Challenger S215: compacte halfintegraal met relatief veel ruimte

V

Challenger S215: compacte halfintegraal met relatief veel ruimte

Challenger S215: compacte halfintegraal met relatief veel ruimte

oor wie vaak met een camper reist, is de balans tussen ruimte en wendbaarheid vaak een terugkerend dilemma. Een compacte camperbus of buscamper rijdt prettig en past bijna overal, maar laat op langere vakanties voor veel mensen te wensen over qua ruimte en comfort. Grotere (half-)integralen bieden dan weer veel leefruimte, maar zijn op smalle wegen en in stadjes minder handzaam.

In die spagaat probeert de Challenger S215 een nieuw midden te vinden. Met een breedte van slechts 2,10 meter en een lengte van net geen 6,60 meter, mikt de Challenger S215 op camperaars die net wat meer leefcomfort willen dan een buscamper biedt, maar de voordelen van een compacte maatvoering niet willen opgeven.

Slimme maatvoering voor Europese wegen

Met zijn breedte van 2,10 meter valt direct op dat de Challenger S215 relatief smal is. Niet alleen in Nederland, waar smalle dijkjes, compacte campings en krappe dorpscentra eerder regel dan uitzondering zijn, biedt die beperkte breedte duidelijke voordelen. Ook in de andere Europese landen zijn meer dan genoeg situaties waar een smallere camper zijn voordelen heeft. Een standaard halfintegraal camper zit al snel tegen de 2,30 meter breedte aan, waardoor manoeuvreren op kleine plekken minder vanzelfsprekend wordt.

De S215 rijdt en parkeert daarentegen met de souplesse van een buscamper, zonder het ‘bulky’ gevoel dat sommige campers onderweg geven. Praktisch gezien opent dit de deur naar nog meer keus aan reisbestemmingen, zonder telkens te moeten vrezen voor te smalle doorgangen of een gebrek aan parkeerplek.

Praktische indeling met focus op comfort

Ondanks de slanke buitenmaten is de binnenruimte verrassend goed benut. Wat vooral opvalt is de lichte en open sfeer binnenin. Grote dakluiken en slimme lichtlijnen zorgen ervoor dat de ruimte groter aanvoelt dan de buitenmaten doen vermoeden.

Achterin bevindt zich een zogenaamd Frans bed, een tweepersoonsbed dat langs de zijwand is geplaatst. Dit bedtype spaart vloerruimte, al moet worden opgemerkt dat de instap aan één kant plaatsvindt en dat het slechts 1,88 meter lang is. Maar dit bed herbergt ook een handige oplossing. Het is namelijk opklapbaar zodat de ruimte eronder heel goed bereikbaar is.

Tussen het bed en de zitgroep, dus niet naast het bed zoals gebruikelijk is, is een compacte natte cel voorzien. Daarin scheidt een draaibare wand het toiletgedeelte van de douche. De zitgroep, direct achter de bestuurdersstoelen, biedt plaats aan twee tot drie personen en kan desgewenst worden omgebouwd tot een extra slaapplaats. De keuken is eenvoudig maar doordacht, met twee gaspitten, voldoende werkruimte en een koelkast van 134 liter – ruim genoeg voor een weekje proviand.

Ford Transit basisvoertuig

Waar veel campers op de Fiat Ducato worden gebouwd, waarbij Franse camperbouwers dan ook nog vaak voor de Franse varianten daarvan (Citroën en Peugeot) kiezen, heeft Challenger bij de S215 de voorkeur voor een andere basis: de Ford Transit. Deze keuze is niet alleen ingegeven door beschikbaarheid, maar ook door de rijeigenschappen. Onder de motorkap ligt een 2.0 EcoBlue dieselmotor, afhankelijk van de uitvoering goed voor 130 of 165 pk. De Break Edition wordt geleverd met een handgeschakelde transmissie, terwijl de completere Sport Edition standaard een achttraps automaat heeft.

