De BOVAG constateerde afgelopen weekend op de Caravana dat de kampeerders zich niet veel van de economische crisis aan lijken te trekken. De Caravana, de grootste kampeerbeurs van Noord-Nederland, telt ruim 20 procent meer bezoekers tot nu toe, en de ondernemers zijn positief gestemd. Hans Louwers, manager van BOVAG Caravan- & Camperbedrijven, toonde zich aangenaam verrast.
De stemming in de branche, en het consumentenvertrouwen van de afgelopen maanden, zou immers anders doen verwachten: “De verkopen ontwikkelen zich boven verwachting. In de eerste weken van 2009 is er sprake van een stevige toeloop bij bedrijven die caravans, campers en vouwwagens verkopen. Dat merken we op deze kampeerbeurs, waar zo’n 15 procent meer verkocht wordt dan vorig jaar en waar er nu, halverwege Caravana, zelfs al bedrijven melden dat ze uitverkocht zijn. Maar we zien het ook tijdens de eerste shows bij de kampeerbedrijven zelf. Er is simpelweg meer bezoek in de showroom en er wordt gewoon meer verkocht!” Aldus Louwers.
“Er is nu weer een trend waarneembaar dat de Nederlandse consument liever investeert in iets duurzaams als een caravan, in plaats van geld uit te geven aan verre (vlieg)reizen. En dat klinkt ook wel weer heel logisch”.
Ook in Duitsland lijkt deze trend waarneembaar, alhoewel de bedrijven daar te lijden hebben onder een dalende afzet naar vooral Zuid-Europese landen, zijn de verkopen van zowel caravans als campers in 2008 hoger dan in het jaar daarvoor. Ook van de vorige week gehouden CMT in Stuttgart, Duitsland’s tweede kampeerbeurs, kwamen optimistische berichten.