V-Z

val_de_loireVal de Loire

Val de Loire is opgericht in 1955 in het Franse Distré. In februari 2009 wordt faillissement aangevraagd waardoor 8 van de 23 medewerkers hun baan verliezen.

Op 21 juli 2010 wordt het bedrijf met 15 personeelsleden en 35 caravans in bestelling (tussen € 35.000 en € 50.000 p.st.) geliquideerd. Val de Loire zat in het hoge segment en was nog de enige onafhankelijke Franse fabrikant.

vanmasterVanmaster

In het najaar van 1995 start de productie van Vanmaster. Het merk is opgericht door Tommy Green en John en Cyril Darwin, zij zijn voormalige directieleden van Vanroyce. Zij richten Vanmaster op na het faillissement van Vanroyce en deze laatste werd door ABI overgenomen. De naam Vanmaster is afgeleid van een voormalige Britse fabrikant die tussen 1950 en 1975 caravans produceerde. Dat heeft nogal wat strijd gegeven, aangaande rechten op deze naam. De caravans liggen in de hogere prijsklasse, worden handgemaakt en de klant heeft een duidelijke inbreng in het interieur. Er worden zo’n 45 stuks per jaar gefabriceerd.

In juni 2003 neemt Vanmaster Carlight over, het meest exclusieve merk. In 2007 volgt er een management buy out van Carlight. Op 14 januari 2009 gaat Vanmaster failliet, een doorstart volgt op 5 februari 2009 door Ian en Lesley Tompson.  Een week later betrekt men ook een nieuwe fabriek. In september 2012 neemt Vanmaster het Britse Bentley Moterhomes over. Op 29 april 2013 wordt Vanmaster voor de tweede maal binnen vijf jaar failliet verklaard. Het bedrijf kwam in de problemen door een dalende orderbestand. Binnen een maand (mei 2013) wordt echter een nieuwe investeerder gevonden.
De nieuwe eigenaar is Philip Narey, een enthousiaste eigenaar van een Vanmaster caravan. Hij neemt de activa van Vanmaster over en zet de caravan activiteiten voort onder de firmanaam Signature Caravans Ltd.

Tien van de zestien personeelsleden kunnen in het nieuwe bedrijf weer aan de slag. Cyril Darwin, één van de voormalige eigenaren, zal voor een soepele overdracht zorgen. Voor de zustermaatschappij van Vanmaster, Bentley Campers is men nog op zoek naar een nieuwe koper.

vanroyceVanroyce

Vanroyce is in 1986 opgericht door Tommy Green en John Darwin. In 1990 verkoopt John Darwin zijn aandelen aan de Moseley groep die later zijn belang verhoogt tot 90 procent. In het voorjaar van 1994, (wanneer ook de export naar Nederland start) waren er sterke geruchten dat Vanroyce door een concurrent zou worden overgenomen.

In de zomer van 1994 gaat het bedrijf failliet en neemt Auto-Trail, dochter van het ABI-concern, Vanroyce over. In 1998 wordt Auto-Trail/Vanroyce overgenomen door Trigano uit het faillissement van ABI. In oktober 2001 wordt de productie uitgesteld in verband met het vertrek naar de nieuwe fabriek, met de bedoeling in 2003 terug te komen. Het merk komt echter niet meer terug. Op 31 december 2006 wordt het merk definitief opgeheven.

vikingViking

De fabrikant start rond 1965 in Malderen/Zonderzeel (B). De jaarproductie is zo’n 50 stuks per jaar. In 2002 sluit de laatste van de 47 Belgische fabrikanten.

vimaraVimara

Vimara was een merknaam van Marcampo de Caravanas de Portugal Lda uit Perafita/Porto (gestart rond 1978). Vanaf 1997 is Knaus grootaandeelhouder en laat dan in de Portugese fabriek de Knaus Toy en Knaus Mustang bouwen. Vimara is vanaf 1996 in Nederland vertegenwoordigd. In 1996 stopt de productie in Portugal en brengt Knaus deze eerst in Hongarije onder en daarna Duitsland. In 2002 verdwijnt Vimara van de Nederlandse markt en in 2004 ook van de Duitse.

Logo VFWVFW

De Vereinigte Flugzeugtechnische Werke VFW met 6000 man personeel start in 1964 met de caravanproductie. In 1966 fuseert VFW met Fokker en volgt ook de introductie in Nederland. De productiegrootte 1968 bedraagt 2000 stuks. Onder druk van Fokker staakt men in 1974 de productie om zich volledig toe te leggen op de vliegtuigindustrie. In totaal zijn er 14.000 stuks gemaakt.

voyagerVoyager

In 2005 komt Voyager met een zeer futuristische caravan die in 2006 via de dealer van Bodengraven naar Nederland komt. Er zijn twee types: de Vector en de Navigator. Vanmaster gebruikt de schelp voor zijn Vanmaster Navigator. Het blijkt weinig succesvol want na 2007 is het merk weer verdwenen.

venusVenus

Venus is een in februari 2012 geïntroduceerd caravanmerk van Lunar. Het zijn lichtgewicht caravans, waarbij de fabrikant claimt dat dit de lichtste in Groot-Brittanië zijn.

