Abbey
De Abbey Caravan Company is in 1969 door moedermaatschappij Cosalt opgericht. Cosalt voert tot dan toe Humber als naam, maar dat roept verwarring op met de autofabrikant. Eind 1992 besluit Cosalt, vanwege een inzakkende verkoop, de caravanactiviteit te verkopen en Swift ziet zijn kans om één van de Britse topmerken te kopen.
De productie wordt naar Cottingham overgeplaatst en de fabriek in Grimsby gesloten. Bij een herstructurering van zijn merken laat Swift in de zomer van 2007 de merknaam Abbey vallen.
ACE/ABI
Terry Reed, mede-eigenaar van Astral, verlaat het bedrijf in 1962 om met een kapitaal van GBP 2000 zijn eigen firma, ACE Caravans in Hull op te richten. De eerste productie wordt zelfs naar Nederland geëxporteerd. Eind jaren zestig wordt de productie naar Beverley verplaatst en begint de firma ook met stacaravan.
In februari 1972 besluiten ACE en zijn buurman, Belmont Caravans, een in 1966 opgerichte stacaravan producent, samen te gaan en vormen ABI (Ace Belmont International). ACE blijft het caravanmerk. Midden jaren negentig bouwt moeder ABI caravans voor Frankrijk, (Axxor) Duitsland (Cristall) en Nederland (Beyerland en Delta) en is dan de grootste fabrikant in Engeland en nummer drie in Europa. Toch gaat het in 1998 fout en komt het bedrijf in financiële moeilijkheden, zo erg dat 600 mensen hun baan verliezen en het bedrijf failliet gaat. De Nederlandse H2 groep neemt de matrijzen en merknamen van Beyerland en de zustermerken over.
Op 11 mei 1998 koopt Gary Klesch van Klesch Capital Investors USA het bedrijf van de bank. Herstart september 1998: ABI UK Ltd. In 2004 besluit ABI als stacaravanfabrikant verder te gaan en neemt Swift de caravantak over. Swift introduceert na zes jaar weer het merk ACE, tot zomer 2007.
Adria
In Nova Mesto, Slovenië, werden in 1965 de eerste caravans gebouwd. In groot Joegoslavië was Adria een onderdeel van Industrija Motornih Vozil (IMV), die ook auto’s als de Renault R12 en R16 bouwt. In oktober 1972 wordt een nieuwe fabriek geopend in Brezice en twee weken later in Deinze bij Gent, waar in 1986 de eerste campers worden gebouwd.
Het beste jaar voor Adria was 1980 met een productie van 26.757 eenheden. In 1987 tekent Adria een contract met MAZ Minsk Automotive Plant (Wit Rusland) voor de uitwisseling van technologie aangaande de 350-400 modellen. In 1989 wordt IMV verdeeld in drie private bedrijven: Prevoz, TPV en Adria. Na de onafhankelijkheid van Slovenië heeft Adria het even moeilijk gehad.
In 1994 heeft de fabriek een capaciteit van 15.000 eenheden, maar is de productie ‘slechts’ 6000 stuks. Adria Caravan d.d. gaat in oktober 1996 failliet en wordt overgenomen door Adria d.o.o. Op 2 januari 2003 neemt Adria 50 procent van Fleetwood van Kabe over. Op 5 april 2004 verwerft Adria het Britse Fleetwood volledig. In 2005 wordt er in Nova Mesto een nieuwe fabriek gebouwd.
In november 2004 werd Autocommerce Mobil d.o.o. de meerderheidseigenaar van Adria Mobil d.o.o. Op 29 januari 2007 verandert Autocommerce zijn naam in ACH Investment Mgt, Co. d.d. wat meer in overeenstemming is met de belangrijkste activiteit en strategie. In september 2007 verwerft Adria 80 procent in het Spaanse SunRoller (gesticht 1973).
De productie wordt kort daarop naar Slovenië overgebracht. In 2011 wordt de productie van caravans onder deze merknaam gestaakt. De campers dragen de naam Sun Living en SunRoller gaat verder als fabrikant van stacaravans en chalets. Op 6 januari 2009 gaat dochter Fleetwood failliet.
