G-L

geistdirectGeist

Geist caravans en campers werden gemaakt in de LMC fabriek. Het merk werd in Groot-Brittanië, Australië en Nieuw-Zeeland verkocht. De Britse importeur van Geist gaat in maart 2009 failliet. In Groot-Brittanië worden de wagens op het laatst rechtstreeks door de importeur, zonder enige tussenhandel verkocht, vandaar de naam Geistdirect.

going

Going

Speciaal voor de Britse markt worden er bij de firma Pluma in Spanje goedkope instapcaravans gemaakt. Introductie 2001. Na het faillisement van Pluma in 2007 worden de caravans tot 2012 bij het Spaanse ACE gemaakt.

gobanna

Gobanna

In 2007 start Gobanna IJmuiden met de import van de Turkse teardrop caravan van Caretta. Na 2009 produceert Gobanna ze geheel zelf.

gruau_caravans

Gruau

Marius Gruau, sinds 1933 carrosseriebouwer in Laval (fr.), toont op de tentoonstelling van 1961 zijn eerste caravan. Dit tot schrik van Alexandre Sterckeman die hierin een nagebouwde Sterckeman herkent. De eerste twee jaren brengt Gruau deze caravans uit onder de merknaam Vedette (Ster) maar vanaf 1963 als Gruau. In 1982 neemt SIR (voorganger van Trigano ) het merk over. In 2000 stopt Trigano met dit merk.

Gobur uk

Begin jaren zeventig start Gobur met vouwcaravans. Het bedrijf is nog steeds actief en gebruikt ook Carousel als merk/type aanduiding.

herald_caravans

Herald

Herald is een dochteronderneming van Compass, die in 1998/2000 twee modellen uitbrengt. Niet in Nederland vertegenwoordigd geweest.

hobby

Hobby

In 1967 bouwt Harald Striewski in het Noord-Duitse Fockbek in zijn eentje een caravan. Een jaar later neemt hij vier mensen in dienst en bouwt een kleine fabriekshal. In 1970 bereikt hij een productie van duizend stuks. In 1969 wordt de caravan in Nederland geïntroduceerd. Hobby neemt in 1976 Nordland-Zeltfabrik over. In 1984 volgt de introductie van campers en in 1985 loopt de honderdduizendste caravan van de band.
Op 1 januari 1998 is er de overname van de Fendt caravan –divisie.
In het jaar 2007 worden er 21.000 caravans en 2700 campers gebouwd. Tot het concern behoort ook de Rendsburger Feuerverzinkerei GmbH (opgericht 1973) die onderstellen vervaardigt.

homecar

Home Car

Drie voormalige medewerkers van Constructam starten in 1979 HomeCar in het Belgische Maasmechelen. In 1981 neemt Chateau deze fabrikant over, de productie met series als Eureka (tot 1995) en Rally vindt vooralsnog in Maasmechelen plaats. Onder deze naam HomeCar brengt Tirus rond 2005 ook campers uit. Na een productie-opstart in Achel worden deze in een tweede fabriek in Lommel geproduceerd. Ook campers onder de merknamen Lunar en Cristall komen uit deze fabriek.

Bij het faillissement van Tirus gaat HomeCar zelfstandig als camperfabrikant verder. Daar Kip Nederland niet de merkrechten op HomeCar heeft, maar wel de modellenlijn van de caravans overneemt, gaan deze caravans verder onder de naam HomeStar. Echter, bij het faillissement van de fabrikant Mobile Partner in Overpelt (april 2011) verdwijnt HomeCar campers van de markt.

homestar

HomeStar

Na het faillissement van Tirus verwerft Kip Nederland eind 2007 de modellen van HomeCar, maar niet de merknaam. De voormalige HomeCar caravans worden in het najaar 2008 geherintroduceerd als HomeStar. Na het faillissement van Kip Nederland in 2010 komt het merk vooralsnog niet terug op de markt.