VS OMG

De kleine Italiaanse fabrikant VS OMG. (Officine Meccaniche Giacomella) is in 1946 als constructiebedrijf gestart en produceert in 1963 de eerste caravan en in 1972 de eerste camper. De wagens worden op bestelling gebouwd en de familie Giacomella gebruikt een bouwwijze zoals deze oorspronkelijk is ingezet en houdt met vastberadenheid daar aan vast, ondanks de ontwikkelingen op de markt. Met andere worden: de caravan heeft het uiterlijk van pakweg dertig jaar geleden.

weippertWeippert

In 1962 starten Joseph en Elisabeth Weippert hun caravanfabriek in Duisburg. In 1971 betrekken ze in deze plaats een nieuwe fabriek alvorens in 1978 naar Kerken te verhuizen. In 1980 wordt de naam: Weippert Wohnwagen GmbH. In dat jaar sterft de oprichter op 52-jarige leeftijd. Bij het zilveren jubileum heeft Elisabeth nog steeds de leiding.
In 1982 ligt de productie rond de 1200 stuks en in 1994 zijn dat er ongeveer 500. In 1999 voert men voor Nederland een nieuw merknaam met aangepaste design: Rheingold. Zowel in 2003, 28 oktober 2005 en in 2008 komt het bedrijf in de financiële problemen. In januari 2010 kondigt Angelika Weippert aan met twee types terug te komen, maar sindsdien weinig vernomen aangaande nieuwe caravans.

weinsbergWeinsberg

Karosseriewerke Weinsberg, gestart in 1912 houdt zich in de vooroorlogse periode onder meer bezig met karosseriebouw van verschillende automerken. In 1938 wordt de onderneming door FIAT overgenomen en worden er onder meer de Fiat Topolino en de Fiat Neckar gebouwd. In 1969 wordt begonnen met de productie van campers. In 1970 besluit Fiat zijn productie-activiteiten in Duitsland te staken en wordt het bedrijf aan een Duitse beleggingsmij overgedaan.

In 1992 werd het bedrijfsonderdeel voertuigbouw (campers en ambulances) en daarmee het merknaam, door Tabbert overgenomen en voortgezet als Weinsberg Mobile GmbH. De productie verhuist van Weinsberg naar Sinntal/Mottgers. Nadat HTP de moedermaatschappij in 2009 overneemt, zonder de merknaam Eifelland, wordt Weinsberg eind 2010 geherintroduceerd met campers en voor het eerst ook caravans.

westfaliaWestfalia

Johann Bernhard Knobel uit Wiedenbruck start in 1844 een bedrijf in het vervaardigen van paardenwagens. In 1930 presenteert Franz Knobel de eerste trekhaak. De eerste caravan, gebouwd van hout met een zeildoek eromheen, komt in 1935. In 1947 presenteert men een caravan, genaamd Liliput, die door een Volkswagen Kever getrokken kan worden.

Het eerste campertje komt in 1951. In 1967 wordt de productie van caravans voor het eerst gestaakt. Bij het 125-jarig jubileum in 1969 zijn er 1 miljoen trekhaken, 100.000 caravans en 50.000 camperbusjes geproduceerd. In 1977 is er een herintroductie van de Columbus caravan, die in 1979 weer wordt stopgezet. In 1993 hangt lang een faillissement in de lucht (verlies 13,6 miljoen DEM) en is er ook een machtsstrijd tussen de neven Horst en Werner Knobel.

Een investeringsmaatschappij neemt het bedrijf over. Daimler Benz verwerft 49 procent. In de zomer van 1995 komt men weer met plannen om in het najaar van 1996 de Columbus caravan te herintroduceren. In 1999 stopt men definitief met caravans en worden de mallen en de service overgedaan aan een medewerker die als Delphin verder gaat. In 2001 wordt Westfalia een 100 procent dochter van Daimler Benz. In 2011 wordt Westfalia door de Rapido-Groep overgenomen.

wheelhomeWheelHome

Wheelhome produceerde tot in 2009 een hefdakcaravan onder de naam Sprintaway. Het bedrijf, gestart in 1986, bouwt nog campertjes (zogenaamde microvan).

wilkWilk

Helmut Wilk, de grondlegger van het bedrijf, introduceert in 1952 zijn zogenaamde Auto-Bett, een accessoirepakket voor het creëren van slaapplaatsen in auto’s. Behalve voor bekende automerken zoals Volkswagen, Opel, Ford en Mercedes, zijn deze pakketten beschikbaar voor merken als DKW, Goliath, Lloyd en Borgward. Een compleet pakket voor een DKW kostte DM 155,-.