ACE
ACE Caravans SA (Autocaravans & Caravans Europe) is op 7 februari 1997 opgericht door Marco Antonio Sabater Montteagudo (namens Residenciales Moviles SA, een fabrikant van prefab-huisjes en vakantiehuisjes) en Felipe Pueyo Sánchez del Álamo (ex-partner van Roller Ibérica, S.A. van 1975 tot 1996). ACE maakt sinds 2007 ook de Going caravans voor Engeland. (Deze laatste werden voorheen door het Spaanse Pluma gemaakt dat in 2007 failliet ging.) ACE Spanje heeft niets uit te staan met ACE GB.
Airstream
In 1929 bouwt Wally Byam op het chassis van een T-Ford een caravan voor zichzelf. In 1932 start de productie van caravans, de naam Airsteam van het oudste Amerikaanse caravanmerk dateert van 1934. Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden er in verband met de schaarste van aluminium geen caravans geproduceerd.
In 1967 wordt Airstream door Beatrice Foods overgenomen. Airstream overleeft de oliecrisis van 1979 (omzet $ 22 mln. verlies $ 12 mln.) dankzij een sterke moedermij. In 1980 wordt Thor Industries Inc. opgericht bij het verwerven van Airstream, door de heren TOhmpson en ORthwein. Omdat Europa andere technische eisen stelt, worden er sinds 2004 speciale Europese uitvoeringen gebouwd die in Engeland ontworpen zijn.
ALiner
ALiner is een in 1999 in Nederland geïntroduceerde vouwcaravan, maar verdwijnt na een jaar weer van de markt. Producent is Columbia Northwest Inc. uit de VS. De wagentjes hebben uitgeklapt de vorm van een A. In de USA worden dat A frame travel trailers genoemd.
AS
De familie Trevelyan bouwt in 1961 hun eigen camper. Nadat een dealer uit Bristol belangstelling toont en er vijf bestelt, wordt plaatsgenoot Bob Haling productmanager en Auto-Sleepers is geboren. De familie Trevelyan verkoopt in 1997 het bedrijf aan Steven Riley en Bill Cook.
In 2000 wordt het bedrijf verkocht aan Ian Capes en Stuart Johnson, wiens Marquis Company in 2005 wordt overgenomen door de Italiaanse SEA Group. In juni 2009 verwerven de huidige directeuren Geoff Scott en Mike Crouch de aandelen als gelijke partners waardoor ASG (Auto-Sleepers en Marquis Retail) terugkomen in Britse handen. In 2010 begint men ook met de productie van hoogwaardige caravans.
Avento
In 1964 begint Piet van der Hagen met de productie op kleine schaal in Meerkerk. Ze worden verkocht door Schreuders Sport in Leerdam die voor diverse artikelen de
merknaam Avento gebruikt. Wanneer van der Hagen zelf de verkoop ter hand neemt, blijft de naam Avento bestaan. De productie groeit van 100 in 1970 naar 600 in 1978.
In 1998 brengt Avento een Engels getinte caravan op de markt: Cottage. Op 24 maart 1999 vraagt Avento faillissement aan; op 14 april besluit de curator en de bank om Avento toe te laten treden tot de H2 Groep. Op 3 mei 1999 neemt H2 de boedel over en brengt de productie bij Kip onder. Voor de Master range en Cottage is geen plaats meer. Na het faillissement van Tirus in 2007 behoudt de nieuwe Kip de rechten maar een herintroductie blijft achterwege.
Avondale
Avondale Coachcraft is in 1970 door Gerald en Elleen Ball opgericht versterkt met Louis en Graham Bell in 1973. Het bedrijf maakte toercaravans en stacaravans. Het is altijd een familie bedrijf gebleven met in 1991 Christopher Bell als hoofd. In het najaar van 2007 overlijdt oprichter Gerald Ball. In september 2008 gaat het bedrijf failliet.
