De Aper Apex1 bikepacking tent gebruikt de fiets zelf als tentstok

Aper Apex1 bikepacking tent

De Aper Apex1 bikepacking tent gebruikt de fiets zelf als tentstok

De tijd dat je als je ging fietskamperen ‘bepakt en bezakt’ op reis ging, ligt ver achter ons. Bikepackers reizen tegenwoordig met minimale bepakking en zoeken voortdurend naar lichtere oplossingen om comfortabel te kunnen overnachten. De Canadese start-up Aper pakt dat vraagstuk radicaal aan met de Apex1: een tent die de fiets zelf gebruikt als dragende constructie.

Daarmee verdwijnen losse tentstokken uit de bepakking – goed voor minder gewicht én meer ruimte op de fiets. De Aper Apex1 is een ééntpersoonstent die in enkele minuten staat, dankzij een constructie waarbij het voorwiel en stuur van de fiets fungeren als frame. De complete tent weegt slechts zo’n 740 gram en is ontworpen voor drie seizoenen gebruik. Via crowdfundingplatform Kickstarter haalde Aper binnen enkele dagen het beoogde bedrag op om de productie te starten.

Fiets fungeert als frame

De Apex1 maakt gebruik van het voorwiel en het stuur om de achterzijde van de tent op te spannen. De voorkant steunt nog op een enkele tenststok en de gehele tent wordt zoals gebruikelijk met haringen verankerd in de grond. Daardoor wordt volgens de fabrikant het opzetten versneld tot minder dan vijf minuten.

De buitentent is gemaakt van 20D ripstop-nylon met siliconencoating en heeft een waterdichtheid van 3000 millimeter. De binnentent bestaat grotendeels uit mesh, wat condensvorming beperkt en zorgt voor ventilatie.

Licht en compact

Met een totaalgewicht van zo’n driekwart kilo – zonder binnentent maar wel inclusief haringen en stok zelfs maar 440 gram – hoort de Apex1 tot de lichtere éénpersoonstenten. Het pakformaat – ongeveer 30 bij 15 centimeter – past in een standaard stuurtas of frametas. In vergelijking met conventionele lichtgewichttenten zoals de MSR Hubba NX of Big Agnes Fly Creek is het gewicht vergelijkbaar, maar het verschil zit in de eenvoudigere constructie: slechts één aluminium stok, minder onderdelen en dus minder kans op breuk of verlies onderweg.

De binnenruimte is beperkt maar functioneel. De Apex1 biedt voldoende lengte om met uitgestrekte benen te slapen en ruimte bij het hoofdeinde om kleine spullen droog op te bergen. Het lage silhouet maakt de tent minder windgevoelig, al betekent dat ook dat er weinig zitruimte is.

Crowdfunding en marktintroductie

Aper presenteerde de Apex1 op Kickstarter als “de meest packable bikepacking-tent ooit”. Binnen enkele dagen werd het doelbedrag van de crowdfunding overschreden. Volgens het bedrijf is het ontwerp ontstaan uit frustratie over bestaande ultralight-tenten die “nog altijd afhankelijk zijn van losse stokconstructies”.
De eerste leveringen aan bikepackers staan gepland voor eind dit jaar, waarna de tent via de website van Aper beschikbaar komt. De voorlopige prijs ligt rond de 380 euro.

Praktisch gebruik en beperkingen

Het concept vraagt een andere kampeerroutine dan gebruikelijk. Omdat de fiets een structureel onderdeel van de tent vormt, is het niet mogelijk om de Apex1 op te zetten zonder fiets – bijvoorbeeld tijdens een rustdag of als het frame wordt gebruikt voor onderhoud. Tenzij je een extra stok meeneemt. Ook moet de ondergrond redelijk vlak zijn om de juiste spanning in het doek te behouden, en moet er ruimte zijn om de fiets achter de tent op te kunnen stellen.

Bij stevige wind of regen blijft de stabiliteit afhankelijk van hoe stabiel de fiets zelf staat. In de praktijk zal de tent waarschijnlijk dus het best functioneren op beschutte plekken, zoals bosranden of campings met zachte ondergrond.

Nieuwe richting in bikepacking

De Aper Apex1 past in een bredere ontwikkeling waarin kampeeruitrusting steeds vaker minimalistisch en multifunctioneel wordt. De grens tussen fiets en kampeermiddel vervaagt: matjes dienen als zadelhoes, kooksets passen in bidonhouders, en nu vormt de fiets zelf het skelet van de tent.

Als het systeem zich in de praktijk bewijst, kan de Apex1 een nieuwe ontwerpstroming in gang zetten binnen het bikepacking segment. Voorlopig blijft het een slimme oplossing voor minimalistische fietsreizigers die elk grammetje tellen – en hun fiets niet alleen als vervoermiddel, maar ook als onderdeel van hun onderkomen zien.

Like dit artikel
Tweet dit artikel