We zien de laatste tijd steeds meer combinaties van bestelwagens, vrijetijdsvoertuig en buscamper. Hiervan waren ook talloze varianten te zien op de laatste editie van de Caravan Salon in Düsseldorf.
Ook het Franse Citroën liet een mooi voorbeeld zien. De Jumper Biker Solution is een bestelwagen die je kunt gebruiken om motorfietsen te vervoeren en tegelijkertijd ook als camper kan worden gebruikt. Ideaal dus voor liefhebbers van motorrijden die ook eens in een andere omgeving willen gaan toeren.
De Citroën Jumper Biker Solution is ontwikkeld in samenwerking met de Duitse camperbouwer Flexebu en is gebaseerd op de L3H2 Jumper. De laadruimte biedt plaats aan twee motorfietsen, welke je door middel van een elektrische lier eenvoudig naar binnen kunt rijden, zoals in onderstaand filmpje wordt gedemonstreerd. Op het speciale Flexebu railsysteem in de bodem is voor beide motorfietsen een voorwielklem gemonteerd waarmee je ze veilig vast kunt zetten. De bergkasten bieden voldoende ruimte voor de motoroutfits en andere bagage.
https://www.facebook.com/264149130269145/videos/713208025680040/
De Jumper Biker Solution beschikt over een hefdak met een tweepersoons slaapplaats. Je kunt ook achterin de camper slapen, maar dan moeten de motorfietsen naar buiten. De wagen heeft ook een keukenblok met compressorkoelkast en spoelbakje, maar geen kookgelegenheid. Naast het spoelbakje is wel voldoende ruimte om een kooktoestel neer te zetten. Omdat er dus geen kookgelegenheid is en alle meubel dankzij het Flexebu montagesysteem ook heel makkelijk verwijderd kunnen worden, zal de Citroën Jumper Biker Solution niet zomaar voldoen aan de voorwaarden van de Belastingdienst voor een camperkenteken. Daar zal, eventueel in samenwerking met Flexebu, dan een oplossing voor moeten worden bedacht.
De Jumper is standaard voorzien een navigatiesysteem, parkeerassistent met akoestische parkeerhulp achter, tractiecontrole en een bergop- en bergaf assistent. In Duitsland is de Citroën Jumper Biker Solution leverbaar vanaf 45.600 exclusief B.T.W.. Als de wagen in Nederland op een geel kenteken of camperkenteken wordt gezet, komt daar behalve de BTW ook nog de BPM bij. Dat maakt de wagen niet echt goedkoop. Wie de wagen zakelijk kan gebruiken en gek is op motorrijden heeft op deze manier wel een behoorlijk goedkope oplossing voor een gecombineerde bedrijfswagen, camper en vrijetijdsauto om de motorfiets(en) te vervoeren.