Award
In 1976 lanceert ABI zijn eerste Award. Award wordt zowel in GB als NL op de markt gebracht en zelfs een paar jaar in de VS. Bij het faillissement van ABI in 1998 verdwijnt ook dit merk definitief.
Axxor
In 1998 gaat ABI failliet, de Engelse fabrikant van Beyerland, Axxor, Cristall en Delta. Beyerland wordt sinds 1982 exclusief voor de Nederlandse markt in Engeland gemaakt. H2 neemt middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder en dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland t.w. Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt. De productie onder Axxor stopt al gauw: in 2009 worden deze in Nederland als ‘Axxor Beyerland’ uitverkocht.
Bailey
Martin Bailey bouwt zijn eerste wagen in 1947 in zijn garage in Zuid-Bristol. In 1948 F.G.Bailey Ltd. wordt opgericht en start ook de productie. In 1960 verhuist het naar de huidige adres South Liberty Lane Bristol. In 1973 koopt Patrick Howard, afkomstig uit boot industrie, zich met Winn Industries in.
In 1977 kopen Patrick en Stephan Howard het bedrijf op en het wordt Bailey Ltd. Bailey is de langst bestaande Britse fabrikant en sinds een tiental jaren de meest succesvolle. Met 300 persoonsleden bouwt men 9000 voertuigen (ook campers) per jaar met een omzet van GBP 90 miljoen.
Basoglu
De firma Başoğlu, de fabrikant van o.a. de Caretta, is opgericht in 1976. Na een overnachting in een caravan in Parijs tijdens een bezoek aan vrienden, komt dhr. Başoğlu op het idee om ook in Turkije caravans te gaan produceren. Vervolgens worden er op grote schaal caravans, campers en maatgemaakte aanhangers gemaakt.
Dhr. Başoğlu besluit in 2006 om een vierkant caravannetje voor zichzelf te bouwen. Een Engelse klant van de firma ziet dit bouwwerk staan en is enthousiast. Dit is voor Başoğlu reden om zijn idee verder te ontwikkelen. De eerste Caretta is in 2007 een feit. Op dit moment wordt de Caretta geëxporteerd naar 43 landen verdeeld over 4 continenten. Sinds kort is de Caretta ook verkrijgbaar in Japan en Australië en via Caretta Caravans Holland als onderdeel van Caravan Centrum Hoogeveen in Nederland en België. Başoğlu Caravans is gevestigd in Sakarya in het noorden van Turkije en is de grootste Turkse caravanfabrikant.
BeauEr
Vanaf 2010 werkt de Fransman Eric Beau aan een totaal nieuw caravanconcept: de BeauEr 3X. Met twee uitschuifbare modules wordt het vloeroppervlak van 4 vierkante meter naar 12 vierkante meter vergroot. In 2011 werd het concept op internationale beurzen al getoond. De plannen zijn om deze caravan in 2013 in de VS te introduceren.
Beisl
Adolf Beisl is begin jaren zeventig in Bad Kreuznach in Duitsland opgericht. Later verhuist het bedrijf naar Adlhausen. In 1980 produceert Beisl ook campers. Beisle maakt exclusieve modellen, veelal als tegenhanger van de meer bekendere Weippert. De fabriek is eind 2006 gesloten.
Bergland
Huub Henssen start in 1964 in Stein als dealer van Eifelland. In 1966 bouwt hij zijn eerste caravan onder de naam Bergland. Deze naam is afgeleid van zijn voormalige dealerschap en verwijst naar de Limburgse heuvels. In 1976 loopt de productie op naar 400 stuks. In 1995 moet Bergland om onduidelijke redenen het fabrieksgebouw in Stein verlaten en lijkt het merk te verdwijnen. In 1997 wordt in Spaubeek een Bergland Service Centre geopend: VOF Bergland Trading. Op de beurs van januari 1998 verschijnt Bergland met caravans uit het gamma 1994/95 en een camper. Ook de prijzen zijn onveranderd. In 2001 verhuist Bergland naar Stein en bouwt uitsluitend caravans op maat.
