De Europese kampeerbranche heeft de afgelopen vijf jaar een opmerkelijke groei doorgemaakt. Volgens de meest recente cijfers van de Europese koepel van caravan- en camperfabrikanten (ECF) is het aantal caravans en campers in Europa met 21 procent toegenomen.
In concrete cijfers houdt dit in dat er sinds 2017 meer dan een miljoen caravans en campers bij zijn gekomen. De groei is al een aantal jaren aan de gang, maar heeft door de coronapandemie een extra boost gekregen.
Algemene groei in de Europese kampeerbranche
Sinds 2017 zijn er in Europa 1,1 miljoen kampeerauto’s en caravans bijgekomen. Deze groei is niet alleen indrukwekkend in cijfers, maar geeft ook de impact van de coronapandemie aan. Veel Europeanen hebben door die pandemie het kamperen (her)ontdekt als de ideale manier om de vakantie te besteden. “Kamperen stelt iedereen in staat om helemaal vrij en in zijn eigen bubbel vakantie te vieren,” legt Leo Diepemaat, voorzitter van de Nederlandse brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI), uit.
Verschuiving van caravans naar campers
De groei is niet gelijk verdeeld tussen caravans en campers. Terwijl het totale aantal caravans met iets meer dan 5 procent is gegroeid, is het aantal campers met maar liefst 49,5 procent toegenomen. Deze verschuiving is ook in Nederland zichtbaar. In 2017 waren er 105.000 campers geregistreerd, en eind 2022 bijna 180.000. Daar staan echter nog altijd 424.000 caravans tegenover. Dat waren er eind 2017 overigens nog 462.000. “De opmars van de camper is ronduit indrukwekkend,” merkt Diepemaat op.
Trends verschillen per land
De groei in de Europese kampeerbranche is niet uniform verdeeld over de verschillende landen. Als we de cijfers van de ECF nader bekijken, dan zien we enkele interessante trends:
Duitsland blijft de onbetwiste leider in het bezit van campers en caravans, met een indrukwekkende groei in beide categorieën. Eind 2022 stonden er 838.253 campers en 756.705 caravans geregistreerd, een stijging ten opzichte van de 486.900 campers en 654.100 caravans in 2017.
Frankrijk volgt op de voet, met 607.302 campers en 544.403 caravans eind 2022, vergeleken met 457.000 campers en 498.000 caravans vijf jaar eerder. In België is een unieke trend zichtbaar. Daar verdubbelde het aantal campers bijna van 45.000 naar 70.442, terwijl het aantal caravans daalde van 45.000 naar 39.700. Onze zuiderburen hebben dus een duidelijke voorkeur voor campers.
Denemarken toont een andere trend, met een afname in zowel campers als caravans. Het aantal campers daalde van 16.000 naar 12.913, en het aantal caravans daalde van 137.400 naar 114.648.
De Nederlandse markt laat, zoals eerder besproken, een aanzienlijke groei bij de campers zien, terwijl het aantal caravans de afgelopen jaren licht is afgenomen.
Uitdagingen en herstel
De groei in de kampeerbranche is niet zonder uitdagingen verlopen. Volgens Leo Diepemaat, voorzitter van de KCI, heeft de sector te maken gehad met forse uitdagingen, waaronder tekorten aan computerchips, de oorlog in Oekraïne, en verstoorde logistieke processen. Deze factoren hebben geleid tot stokkende leveringen en een onzekere markt.
Ondanks deze hindernissen was 2021 een absoluut Europees recordjaar met 260.000 afgeleverde caravans en campers. “Desondanks was het historisch gezien een topjaar,” merkt Diepemaat dan ook op. De situatie lijkt nu te verbeteren, met leveringen die weer goed op gang zijn gekomen en op het niveau van vóór corona liggen. “Dealers en importeurs kunnen zodoende weer aan de vraag voldoen en nu redelijk snel of zelfs uit voorraad een nieuwe caravan, kampeerauto of vouwwagen leveren,” voegt hij eraan toe.
Volgeboekte campings en recordovernachtingen
De populariteit van kamperen heeft uiteraard ook geleid tot volgeboekte campings in binnen- en buitenland. Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlandse kampeerders in de zomers van zowel 2021 als 2022 een recordaantal van 25 overnachtingen boekten. “Veel campings zijn dan ook ruim van tevoren al volgeboekt, dus ik raad iedereen aan om tijdig te reserveren als je naar een specifieke plek wil,” waarschuwt Diepemaat.
Helaas heeft die gestegen populariteit van kamperen, gecombineerd met de hoge inflatie, ook geleid tot een aanzienlijke stijging van de prijzen op Nederlandse campings. Zoals onlangs in het nieuws was, hebben diverse campings en bungalowparken hun prijzen fors verhoogd. Dat gebeurt vaker in de loop van de zomer, maar de verhoging was nu een stuk groter dan in voorgaande jaren. Diepemaat: “De stijgende prijzen weerspiegelen de groeiende vraag en de waarde die kampeerders hechten aan de unieke ervaring die kamperen biedt.”
De combinatie van volgeboekte campings en stijgende prijzen onderstreept niet alleen de blijvende aantrekkingskracht van kamperen als vakantiebesteding, maar ook het belang van vroegtijdig plannen en budgetteren.