holicamp

Holidaycamp

Holidaycamp hefdakcaravans zijn expliciet voor de Nederlandse markt gemaakt (1998) door Pluma Spanje t.b.v. Twentse Ros te Almelo. De merknaam zou oorspronkelijk Holi Camp zijn, maar dat gaf verwarring met Holtkamp.

hylander

Hylander

In 1993 start Coachman de productie en de export naar Nederland onder het Hylander-merk. Door de grote lokale vraag naar Coachman, stopt men in juni 2003 met Hylander. De importeur schakelt daarna over op het merk Lowlander, geproduceerd door Dethleffs.

hymer

Hymer

Het Hymer concern bestaat uit: Hymer AG en CMC Caravan GmbH & Co KG. Hymer AG is sinds 1990 een beursgenoteerde onderneming waarvan 80 procent van de aandelen in het bezit zijn van de Fam. HymerCMC is een privéonderneming van Erwin Hymer. Tot Hymer AG behoren onder meer:

Bürstner GmbH.
Hymer-Eriba GmbH.
Niesmann + Bischoff GmbH.
Carado GmbH.
Laika Caravans SpA.

Tot CMC behoren:
LMC Caravan GmbH & Co KG
TEC Caravan GmbH & Co KG
Dethleffs GmbH & Co KG en haar dochter Sunlight GmbH
(Een Kommanditgesellschaft (KG) heeft geen rechtspersoonlijkheid).

international_trailers

IT

Door het grote verloop van personeel in de hoofdvestiging van Constructam in Temse, besluiten de heren van der Herten de productie van meubilair onder te brengen in een regio met een hoge werkloosheid. In 1986 valt de keuze op Houthalen. Omdat men overtuigt is dat een fabriek het niet redt bij productie van alleen meubilair, besluit men in 1974 ook de productie van caravans ter hand te nemen, echter op basis van de voor die tijd gebruikelijke opbouw. De naam verandert in IT International Trailers. IT bestaat tot 1986; daarna wordt de merknaam door de Chateau-groep overgenomen.

inos

Inos

De eerste conventionele uitschuifbare caravan van de Britse fabrikant Fifth Wheel.
Deze firma is in 2002 opgericht voor het maken van de zogenaamde 5th Wheel caravantrailers voor op de laadbakken van trucks. De Inos is in 2011 geïntroduceerd.

ixus

Ixus

Bij Capron worden tussen 2009 en 2012 de caravans van Ixus, expliciet voor Nederland gebouwd.

jurgens

Jurgens

Producent Jurgens is sinds 1952 actief in Zuid-Afrika, maar was in 1938 in Nederland actief met een paardencaravan. Sinds 1973 ook actief met camperproductie. Jurgens maakt deel uit van CI Caravans International. De voormalige CI fabriek is van 1963 tot 1990 operationeel. In maart 2007 neemt Imperial Holdings Ltd. 80 procent aandelen Jurgens over. Jurgens is sinds 1989 voor 63 procent in handen van de Michel Delport Trust. Jurgens produceert caravans onder de merken, Jurgens, Jurgens Safari, Sprite en Gypsy en campers onder de WJ naam. De in Nederland bekende Xplorer komt uit de huidige Safari-range.

kabe

Kabe

In 1958 start vliegtuigbouwer Kurt Blomqvist de firma Karosseri AB Elit die in 1963 Kabe Husvagnar AB wordt genoemd. Begin jaren tachtig neemt Kabe Fleetwood over. Op 2 januari 2003 neemt Adria 50 procent van Fleetwood van Kabe over. Op 5 april 2004 verwerft Adria het Britse Fleetwood volledig.