Bessacarr
Bessacarr, opgericht in de jaren vijftig door Albert Skepper, is van oorsprong een fabrikant van stacaravans. Het bedrijf komt in 1961 met een eerste tourcaravan als het is overgenomen door de Arnold Laver Group. In 1981 koopt Bessacarr de matrijzen op van de Astral Cameo van de Spooner Group die in maart 1980 de Astral fabriek heeft gesloten. Eind 1996 koopt de Swiftgroep de in moeilijkheden verkeerde Bessacarr van de Arnold Laver Group, die van de caravanactiviteiten af wil. De motorhomes blijven buiten de acquisitie; de productie wordt in 1997 bij Swift weer opgestart.
Bimobil
in 1977 door Raimund von Liebe opgerichte onderneming voor de fabricage van opzetunits voor open bestelauto’s.
Biod
In 1959 is Fahrzeugbau Tiefenhagen (Fathi) begonnen met de productie van caravans. In 1960 wordt Fathi door houtverwerkende industrie Schneider uit Lindau overgenomen. In dat jaar begint BIOD (Beter is ons doel) machine- en apparatenfabriek in Hengelo onder licentie van Fathi met de assemblage van caravans. De kunststofpanelen komen uit Duitsland. In 1964 gaat de productie over naar JEKO in Oldenzaal die fabricage van meubilair en houtwerk uitbesteedt aan sociale werkplaats de Schakel, die de gehele productie in 1969 overneemt: Biod-Fathi Caravanfabriek NV-Oldenzaal.
Wanneer in 1969 Schneider stopt met de productie, worden caravans van BIOD naar Duitsland geëxporteerd en verkocht onder de naam Fathi. De mallen en schalen komen dat jaar van Schneider naar BIOD. In 1980 wordt Avento hoofddealer en verantwoordelijke voor de verkoop; nieuwe modellen worden ontwikkeld met invloeden en interieur van Avento. Het topjaar is 1981 met bijna 200 stuks. In 1994 stopt de samenwerking met Avento en neemt de Schakel alles weer in eigen beheer.
Begin van deze eeuw worden op het onderstel van Peitz een vloerplaat geplaatst waarna het geheel naar van der Ham in Bladel gaat waar de polyesterromp wordt vervaardigd waarna de “lege” caravan terugkeert naar Oldenzaal voor de afbouw. Per 1 november neemt D&D Management en Beheer BV te Lunteren de productie over nadat TopCraft (v.h. De Schakel) in april aangekondigd heeft de productie te stoppen. De productie in 2005 is zo’n 25 stuks; door opstartproblemen kan men aan de vraag niet voldoen, elke geproduceerde caravan is meteen verkocht. Advanced Composite Caravans Group BV (ACC) is in 2004 opgericht om een nieuw caravanconcept op de markt te brengen.
Knelpunten op het gebied van goede personele invulling en een kostenefficiënte wijze van uitbesteding, belemmeren de invulling van de gestelde randvoorwaarden, waarbij in september 2007 geen andere mogelijkheid resteert dan de activiteiten onmiddellijk te staken. In december 2007 volgt doorstart onder directeur Huub van Elswijk in een nieuwe bedrijfsruimte te Ede waarbij verkoop rechtstreeks uit de fabriek gebeurt. ACC Biod is het handelsmerk van Holland Euro-Pacific Industrial Suppliers BV uit Lunteren. De caravans worden op basis van drie modellen naar de wensen van de klant verder aangekleed en ingericht en uitsluitend op bestelling geproduceerd.
Beyerland
Beyerland wordt sinds 1982 exclusief voor de Nederlandse markt in Engeland bij ABI gemaakt. In 1998 gaat ABI, tevens de fabrikant van Delta, failliet. Het goedkopere instapmerk Delta, ook exclusief voor Nederland, stamt uit 1993. H2 neemt middels de IRG-groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder. Dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland: Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt.
De productie onder Axxor stopt al gauw: in 2009 worden deze in Nederland als Axxor Beyerland uitverkocht. Het verdubbelen van de productiecapaciteit gaat niet zonder slag of stoot. Vooral het vinden van geschikt personeel trekt een zware wissel op de kwaliteit van de producten, wat tot de ondergang van Tirus in 2007 zal leiden. Na het faillissement van Tirus neemt Kip de merknamen Beyerland en Cristall over, maar de merken als zodanig komen niet terug.
