Carado blijft groeien

Carado campers

Productie van Carado campers

BAD WALDSEE – Ondanks de economisch mindere tijden blijft Carado groeien. In het afgelopen handelsjaar steeg de omzet van deze Duitse producent van campers en caravans tot ruim 75 miljoen euro.

De omzetstijging werd vooral bewerkstelligd door een sterke groei in de afzet van campers, en dan met name in Duitsland. De markt voor campers is bij onze oosterburen sinds vorig seizoen met een kleine 4% gestegen terwijl Carado bij de campers een groei van meer dan 15% noteerde.

 

Nieuwe modellen bieden nog hoger kwaliteitsniveau
Carado wil bij de campers de nadruk op de succesvolle semi-integraal modellen T334 en T339 leggen. Dit zijn compacte modellen van nog geen 7 meter lang. Vooral de T334 is een model dat qua ruimteaanbod bij deze afmetingen nagenoeg  ongeëvenaard is. Uiteraard staan de campers op de nieuwe maar vertrouwde Fiat Ducato. Die is niet alleen een stuk comfortabeler en mooier dan de eerdere Ducato modellen, maar ook een stuk zuiniger. Ondanks deze opwaardering blijven de prijzen op gelijk niveau.

Compactere, lichtere caravans
Verder wil Carado de koers bij de caravans wat gaan verzetten. De omzet in dit segment liep enigszins terug, het merk wil zich nu meer gaan toeleggen op compactere, lichtere en betaalbaardere modellen. Deze ontwikkeling werd met de komst van de nieuwe Delight caravanserie al werkelijkheid maar wordt nog verder doorgezet. Deze serie onderscheidt zich van de klassiekere caravanmodellen door het achterwege blijven van dure designelementen. In plaats daarvan wordt de nadruk gelegd op functionaliteit en gebruiksgemak. Carado biedt bijvoorbeeld een aantal slimme oplossingen op het gebied van koken, wonen en slapen. Bijkomende voordelen zijn het geringere gewicht zodat ze ook door kleinere auto’s getrokken kunnen worden alsmede een aantrekkelijke aanschafprijs, waarmee het merk ook jonge gezinnen aan wil spreken.

Investering in de toekomst
Om de nieuwe modellen in groeiende aantallen te kunnen produceren, wil Carado komend jaar maar liefst 7 miljoen euro investeren in de fabriek in Neustadt. Daarmee moet de fabriek geschikt worden gemaakt om aan de groeiende vraag te voldoen. Naast een groeiende afzet in de thuismarkt wil het merk, dat deel uitmaakt van het Hymer concern, ook meer omzet uit de internationale markt halen.

Like dit artikel
Tweet dit artikel