de aandrijving is er niet of nauwelijks verschil tussen de versie met dieselmotor of met elektromotor. De laatste rijdt overigens wel een stuk prettiger: fluisterstil, trillingsvrij, emissiearm en een hoog koppel (430 Nm) dat direct vanaf stilstand en nul toeren beschikbaar is.

Like dit artikel
Tweet dit artikel