Bjolseth
De Noorse fabriek, opgericht in 1923, begint in 1954 onder leiding van Edvin Bjølseth met de productie van caravans. In 1979 wordt het bedrijf overgenomen door de Zweedse import bedrijf Caravan-Svensson in Lidkøping. Op 7 september 2006 wordt het bedrijf geliquideerd. KABE neemt in 2010 de productiemallen over ten behoeve van het dochtermerk Eximo.
La Boheme
Buccaneer
Buccaneer Caravans is opgericht eind 1968 door DW Shipley (ex-Abbey) en NC Harrision. In augustus 1999 neemt Explorer (Elddis) ook de merknaam van Buccaneer over. Na de herpositionering in 2009 door moeder Elddis is Buccaneer een van de meest luxueuze caravans in Engeland.
Burstner
In zijn timmerfabriek te Kehl, gestart in 1924, bouwt Jacob Bürstner in 1958 z’n eerste caravan. In de beginperiode voert men de merknaam Delphin. Vanaf 1966 exporteert Bürstner ook naar Nederland. Na de omvorming van Jacob Bürstner KG tot Bürstner GmbH in 1973 wordt de merknaam: Bürstner. In 1976 komt er ook een Fabriek in het Franse Wissenbourg: Bürstner SA. In 1986 start de productie van campers. In 1989 bedraagt de productie 20.000 stuks waarvan 6000 in Frankrijk worden afgezet, waardoor Bürstner daar marktleider is.
In 1992 treedt de familie Bürstner terug (vanwege liquiditeitsproblemen) en in 1993 neemt Dr. Otto Happel de zaak over. In 1996 worden alle Duitse activiteiten volledig in Kehl Rheinhafen geconcentreerd. Op 5 mei 1998 wordt Bürstner (675 man personeel) door Hymer overgenomen. In juli 2002 neemt Bürstner een 60 procent belang in de Franse stacaravanfabrikant Euro Concept, wat in april 2004 tot 100 procent uitgebreid wordt (500 stacaravans in 2005).
Cabby
In 1963 start Tore Nilsson in Kristenehamm (Se) met Cabby. De eerste caravans komen in 1965. In 1968 bouwt Cabby de grootste Scandinavische caravanfabriek tevens de modernste van Europa. In 1969 wordt Cabby verkocht aan Boise Cascade Corp. USA. Zowel de Britse Cavelier, de Franse Dique en Kip maken deel uit van Boise Cascade. Tussen 1973 en 1976 maakt Cabby deel uit van Bendix System Corp.
In 1976 koopt Tore NiIsson Cabby terug maar verwerft hij gelijktijdig Cavelier en Kip. In 1979 verwerft Cabby 75 procent van Dique, maar komt daardoor in financiële problemen. In 1980 wordt twee derde deel in Kip naar Nederlandse beleggers afgestoten en in 1982 het restant. In 1985 lanceert Cabby ook campers, die als divisie in 1988 verzelfstandigd wordt. In 1989 sterft Tore Nilsson en neemt zijn zoon Per de leiding over. Eind 1990 en in 1992 wordt de productie door de economische crisis sterk verlaagd. In 1993 start Cabby opnieuw met een eigen camperdivisie. In 2001 wordt Cabby een onderdeel van Tirus. Na het faillissement van Tirus, november 2007, wordt Cabby overgenomen door Outback Capital Management AB; de overname is in augustus 2008 afgerond.
Camp Runner
Camp Runner is in 2008 opgericht. In licentie van Little Guy USA worden in Slowakije verschillende types zogenaamde teardropcaravans gebouwd, zoals Camp Runner, Splash (2012), Alpina en Mediterane.
Calido
Calido is een kleine Duitse fabrikant, eigenaar is Frank Hartje (vanaf 2007). Het caravannetje is voorzien van een tentdak en uitklapbaar bed op achterkant.
