Caravan- en camperproducenten in de ban van haperende toeleveringsketens

Caravanproductie bij LMC Sassenberg

Caravan- en camperproducenten in de ban van haperende toeleveringsketens

De automobielindustrie wordt geteisterd door een tekort aan personeel en vooral een tekort aan materialen. De toeleveranciers kampen namelijk met stagnaties vanwege de oorlog in Oekraïne en lockdowns in China vanwege de zoveelste uitbraak van het coronavirus.

Dat heeft ook gevolgen voor de producenten van recreatievoertuigen. Om campers te kunnen bouwen zijn er immers basisvoertuigen nodig. En ook die worden schaarser en schaarser, waardoor met name de camperproducenten steeds minder voertuigen af kunnen leveren. Ook de productie van caravans heeft steeds meer last van een haperende toeleveringsketen.

Steeds langere levertijden

Ook vorige maand daalde het aantal nieuwe registraties van recreatievoertuigen weer, en zelfs verder dan eerdere maanden. De automobielbranche heeft de afgelopen jaren te kampen met een afnemende vraag. Maar de leveranciers van recreatievoertuigen hebben juist te maken met een bijna explosief gestegen vraag. Voor hen is het extra zuur dat ze niet aan de vraag van de klanten kunnen voldoen.

Daniel Onggowinarso, directeur van het Caravaning Industrie Verband (CIVD: “De haperende toeleveringsketens blijven de caravanindustrie veel problemen bezorgen. Dealers en klanten moeten momenteel langer op hun voertuigen wachten omdat fabrikanten materiaal en onderdelen tekortkomen”.

In Duitsland werden er vorige maand 11.946 nieuwe recreatievoertuigen geregistreerd. Ondanks een stijgende vraag waren dat er 17,5 procent minder dan in mei vorig jaar. Als we kijken naar de eerste vijf maanden van dit jaar, dan ligt dat met 46.070 nieuwe registraties 7,5 procent onder het recordniveau van de eerste vijf maanden van het voorgaande jaar.

Productie Fiat Ducato bijna gehalveerd

Om te illustreren hoe moeilijk het voor de camperproducenten is om aan de vraag te voldoen: het aantal registraties van de Fiat Ducato, het meest gebruikte basisvoertuig in de camperbranche, is de eerste vijf maanden van dit jaar bijna gehalveerd. Ook de zustervoertuigen van de Fiat Ducato, de Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Opel Movano, komen uit dezelfde fabrieken en hebben nagenoeg dezelfde onderdelen. Die bieden dus amper een bruikbaar alternatief.

Als we het aantal registraties in Duitsland van vorige maand vergelijken met de – overigens uitzonderlijk succesvolle – maand mei van vorig jaar, dan zien we dat het aantal inschrijvingen van nieuwe campers met bijna een kwart is gedaald. De daling over de eerste vijf maanden van dit jaar bedraagt ongeveer 12 procent.

Productie wordt meer geconcentreerd op caravans

Om toch maar zoveel mogelijk aan de vraag te voldoen en de productie draaiende te houden, zijn sommige fabrikanten die zowel caravans als campers bouwen, begonnen om de productie vooral op caravans te concentreren. Daar zijn de tekorten in de toeleveringsketen namelijk iets minder nijpend.

Bij de caravans zien we dan ook een kleine stijging in het aantal nieuw geregistreerde caravans. In mei – en in de eerste 5 maanden van dit jaar – bedraagt die stijging zo’n 9 procent vergelen met dezelfde periodes vorig jaar.

Nog steeds veel nieuwe (en gebruikte) voertuigen uit voorraad leverbaar

Gelukkig hebben veel dealers ruim ingekocht. Hoewel de voorraad campers bij de dealers flink is geslonken, is er nog het nodige uit voorraad leverbaar. Bovendien zijn er ook nog heel veel recente occasions. Bij de caravans is de voorraad minder krap. Op deze website kun je zien wat de dealers van de Erwin Hymer Groep (Eriba, Bürstner, LMC en Dethleffs) nog op voorraad hebben. Op KampeerZaken.nl zelf kun je ook in een oogopslag zien welke gebruikte caravans en campers er bij de Nederlandse vakhandel beschikbaar is.

Foto: © LMC

Like dit artikel
Tweet dit artikel