In de hallen van de Messe Düsseldorf vond eind vorige maand en begin deze maand de Caravan Salon 2023 plaats. Het evenement, dat we als het mekka voor camper- en caravanliefhebbers kunnen beschouwen, trok dit jaar een indrukwekkend aantal bezoekers. Maar die 254.000 bezoekers waren geen nieuw bezoekersrecord.
Niettemin was de internationale aanwezigheid – de bezoekers kwamen uit maar liefst 65 landen – onmiskenbaar. In vergelijking met vorige edities bleef het bezoekersaantal nagenoeg gelijk. De organisatoren zien dat als een positief signaal in tijden waarin mensen zich toch wat zorgen over de economische vooruitzichten maken en de hausse van de coronapandemie voorbij is.
Tevreden organisatoren en exposanten
De Caravan Salon 2023 in Düsseldorf mag dan misschien geen nieuw bezoekersrecord hebben gevestigd, het evenement was desalniettemin een groot succes. Met een breed scala aan producten, een hoge mate van internationale aanwezigheid en een focus op kwaliteit en innovatie, blijft het een belangrijk evenement in de caravanindustrie.
De organisatoren en exposanten toonden zich tevreden over de opkomst en de algemene sfeer. “We zijn bijzonder verheugd over de internationale mix van bezoekers,” aldus een woordvoerder van het evenement. Ook de exposanten waren positief gestemd. “De kwaliteit van de bezoekers was dit jaar bijzonder hoog,” merkte een prominente fabrikant op.
Aanbod dit jaar diverser dan ooit
Van luxe campers tot compacte caravans, het aanbod op Caravan Salon was diverser dan ooit. Bijzondere aandacht ging uit naar nieuwe, duurzamere modellen en innovatieve technologieën zoals zonnepanelen en elektrische aandrijvingen.
Enkele modellen en merken sprongen eruit als publieksfavorieten. Hoewel het moeilijk is om een definitieve ‘winnaar’ aan te wijzen, was er duidelijk veel interesse voor modellen die een combinatie bieden van comfort, efficiëntie en betaalbaarheid.
Een andere opvallende trend was de focus op duurzaamheid en milieubewustzijn. Verschillende exposanten presenteerden milieuvriendelijke oplossingen, variërend van energiezuinige apparaten tot waterbesparende systemen. Naast fysieke producten was er ook aandacht voor digitale en technologische innovaties. Apps voor routeplanning en slimme systemen voor energiebeheer kregen veel belangstelling, wat aangeeft dat de caravanindustrie niet achterblijft in de digitale transformatie.
Koopbereidheid versus levertijd
De koopbereidheid onder de bezoekers was opmerkelijk. Er was een duidelijke trend waarneembaar waarbij consumenten meer aandacht besteden aan kwaliteit en design, in plaats van enkel naar de prijs te kijken.
Hoewel de vraag hoog was, gaven verschillende fabrikanten aan dat de levertijden voor nieuwe modellen zijn toegenomen. Dit wordt deels toegeschreven aan de stijgende kosten van materialen, wat ook een opwaartse druk op de prijzen heeft gezet.
Caravan Salon 2024
De volgende editie van de Caravan Salon is al aangekondigd. Het evenement vindt jaarlijks plaats en deze zal dus plaatsvinden in 2024. De data zijn al bekendgemaakt: 31 augustus tot en met 8 september 2024, terwijl de pers/vak/previewdag als vanouds de dag ervoor is, dus op 30 augustus.
Foto: Messe Düsseldorf / Constanze Tillmann