Carado
In juli 2005 stichten Hymer AG en Dethleffs GmbH & Co KG samen een nieuwe onderneming: Capron GmbH (Caravan Produktion Neustadt). In oktober van dat jaar worden de gebouwen van een voormalige landbouwmachinefabriek in Neustadt/Sachen gekocht en in november 2006 start de productie van campers en in februari 2007 die van caravans. Hymer brengt zijn modellen onder de naam Carado uit en Dethleffs onder Sunlight. Reeds in februari 2011 loopt het tienduizendste voertuig van de band en op 20 april 2012 het vijftienduizendste.
Carlight
In 1932 bouwt makelaar WR Earl te Sleaford speciaal voor de CaravanRalley van 1933 een gestroomlijnde caravan. In Engeland waren deze de Rolls Roys onder de caravans. In maart 2003 komen de laatste caravans uit de bestaande fabriek. In juni 2003 neemt Vanmaster het merk over, waarna in 2007 een Management Buy-out volgt. Men houdt zich voorlopig alleen met de service bezig. In oktober 2010 neemt zakenman Liberty Durant Carlight over en juli 2011 komt Carlight uiteindelijk terug met een lijn van acht modellen.
Caravelair
Casacar
Casacar is in 1988 door Vincenzo Bifulco gesticht. De in de buurt van Napels gevestigde fabriek bouwt onder meer uitschuifbare caravans.
Caretta
Voor Caretta zie: Başoğlu caravans
Cavalier
Chateau
Chateau is in 1973 door Alfred Sprankenis uit Budel opgericht. Hij is van oorsprong caravandealer en importeert Roller caravans uit Italië. Omdat deze fabrikant geen ‘Nederlands model’ voor hem wil bouwen, ontwikkelt hij het eigen ‘kasteel op wielen’: Chateau. Hij weet kennelijk te weinig van de Franse taal, want hij vergeet het ‘dakje’ op de eerste a.
In 1974 opent hij een nieuwe fabriek in het Belgisch Limburgse Hamont, 6 kilometer verderop. In 1981 neemt Chateau HomeCar uit Maasmechelen over. De gezamenlijke productie bedraagt dan 2500 stuks. In 1985 volgt de overname van Constructam. De productie van de nieuwe ‘Chateau Caravan Group’bedraagt dan 3800 stuks.In 1987 wordt de productie van de vrij dure Constructams gestaakt.
In 1992 neemt H2 Investment de Chateau Caravan Group over. In 1998 gaat ABI failliet, de Engelse fabrikant van Beyerland en Delta. Beyerland wordt sinds 1982 in Engeland gemaakt, exclusief voor de Nederlandse markt. Delta, een goedkopere instapmerk, ook exclusief voor Nederland, stamt uit 1993. H2 neemt middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie bij Chateau onder en dat geldt ook voor de zustermerken van Beyerland: Cristall voor de Duitse markt en Axxor voor de Franse markt.
Hierdoor stijgt de productie van 2500 in 1997 naar 5000 in 2000 en het personeel van 100 naar 200. De productie onder Axxor stopt algauw: in 2009 worden deze in Nederland als Axxor Beyerland uitverkocht. Het verdubbelen van de productiecapaciteit gaat niet zonder slag of stoot. Vooral het vinden van geschikt personeel trekt een zware wissel op de kwaliteit van de producten wat in 2007 tot de ondergang van Tirus leidt.
Cottage
Constructam
Constructam (Ateliers de Constructions de Tamise) wordt in 1947 door Theo van der Herten in Temse opgericht, voor de vervaardiging van de meest uiteenlopende scheepsbenodigdheden. In 1953 ontwerpt Constructam een eigen type kampeerwagen. In 1958 bouwt deze firma 24 Expo-treintjes voor de Wereldtentoonstelling in Brussel en in datzelfde jaar ontwerpt Theo’s broer Lucien, technisch tekenaar scheepsbouw en inmiddels toegetreden als vennoot, een gestroomlijnd model caravan. In 1968 wordt zelfs een tweede fabriek voor de productie van meubelen in Houthalen (b) geopend. In 1982 volgt een faillissement en er wordt een doorstart gemaakt onder de naam Mirage Caravans. In 1985 wordt de naam Constructam aan Chateau verkocht. In 1985 komt de New Generation uit de fabriek van Chateau. Het bouwen kost relatief veel manuren wat terugkomt in de hoge prijs. In 1987 rollen de laatste Constructams uit de fabriek.
