Compromisloze Rise 4×4 expeditiecamper van Stone Offroad Design

Rise 4x4 expeditiecamper van Stone Offroad Design

Compromisloze Rise 4×4 expeditiecamper van Stone Offroad Design

Stone Offroad Design heeft al de nodige ervaring met het ombouwen van de stoere offroad buscampers. Met de nieuwe Rise 4×4 introduceert het Duitse bedrijf een kampeerauto in een heel ander formaat.

Een voor unieke avonturen gebouwde, compromisloze vierpersoons camper op basis van een onverwoestbare Mercedes-Benz Unimog. Nou ja, eigenlijk is er wél een compromis: de prijs die al gauw richting een miljoen euro gaat. Maar zo blijft er wat om over te dromen.

SOD gaat een stapje verder

Er zijn best al wat expeditiecampers op basis van de Unimog met een keurig interieur. Maar als de renderings van de Rise 4×4 mogen geloven, dan lijkt het ontwerp van Stone Offroad Design (SOD) toch wel een stapje verder te gaan. Het interieur weerspiegelt min of meer de huiselijke sfeer die we in campers in het hogere prijssegment zien. Daarbij maakt SOD gebruik van natuurlijke materialen en neutrale kleuren om het interieur een nog iets huiselijker sfeertje te geven. SOD is van plan om de productie van de Rise 4×4, dat een zustervoertuig van de eerder gepresenteerde Rise 4×2 is, volgend jaar te starten. Wellicht wacht men eerst op een koper want het gaat om een flinke investering. De vanafprijs voor de Rise 4×4 begint namelijk bij een kleine 900.000 euro. Daarvoor krijg je wel meteen de krachtigste versie van de Mercedes Unimog, met een 394 pk sterke zescilinder dieselmotor.

Opbouw

Op het robuuste 4×4 chassis plaatst SOD dan weer een uiterst luxueuze opbouw. Op zich is dit geen uniek concept. Maar de campers in deze niche evolueren wel gestaag. Ze krijgen hoogwaardigere materialen, vaak afkomstig uit de motorsport- en ruimte, een nog gezelliger en sfeervoller interieur en de basisvoertuigen zelf worden verfraaid met allerlei stoere aftermarket upgrades.

Door te kiezen voor het Mercedes Unimog 5032 basisvoertuig met vierwielaandrijving, hoeft SOD dat nog amper te upgraden. Deze truck biedt namelijk alles wat je nodig hebt om in het terrein te rijden, zoals vierwielaandrijving met vergrendelbare differentiëlen, portaalassen, een achttraps versnellingsbak met extra lage overbrenging en een verhoogde luchtinlaat. De enige wijziging die SOD doorvoert is een extra scherm voor de grille.

Dat betekent dat SOD des te meer aandacht kon besteden aan het ontwerpen van een grote, luxueuze alkoofcampermodule die zowel op als naast de truck kan worden gebruikt. Men heeft een strakke, moderne en vooral indrukwekkende carrosserie ontworpen die rondom is voorzien van bevestigingsmogelijkheden voor allerhande accessoires en toebehoren. Als je wilt, kun je er zelfs een quad aan hangen.

Interieur

Van binnen ziet de Rise 4×4 er net zo indrukwekkend uit als van buiten. De rij ramen loopt rondom bijna helemaal door zodat er een zee aan licht is. De vloeren en tredes zijn afgewerkt in marmerlook, de meubels en werkbladen in een grafietlook, aangevuld met diverse koperkleurige accenten. De alkoof heeft een tweepersoonsbed en doet denken aan een uitkijktoren met panoramisch uitzicht. Net naast de trap naar de alkoof bevindt zich de badkamercompartiment met een piramidevormig toilet, een zwevende wastafel en een regendouche. Zaken die je niet bepaald in iedere camper tegen komt. Boven de eethoek aan de achterzijde is ook nog een tweepersoons hefbed. De artistieke hanglamp onder het bed klapt dan netjes in elkaar.

De centrale keuken bevindt zich aan weerszijden van het gangpad. De keukenapparatuur zou je eerder in een woning dan in een camper verwachten. Zo is er een vierpits inductieplaat, afzuigkap en een oven terwijl er aan de overzijde nog een grote koel/vriescombinatie staat.

Volledig ‘connected’

Omdat de Rise 4×4 voor alle klimaten geschikt moet zijn, is er een uitgebreide lucht-/waterverwarming, vloerverwarming en airconditioning om het interieur op de gewenste temperatuur te houden. Uiteraard moet de Rise 4×4 aan de hedendaagse technologische standaarden voldoen. Hij is dus volledig ‘connected’ met een wereldwijd internetpakket en een hoogwaardige multimediasysteem. Uiteraard zijn er zonnepanelen op het dak gemonteerd die hun energie opslaan in een 400Ah Li-Ion accu.

Like dit artikel
Tweet dit artikel