In 1956 wordt Wilk actief op de caravanmarkt met de distributie van caravans, geproduceerd door het Schotse Thomson (Glendale, Gleneagle en Glen). In 1958 volgt de introductie van de eerste door Wilk in Bad Kreuznach geproduceerde caravan, genaamd Tramper. In het eerste jaar worden er 28 gemaakt. Voor lichtere en goedkopere types wordt in 1963 een dochtermaatschappij opgericht: Stern GmbH met productie in Kellenbach, maar deze firma gaat korte tijd later weer in Wilk op.

In het midden van de jaren zestig is Wilk de grootste fabrikant van Duitsland en in 1969 rolt de dertigduizendste caravan van de fabrieksband. In 1964 richt Sam Alper van CI (Sprite) samen met Wilk, CI Wilk op. Ieder is voor de helft eigenaar. Helmut Wilk heeft geen opvolger. In 1979 komt hij bij een ongeval om het leven. De directie kan het succes van de onderneming niet continueren en in 1986 gaat Wilk failliet. Het bedrijf wordt hierna volledig door Tabbert overgenomen. In 1987 wordt Tabbert Industrie AG (TIAG) als holding van deze Tabbert-Wilk Groep opgericht. In 1996 wordt de productie overgeheveld naar Sinntal/Mottgers, de vestigingsplaats van Tabbert.

In juni 1997 verwerft Knaus een aandeel van 27 procent in TIAG, dat een half jaar later uitgebreid wordt naar 77 procent. In 1998 wordt een deel van de productie overgeplaatst naar de fabriek van Eifelland in het Hongaarse Nagyoroszi. Op 9 oktober 2008 vraagt de Knaus-Tabbert Groep zijn faillissement aan nadat het management geen adequaat overleveringsplan bij de banken kan deponeren. Op 1 januari 2009 wordt Knaus-Tabbert door HTP Investments BV uit Venlo overgenomen en daarmee is ook Wilk gered. In 2012 viert Wilk zijn zestigjarige jubileum met een aantal actiemodellen.

windWind

De Wind, geproduceerd door Pluma Portugal, wordt in 2004 door Abel Tasman Innovations in Nederland geïntroduceerd. De importeur zoekt naar een nieuwe producent na het faillissement van Pluma in 2007.

wingammWingamm

Wingamm is in 1977 in de buurt van Verona (It.) opgericht en vervaardigt meubilair voor caravans. Kort daarop gaat het bedrijf zelf voertuigen produceren. Na jaren niet actief te zijn geweest op de caravanmarkt, komt er in 2010 weer een caravan uit: de Rocky. Deze wordt wel in Duitsland gepresenteerd, maar een dealer werd er, evenals in Nederland, niet gevonden.

winnerWinner

Winner is een door Inter Caravanning (een Europese vakhandelorganisatie) gevoerde caravan, geproduceerd door Bürstner. De eerste 66 caravans worden op 30 mei 2005 bij meer dan 25 handelaren afgeleverd. In Nederland verkocht Petstra Coevorden dergelijke wagens als Artstep.

wolderWolder

Wolder is een Spaanse fabrikant van onder meer aanhangwagens, vouwwagens en Teardrop caravans zoals de Fly en Travel & Camp die begin deze eeuw jaren in Nederland verkocht worden. Wolder heeft ook de naam Fly toegekend aan een van zijn tablets/E-Books.

xplorerXplorer

De Xplorer terreincaravans worden in Pinetown, Zuid-Afrika gemaakt. Producent is Jurgens, sinds 1952 actief in Zuid-Afrika, Daarvoor, vanaf 1938, is hij in Nederland actief met een paardencaravan. Sinds 1973 bevat Jurgens ook camperproductie. Jurgens maakt deel uit van CI Caravans International. Jurgens produceert caravans onder de merken, Jurgens, Jurgens Safari, Sprite en Gypsey en campers onder de WJ naam. De in Nederlands bekende Xplorer en ook de Orix komen uit de huidige Safari –range.

yahooYahoo

In 1998 introduceert Holtkamp zowel in Nederland als in Duitsland de Yahoo. Omdat deze caravan in Wit-Rusland bij MAZ Kupava geproduceerd wordt, is deze in Duitsland ook als Kupava op de markt. Het Yahoo-merk is slechts een jaar in Nederland actief. De heel eenvoudige wagentjes vallen niet in de smaak bij het publiek. MAZ (Minsk Automobile Plant) is sinds 1990 actief, ook op het gebied van campers en allerlei soorten vrachtauto’s en aanhangers.

Like dit artikel
Tweet dit artikel