In 1999 probeert Chateau om de naam Constructam weer tot leven te wekken, met een revolutionair nieuw product, gebaseerd op een Zwitsers lichtgewicht concept. Maar verder dan een experimentele fase komt het niet. In Duitsland is deze caravan een jaar eerder te zien als de Cristall 2000. De introductie komt niet van de grond, mede doordat er geïnvesteerd wordt in de acquisitie van Lunar, waarmee toegang verkregen wordt op de campermarkt.
Na het faillissement in 2007 heeft Jacky Broers de merknaam verworven en komt in 2010 met een nieuw retro-model. Hij is betrokken geweest bij de productie van de Constructam Caravans en loopt al jaren rond met het idee om het merk opnieuw te lanceren. Zijn idee wordt opgepikt door de TTP Group: EEn internationale onderneming met meerdere zelfstandige ondernemingen in de transport- en toerismebranche, onder meer Solmar Tours en HomeCar Campers. Paul Cremers, president-directeur van de TTP Group, heeft samen met zijn team de caravan doorontwikkeld en gereed gemaakt voor een herintroductie. Op het moment dat de bestelde modellen geproduceerd gaan worden (april 2011) gaat de producent, Mobile Partner in Overpelt, failliet. Het zoeken naar een nieuwe fabrikant levert geen resultaat op.
Cristall
Coachman
Gestart in 1986 door Jim Hibbs en George Kemp, voormalige directeuren bij ABI. In 1993 start men met de export onder het Hylander-merk. In 1997 wordt Coachman door Elddis overgenomen wat indirect de aanleiding is om de Explorer Group op te richten. In 2000 wordt in Hull een nieuwe fabriek gebouwd. Op 13 november 2001 volgt er een management buy-out door Jim Hinns en zijn managementteam. Door de grote lokale vraag stopt men in juni 2003 met de Hylander.
Colombus
In 1934 vindt Westfalia de trekhaak met kogel uit. In 1935 introductie van de caravan waarvan de productie in 1967 wordt gestaakt. Totale productie in 1935-1976 bedraagt 25.000 stuks. In 1976 komt er een herintroductie met de Colombus (I), maar dit is door het enorme gewicht en prijs (DEM 27.000) geen succes. In 1995 de introductie van de Colombus II. Tot aan einde productie, december 1998, zijn er 350 stuks gebouwd. In 1999 neemt een zelfstandige bedrijf, Delpin Caravans, gestart door een ex-werknemer, tekeningen, gereedschappen en service over.
Compass
In 1978 besluiten vader en zoon Cook de directie van ABI’s dochter Elddis, zowaar door de Cook’s in 1963 opgericht, te verlaten om een nieuwe fabriek op te zetten. De caravans worden in Nederland in 1992 door Frans de Witte geïntroduceerd en daarna door Eurec tot 1997 verkocht onder de merknamen Calibra en Pentara. In 1998 wordt Compass door Elddis overgenomen en ingebracht in de nieuwe Explorer Group. In 2009 laat Elddis de merknaam Compass vallen en vernoemd de modellen Elddis. In mei 2010 komt Compass expliciet voor één dealer organisatie, de Discover Leasure Noord Engeland terug. In oktober 2011 komt Discover Leasure in financiële problemen en stoot bij de herstart de caravanactiviteiten af. In mei 2013 besluit moeder Elddis om met ingang van september 2013 het merk Compass weer in oude glorie te herstellen. De Explorer Groep herintroduceert Compass omdat zowel de Britse pers, de dealers als de consumenten vinden dat er op de Britse markt te weinig merken en modellen zijn.