De Nederlandse kampeerbranche is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Waar ooit de caravan het straatbeeld domineerde, zien we nu een ware explosie in het aantal campers. Sinds 2010 is het aantal campers in Nederland bijna verdrievoudigd, terwijl het aantal caravans juist is afgenomen.
Wat zit er achter deze verschuiving? En hoe ziet de toekomst van de campermarkt eruit? ABN/AMRO publiceerde onlangs interessante inzichten, aan de hand van een analyse van Ward van der Stee. Hij keek niet alleen naar het imago, maar ook naar de verschillende doelgroepen en naar de diverse factoren die van invloed zijn op de populariteit van campers.
Van stoffig imago naar hippe lifestyle
Een belangrijke factor achter de groeiende populariteit van campers is het veranderde imago. Waar campers vroeger vooral werden geassocieerd met ouderen en traditionele vakanties, zijn ze nu helemaal hip, vooral onder jongvolwassenen. De “vanlife”-beweging, waarbij mensen kiezen voor een minimalistisch bestaan in omgebouwde busjes, heeft hier een grote rol in gespeeld. Influencers op sociale media laten zien hoe zij in hun camper leven en werken, en inspireren daarmee een nieuwe generatie reizigers.
Comfort en gemak voor ouderen
Niet alleen jongeren ontdekken de voordelen van een camper. Ook ouderen kiezen steeds vaker voor dit kampeermiddel vanwege het hogere gebruiksgemak ten opzichte van de caravan. Campers zijn makkelijker te besturen en op te zetten, en bieden meer comfort en ruimte dan een buscamper. Met de toenemende vergrijzing en de stijgende welvaart onder ouderen is het niet verwonderlijk dat de campermarkt een flinke boost krijgt.
Elektrische auto’s als aanjager
Ook de opkomst van de elektrische auto speelt een rol in de groeiende populariteit van campers. Veel elektrische auto’s hebben onvoldoende trekkracht voor een caravan, of hebben een beperkt rijbereik dat nog verder wordt ingekort door de luchtweerstand van een caravan. Een camper biedt dan een aantrekkelijk alternatief, vooral voor wie milieubewust wil reizen.
Zonnige toekomst, maar niet zonder uitdagingen
Ondanks de positieve ontwikkelingen zijn er ook uitdagingen. Zo heeft het vorige kabinet besloten om het kwarttarief voor de wegenbelasting voor campers per 1 januari 2026 te verhogen naar een halftarief. Dit kan de populariteit van campers natuurlijk in enige mate drukken, maar de algemene trend lijkt voorlopig niet te stoppen.
De camper heeft zich al lang en breed weten te positioneren als een veelzijdig kampeermiddel dat aantrekkelijk is voor zowel jong als oud. Met een verbeterd imago, meer gebruiksgemak en de opkomst van de elektrische auto lijkt de campermarkt nog lang niet aan zijn plafond te zitten. Voor zowel de avontuurlijke jongvolwassene die droomt van vanlife, of voor een comfortzoekende senior die kiest voor gemak, de camper (b)lijkt voor ieder wat wils te bieden.
Bron/graphics: ABN/AMRO – Hip imago zorgt voor explosie in camperbezit