In 2008 richt Kabe een nieuwe dochteronderneming op: Eximo Caravans.
Kabe AB heeft verschillende dochtermaatschappijen, waaronder:
Kabe Husvagner AB: producent caravans en campers.
Adria Caravans AB: importeur van Adria voor Scandinavië
Kabe AB: verantwoordelijk voor marketing en productie van Eximo
Kabe Trailer AB: importeur en distribiteur aanhangers uit Polen.

kamath

Kamath

Kamath is sinds 1988 in Maarheeze gevestigd en maakt uitsluitend caravans, campers en opzet-units op bestelling, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de persoonlijke wensen van de klant. Kamath timmert nauwelijks aan de weg en moet het hebben van mond tot mond reclame en klanten die voor een nieuwe bestelling terugkomen.

kip

Kip

In 1934 opent Jan Kip in Hoogeveen een carrosseriefabriek voor boerenkarren en in 1945 ook voor aanhangers. Jan Kip bouwt in 1947 een caravan voor eigen gebruik, die hij halverwege Hoogeveen en Amsterdam neerzet.
In 1950 bouwt hij 30 caravans, tien jaar later al 500 en in 1971 zijn dat er al bijna 10.000. Als het bedrijf in 1959, 25 jaar bestaat, bouwt Kip 25 caravans voor het Franse Rivastella.
In 1962 wordt de huidige fabriek betrokken en vindt er een aandelenruil plaats met Lockwood International NV uit Nieuw Amsterdam in Drenthe. In 1965 is er een samenwerking met NV Systeembouw Noordelijke Architecten Hoogeveen. Deze ontwerpt bungalows, maar na opening van de eerste bungalow in 1967 is er niets meer van vernomen.

In 1966 wordt Kip verkocht aan het Amerikaanse Divco-Wayne Corporation. Hiertoe behoren ook de Britse Nene Valley, (sinds 1965) en het Franse Dique. Nene Valley, een stacaravan fabrikant, heeft alleen in de periode 1961-1966 caravans gebouwd. Estuary Caravans Ltd, een zustermaatschappij van Nene Valley, start in 1966 de productie vancaravans onder de merknaam Cavalier.

Onder deze eigenaar moet de productie omhoog en in de periode 1967-81 worden caravans geproduceerd onder de naam Cavalier en in de periode 1967-1976 caravans en een stacaravan onder merknaam Goldstream. In 1968 wordt Divco-Wayne door Boise Cascade overgenomen en deze brengt Kip onder in de divisie Mobile and Recreation Product Division. Behalve Kip behoren ook Dique en Nene Valley GB tot de holding.

In 1973 komt de productie met 538 medewerkers boven de 10.000 stuks. In 1974 verkoopt Boise Cascade de divisie Recreation aan Bendix Systems Inc. In 1976 verwerft Tore Nilsson, directeur van Cabby, alle aandelen van zijn bedrijf, maar koopt hij behalve het bijna failliete Kip, ook de Engelse ondernemingen Estuary Caravans Ltd.(Cavelier) en Nene Valley Homes op. In 1979 wordt een separate dealernet voor Cavalier opgezet. In 1980 nemen de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) en Eurocommerce ieder een derde deel van de onderneming over. Tot 1981 zit Kip met de ergernis Cavalier opgezadeld. In 1982 neemt Eurocommerce, eigenaar van het complex, het resterende deel van Cabby over.

In 1987 neemt Kip Holding BV alle aandelen over. In deze holding participeert ABN. Op 26 oktober 1993 wordt Kip overgenomen door de H2 Group. Productie 1200 stuks. In 1999 brengt H2 ook de productie van Avento bij Kip onder. In juli 2001 brengt H2 het caravanbelang onder in de Tirus Group.

