HEINKENSZAND – In de opmaat naar de bekendmaking van het Caravanbedrijf van het Jaar 2014 brengt Kampeerzaken.nl de zes finalisten voor het voetlicht. We spreken met Björn van den Bijgaart, van Caravanlife Gorter in Heinkenszand.
Wat maakt Caravanlife Gorter tot een finalist?
“We hebben het erover gehad met ons team, toen we ons aan de jury moesten presenteren. Wat wij het allerbelangrijkst vinden, is dat onze klant een leuke en onbezorgde vakantie heeft. We verkopen de caravan die past bij de vakantie die de klant voor ogen heeft. Niet een model dus waar we vanaf willen, of waar de klant zijn oog op laat vallen. Zoekt hij bijvoorbeeld een caravan voor een seizoensplaats, maar is de voortent daarvoor minder geschikt, dan zullen we hem iets anders adviseren. Een klant die na een seizoen alweer komt inruilen, zou voor onze portemonnee beter zijn. Toch krijgen we liever een compliment van een tevreden klant.”
Familiebedrijf of familiegevoel?
“Gorter is een echt familiebedrijf met Siewert en Ans Gorter en hun oudste dochter en zoon in de zaak. En hoewel ik zelf geen familie ben, voel ik me wel familie. We zitten regelmatig na werktijd nog veel te lang aan een borreltje. Op zaterdag gaat er vaak een pannetje glühwein voor klanten op het fornuis. Gezelligheid is erg belangrijk voor ons.”
Wat kun je je van de mystery shopper herinneren?
“We hebben geen idee, wel een aantal vermoedens: mensen die heel geïnteresseerd overkwamen. Maar na anderhalf uur kochten ze toch echt een caravan. We hopen natuurlijk niet op een retour na afloop van de finale.” (Lacht)
Wat is het bestverkochte caravanmerk of -model van de afgelopen tijd?
“We proberen altijd caravans in ons aanbod te hebben met iets extra’s voor de klant. We hebben net als vorig seizoen weer een aantal actiemodellen zelf samengesteld bij LMC. LMC is een fabrikant met veel mogelijkheden waar we een aantal keer per jaar een gelimiteerde serie speciaal voor Caravanlife laten produceren. Nu is dat bijvoorbeeld de LMC Musica 470 E met vloerverwarming, een multimediasysteem, TV, een mover en nog veel meer. ‘De relax’, zoals we dit model noemen, loopt erg goed.”
En de bestverkochte gadget?
“Sinds dit jaar zijn we dealer van E&P levelsystemen, waarbij je met één druk op de knop de caravan waterpas zet. Die gadget is momenteel erg in trek.”
Hoe groot is jullie liefde voor ‘het caravannen’?
“We gaan bijna allemaal met de caravan op vakantie. Aankoppelen achter de auto en neus achterna! Precies waar de caravan voor bedoeld is. Je deelt je ervaringen heel gemakkelijk met de klant, als je zelf kampeerervaring hebt. Je wisselt de mooiste plekken uit en je herkent problemen van de klant. Pas als je zelf een caravan op een knollenveld hebt gezet, weet je hoe handig een mover is.“
Hoe ver gaat jullie service?
“In het kampeerseizoen komen wij naar de mensen toe als ze een probleem hebben met hun caravan. Afgelopen jaar was er een terugroepactie met de remtrommels van AL-KO. Toen hebben wij voor onze klanten die in het buitenland verbleven service geregeld bij buitenlandse dealers. Dat was een hele klus. En dan natuurlijk onze garantie. Bij ons koop je tweedehands met twee jaar garantie. Daarmee onderscheiden wij ons van de particulier of handelaar, maar ook van veel andere dealers.”
Blij met de finaleplaats Caravanbedrijf van het Jaar 2014?
“Onmetelijk blij. Omdat de klant heeft gesproken. De mystery shopper in de tweede keek ook door de ogen van de klant. Van het compliment van de klant word je als bedrijf heel blij.”
Feestje met de klant (… als jullie winnen)?
“We hebben al een aantal leuke plannen. We gaan het absoluut vieren, met een paar leuke actiemodellen waarschijnlijk.”
Dit is aflevering 1 van 6. Caravanlife Gorter is een van de zes kandidaten voor de titel Caravanbedrijf van het Jaar 2014. Op maandag 17 maart 2014 maakt de jury de winnaar bekend tijdens het BOVAG Voorjaarscongres.