Camperaar Jan Wessels ging naar de Camperexpo om voor KampeerZaken.nl verslag te doen. Op het jaarlijkse driedaagse evenement in Houten kan iedere camperliefhebber zijn hart ophalen, maar vooral voor wie van kleinschalige en toegankelijke beurzen houdt, heeft Wessels ervaren.
Het is zaterdag 23 maart, half negen in de morgen. De buitentemperatuur is drie graden onder nul. En dat moet dan de lente zijn. Misschien dat de Camperexpo ons lentegevoel een beetje aan kan wakkeren. Het is de eerste keer dat we naar dit evenement gaan. We zijn al eens naar de Vakantiebeurs, naar de Caravan-RAI en de SVR geweest. Die beurzen hebben we als erg massaal ervaren: zowel het aantal stands als het aantal bezoekers zijn overweldigend.
De website van de Camperexpo beloofde in elk geval een kleinschalige evenement en we hebben ons daardoor prima vermaakt. Door de kleinschaligheid heb je voldoende tijd om rustig de boel te bekijken. En er valt best veel te zien. Uiteraard campers in (bijna) alle soorten en maten, alleen de allergrootsten ontbreken.
Opvallend vonden we de minicampers: kleine bestelauto’s, omgebouwd tot camper. Op de beurs zijn drie aanbieders aanwezig: Camp-It met een Ford Transit Connect, CustomCamp met de Nissan NV200 Camper (voor het eerst gepresenteerd op deze beurs) en J.B. Kampeerauto’s met de CampuniQ. Het zal duidelijk zijn dat de ruimte in deze auto’s niet overhoudt, maar het getuigt van veel vernuft hoe de diverse inbouwers omgaan met die beperkte ruimte.
De Nissan en de CamperuniQ hebben een gelijke basisindeling: aan de linkerkant is een dwars geplaatste zitbank aanwezig, die tevens als opbergruimte dient en voor de nacht moet worden omgebouwd tot bed. Aan de andere zijde is een keukenblokje ingericht. Heel grappig, maar ook handig is het gasstel bij de CamperuniQ en de Nissan, dat naar buiten gedraaid kan worden. Hierdoor is het ook mogelijk om lekker in de zon te bakken, braden en koken.
De indeling van de minicamper van Camp-It wijkt hier duidelijk van af: het keukenblokje is aan de linkerzijde van de auto geplaatst. De achterbank is ‘normaal’ geplaatst waardoor het mogelijk is om hier nog een of twee personen extra mee te nemen. Voor de nacht moet deze bank worden neergeklapt, waardoor er slaapruimte ontstaat.
In alle drie varianten is uiteraard wel staruimte aanwezig. Dit is opgelost door een hefdak op de auto’s te plaatsen. Bij de CampuniQ is dat een pop-up dak dat in zijn geheel omhoog gezet wordt. De beide andere modellen hebben een hefdak, zoals bekend van de buscampers. Het hoogste punt van het dak ligt bij de Ford aan de voorzijde en bij de Nissan aan de achterzijde van de auto.
Deze minicampers lijken een prima vakantiemiddel te zijn voor eenlingen of duo’s, die een eenvoudige vakantie prima vinden. Op de zondag na ons bezoek sprak ik op een feestje met een mevrouw, die zojuist voor haar en haar hond een Ford Transit Connect had aangeschaft. Ik bedoel maar…
Naast de campers was er ook een groot aantal exposanten met camperspullen. De mooiste dingetjes troffen we aan bij Top Leisure Products. Naast onbreekbare drinkglazen (toch wel makkelijk) vielen ons vooral de opvouwbare spulletjes op. Wat dacht je van een emmer, een afwasteil, een kookpan, een waterketeltje, een koffiefilter, en dat allemaal opvouwbaar. Dit alles gemaakt van siliconen, met voor de kookspullen een RVS-deksel. Ook de Waka Waka lamp op zonenergie is een mooi hebbedingetje. De standhouder wist ons te vertellen dat over een paar maanden van dezelfde producent een oplaadapparaatje op zonenergie leverbaar wordt. Het viel ons wel op dat de prijzen voor deze artikelen niet mals zijn. Maar je hebt dan ook wel kwaliteit.
We hebben het als prettig ervaren, dat op deze beurs de standhouders erg toegankelijk zijn; zo weten wij nu wat onze VW ongeveer zou opleveren als we zouden willen inruilen. Maar voorlopig houden we het nog maar bij ons oudje.
Jan Wessels