Op 6 november 2007 gaat Tirus failliet. Op 17 december 2007 volgt in Hoogeveen een doorstart met de merken Kip, Chateau en HomeStar. Slapende merken zijn dan: Beyerland, Cristall en Avento. Eigenaren zijn nu de NOM en Private Plus Fund; deze laatste beschikt over de merknamen. Kip Caravans BV heet nu Kip Nederland. In 2009 moet voor drie maanden deeltijd ww worden aangevraagd. Op 28 september 2010 wordt Kip failliet verklaard. Op 2 november 2010 volgt een doorstart na overname door Boedelbak BV uit Hoofddorp. Met de merkenrechten van Kip en zustermerken Beyerland, Chateau HomeStar en Avento. In 2012 stoot de directeur/eigenaar Henk Gunnik de boedelbak divisie af. Kip verhuurt in 2012 leegstaande ruimtes als stallingsruimte voor caravans en campers van allerlei merken.

knaus

Knaus

In 1960 wordt Knaus KG door architect Helmut Knaus in Marktbreit opgericht en wordt begonnen met de productie van de serie Schwalbennest. Knaus ontwikkelt zelf het nog steeds bestaande logo: een vliegend zwaluwpaar.
Vijf jaar later verhuist de fabriek naar Ochsenfurt, daar de capaciteit in Marktbreit te laag was om aan de stijgende vraag te voldoen. Na verdere capaciteitsuitbreidingen wordt in 1970 de huidige fabriek in Jandelsbrunn bij Passau gebouwd. In 1981 worden alle activiteiten van Knaus KG ondergebracht in Knaus GmbH. en alle activiteiten in Jandelsbrunn geconcentreerd. In 1988 start de productie van campers. Op 25 januari 1991 overlijdt Helmut Sr. en neemt zijn zoon Helmut jr. alle aandelen over.

In 1993 wordt in Nagyoroszi bij Budapest in een joint venture met Tabbert (Knaus Tabbert Ungarn Kft.) een fabriek gesticht die in eerste instantie de caravans van het merk Eifelland voor de Nederlandse markt gaat produceren.

In maart 1997 verwerft Knaus een meerderheidsbelang in Marcampo Caravanas de Portugal. Beter bekend als de fabrikant van Vimara. In 1998 wordt in Portugal de Knaus Toy en Mustang geproduceerd. In september 2003 brengt Knaus de productie van Vimara in Duitsland onder. Een paar jaar daarna verdwijnt dit merk van de markt.
Met de stichting van Knaus AG in 1996 ontstaat ook een nauwe samenwerking met Tiag Tabbert Industrie AG die in september 1997 door Knaus wordt overgenomen. In 2002 ontstaat Knaus Tabbert Group GmbH. Op 9 oktober 2008 vraagt de onderneming faillissement aan.

Hoewel verschillende bedrijven (o.a. Adria, Trigano en Hymer) belangstelling in de boedel hebben getoond, wordt Knaus Tabbert per 1 januari 2009 door de Nederlandse Investeringsmaatschappij HTP Investments BV uit Venlo overgenomen. In april 2011 heeft HTP een aandeel in Merelco Reisemobile GmbH genomen.

kulba

Kulba

Kulba is een producent uit Letland, die in 2012 voor het eerst geëxporteerd wordt.
Kulba bouwt ambachtelijke gemaakte teardrop caravans.

kupava

Kupava

Maz-Kupava uit Wit-Rusland brengt eind 1998 dit merk op de Duitse en Nederlandse markt. De Minsk Automobile Plant (MAZ) is in 1990 opgericht. Het merk is hier, ook onder de naam Yahoo, maar een paar jaar actief geweest.

laika

Laika

Laika is in 1964 door Giovanbattista Moscardini opgericht. Deze Italiaan is zeer geobsedeerd door de ruimtevluchten en vernoemt zijn bedrijf naar de eerste hond in de ruimte. De eerste caravannetje was de 500 die door een Fiat 500 getrokken kan worden. Het wagentje bestaat uit twee delen, de kap is demonteerbaar. In 1970 wordt de fabriek door brand verwoest. In 1977 start men ook met de camperproductie. De caravanproductie wordt in 1993 gestaakt. In 2000 verwerft Hymer 70 procent aandelen
van deze Italiaanse fabrikant.