De standaarduitrusting bevat rijhulpsystemen als Traction+ en hill descent control, die vooral op onverharde of natte ondergronden van pas komen. In combinatie met de compacte afmetingen maakt dit van de S215 een camper die zich zowel op snelwegen als op landweggetjes thuis voelt.

Voor wie is de Challenger S215 een interessante camper?

De Challenger S215 lijkt vooral geschikt voor stellen of solo-reizigers die het reizen op zich belangrijker vinden dan een overvloed aan ruimte. Kampeerders die vaak stadscampings aandoen, graag de natuur opzoeken of simpelweg geen zin hebben in het besturen van een ‘bakbeest’, zullen veel waardering hebben voor de handzame maten.

Wie veel bagage of grote buitensportuitrusting meeneemt, moet wel rekening houden met de wat beperkte garage achterin. Voor standaard vakantiespullen, campingstoelen en een vouwfiets biedt de ruimte echter voldoende plek. Ook het Franse bed is een kwestie van persoonlijke voorkeur: wie een tweepersoonsbed met vrije instap van beide kanten zoekt, of enkele bedden, die moet verder kijken.

Uitrusting en optiepakketten

De basisuitrusting van de S215 is al behoorlijk compleet. Zaken als een luifel, sfeerverlichting, USB-aansluitingen en een buitendoucheaansluiting behoren standaard tot de uitrusting. Optioneel kan de camper worden uitgebreid met pakketten zoals het Pack Accessoires S, dat onder meer een zonnepaneel en een muskietennet voor de deur bevat. Ook het Pack Arctic, met onder meer een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank en vloerverwarming, is beschikbaar.

Daarnaast beschikken alle uitvoeringen standaard over het Pack Connect (radio DAB/Bluetooth, touchscreen, stuurbediening en achteruitrijcamera) en het Pack Safety Ford (botsingalarm, rijstrookcontrole, regen- en lichtsensoren, bandenspanningssensoren en verkeersbordherkenning).

Challenger S215 S215 als Break Edition en Sport Edition

De Challenger S215 is leverbaar in twee varianten: de Break Edition en de Sport Edition.

De Break Edition vormt de basis en is uitgevoerd in wit. Deze versie beschikt over onder meer automatische airconditioning, cruise control, een elektrische handrem, ESP, Start & Stop-technologie, en een panoramisch dakraam. Ook zijn er draaistoelen met armleuningen, dubbelglas ramen met combi rollo’s en een verwarming die ook tijdens het rijden gebruikt kan worden. De Break Edition rijdt standaard met een 2.0-liter dieselmotor van 130 pk in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak.

De Sport Edition bouwt hierop voort en biedt een luxere en sportievere uitvoering. Deze variant is uitgevoerd in Matter grijs en beschikt over een Trail-radiateurgrille, een panoramisch dakraam boven de stuurcabine, een water- en gastoevoer aan de buitenzijde en zwarte 16-inch lichtmetalen velgen. Daarnaast wordt het comfort verhoogd met een premium matras en een schoenenrek. De Sport Edition is standaard voorzien van een achttraps automatische transmissie gekoppeld aan een krachtigere 2.0-liter dieselmotor van 165 pk.

Beide uitvoeringen zijn voorbereid op de installatie van zonnepanelen en beschikken standaard over voorzieningen zoals isotherme binnenluiken, USB- en USB-C aansluitingen en een verwarming die ook tijdens het rijden gebruikt kan worden.

Aantrekkelijk prijskaartje

De Challenger S215 is in Nederland leverbaar vanaf circa €77.000. Afhankelijk van de gekozen opties en pakketten kan de prijs oplopen tot zo’n €85.000. Daarmee positioneert de camper zich vrij aantrekkelijk ten opzichte van traditionele halfintegralen, die vaak groter en duurder zijn. En zo biedt de Challenger S215 een alternatief dat precies tussen buscamper en volwaardige halfintegraal in valt.

Like dit artikel
Tweet dit artikel