liberty

Liberty

Liberty is een merk van het Franse Trigano-concern. Deze werd in 1993 geïntroduceerd en in Duitsland toonden de caravans veel gelijkenis met de in Nederland gevoerde Gruau. In 2000 verdwijnt dit merk, na nog een aantal jaren ook in Nederland actief te zijn geweest.

lmc

LMC

In 1955 ontwerpt constructeur Austermann voor eigen gebruik een caravan onder de merknaam Knopse. Austermann heeft in 1952 met carrosseriebouwer Hartmann al een caravan gebouwd, maar de rechten komen na onderling overleg bij Hartmann terecht.
In 1966 neemt Wilhelm Saure de succesvolle firma Austermann uit Sassenberg over: dit is de oprichting van Wilhelm Saure KG. Door het succes van de series Lord en Munsterland wordt begin jaren zeventig een deel van de productie uitbesteed aan Karmann in Rheine.

Na de productie naar het naburige Warendorf overgebracht te hebben in 1978, komt in 1981 een nieuwe fabriek in Sassenberg beschikbaar. In dat jaar volgt ook de oprichting van LMC Lord Munsterland GmbH. In 1986 start de productie van Liberty campers. In 1991 wordt LMC in verband met een dreigend faillissement door Erwin Hymer overgenomen. Naam: LMC Caravan GmbH. LMC wordt in CMC ondergebracht (Dethleffs, TEC, LMC).

In 1993 brengt Hymer de productie van TEC naar een nieuwe fabriek in Sassenberg over. In 1995 volgt de complete verhuizing van TEC van Mühlheim naar Sassenberg.
In het begin van de 21e eeuw bouwt LMC ook caravans onder de merknaam Geist voor de Britse en Australische markt. De importeur gaat in maart 2009 failliet.

In het eerste decennium van deze eeuw zijn de wagens van LMC en TEC nagenoeg elkaars evenbeelden. Vanaf 2010 neemt LMC ten opzichte van TEC een hogere positionering en prijsklasse in. Op 13 februari 2013 kondigen TEC en LMC aan dat zowel TEC caravans als campers vanaf de zomer 2013 niet meer onder het TEC-merk geproduceerd worden, maar allemaal als een LMC-model verkrijgbaar zijn. Het wordt als een huwelijk tussen LMC en TEC naar buiten gebracht. Echter, in Frankrijk zullen alle caravans en campers als TEC verkocht worden. In Frankrijk roept het merk LMC te veel associatie op met huizen op wielen van zigeuners.

lunar

Lunar

De baas van Knowsley caravans bemerkt in 1969 dat twee van zijn medewerkers van plan zijn zelfstandig te worden. Daarop besluit hij deze medewerkers, Brian Talbot en Ken Wilcox, te ontslaan. Als merknaam kiezen de heren Talbot en Wilcox voor Lunar, gebaseerd op het Lunar Ruimteprogramma van dat jaar. De start, dus eerder dan gepland, vindt plaats in een schuur zonder elektriciteit. Eind jaren tachtig pakt men ook de camperproductie op, terwijl men ook nog twee jaar stacaravans heeft gemaakt.

Van 1991 tot het faillissement in 2007 maakt Lunar deel uit van de Tirus Groep. In die periode verkoopt Lunar ook Chateau caravans en komt een deel van de Lunar campers uit de HomeCar fabriek in Lommel. Door een management buy out op 28 november 2007 gaat men weer zelfstandig verder. In februari 2012 introduceert Lunar op de beurs in Londen een nieuw merk: Venus. Dit zijn betaalbare lichtgewicht caravans voor een andere doelgroep dan Lunar.

lowlander

Lowlander

Nadat Coachman stopte met de productie van de Highlander, importeert Tradeuro in 2004 de Lowlander, geproduceerd door Dethleffs. In 2007 gaat de importeur failliet en verdwijnt ook dit merk.

Like dit artikel
Tweet dit artikel