Een jaar nadat Fiat Professional het prototype van de elektrische Ducato toonde en ook de nodige technische details onthulde, presenteert de Italiaanse autobouwer nu ook de productieversie van de E-Ducato.
Om het begin van een “nieuw elektrisch tijdperk” bij Fiat Professional te markeren, draagt de E-Ducato een nieuw logo: de letter E in het blauw in combinatie met een D voor Ducato in het zilver. De marktintroductie vindt “in de komende maanden” plaats.
Voorlopig niet veel elektrische campers
Voorlopig nog niet veel. Er zullen het komende jaar wel wat elektrische campers op basis van de Fiat E-Ducato komen maar dat aantal zal nog gering zijn. De consumenten hebben nog steeds hun twijfels over elektrische personenauto’s. Een elektrische camper gaat voor veel camperaars nog een stapje verder. Dat komt niet alleen omdat consumenten nog steeds aan elektrische auto’s moeten wennen. Een elektrische aandrijflijn is vanwege het kostbare accupakket nog steeds een stuk kostbaarder dan een verbrandingsmotor, hoewel die uit veel meer onderdelen bestaat. Ook het rijbereik en het gewicht spelen een rol.
Gewicht
Want bij campers speelt het gewicht een belangrijke rol. De meeste camperaars beschikken alleen over een ‘normaal’ rijbewijs, waarmee je voertuigen tot een gewicht van 3500 kilo mag besturen. Daarom zijn de meeste campers voor dat (beladen) gewicht gebouwd en gekeurd. Met uitzondering van de buscampers is het voor camperfabrikanten lastig om daarbij nog steeds een acceptabel laadvermogen te realiseren. Daarom hebben de meeste fabrikanten een lichtgewicht bouwwijze ontwikkeld. Als een camper een elektrische aandrijflijn zou krijgen, wordt hij vanwege de accu’s een stuk zwaarder. Bij een alkoof camper of (half) integraal camper blijft er van het laadvermogen dan nagenoeg niets meer over. Dat betekent dus dat er een zwaarder onderstel moet worden gebruikt en dat de camper alleen met een ‘groot’ rijbewijs bestuurd mag worden.
Actieradius
Bij normale elektrische auto’s is de actieradius tegenwoordig bijna geen issue meer. Bovendien kunnen de accupakketten onderweg steeds sneller worden opgeladen. Maar bij campers beperkt de luchtweerstand de actieradius behoorlijk. Bovendien rijden campers doorgaans langere afstanden, vaak ook nog in behoorlijk afgelegen gebieden waar bijna geen snelladers zijn. Daarom zien wij het nog niet snel gebeuren dat er grotere elektrische campers op de markt komen.
Bij buscampers wordt een elektrische aandrijving wél een serieuze optie
Anders is het bij buscampers. Hier is het laadvermogen niet zo’n issue. Bovendien hebben deze een lagere luchtweerstand waardoor het rijbereik niet zo veel wordt beperkt. Daarom verwachten wij dat er over een aantal jaren – als de betere accu’s een nog groter rijbereik mogelijk maken – dat bijna alle camperfabrikanten wel een of meerdere elektrische buscamper(s) in het programma hebben opgenomen.
Milieuwetgeving straks van grote invloed op restwaarde diesels
Omdat in veel landen over 10-20 jaar geen nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor verkocht mogen worden, zullen aansluitend ook de andere campermodellen met een elektrische aandrijving worden aangeboden. Interessant wordt ook de ontwikkeling van de restwaarde van campers met een dieselmotor. De milieuwetgeving wordt steeds strenger. Over 10 jaar mag je Amsterdam bijvoorbeeld niet meer in met een voertuig met verbrandingsmotor. Dit is slechts een stad maar we mogen ervanuit gaan dat er dan ook heel wat gebieden en regio’s zijn waar je alleen nog maar elektrisch mag rijden. Dat betekent dat campers met een dieselmotor tegen die tijd mogelijk veel sneller afschrijven.
Elektrische Ducato in alle mogelijke varianten
Fiat bevestigde bij de presentatie van het productiemodel de vorig jaar gepubliceerde specificaties. De elektrische Ducato zal verkrijgbaar zijn in alle carrosserievarianten die ook verkrijgbaar zijn met een verbrandingsmotor – van personenwagens tot bestelwagens tot flatbeds, en ook met verschillende wielbases.
Specificaties
De elektromotor van de E-Ducato produceert 90 kW en een hoog koppel van 280 Nm dat al vanaf nul toeren beschikbaar is. De energie komt uit een modulair accupakket. Deze bestaat naar keuze drie modules dan heeft hij een capaciteit van 47 kWh, of uit vijf modules om een capaciteit van 79 kWh te realiseren. Volgens Fiat zijn de accupakketten een rijbereik van “200 tot meer dan 330 kilometer” volgens de (verouderde) NEDC-norm. Bestuurders kunnen kiezen uit drie rijmodi. In de ‘Normale modus’ biedt de E-Ducato “een optimaal evenwicht tussen prestaties en zuinigheid”, aldus de fabrikant. In de ‘Eco’-modus vermindert de bestelwagen het vermogen ten gunste van de actieradius, terwijl in de ‘Power’-modus het voertuig meer energie beschikbaar heeft voor zware werkzaamheden ten koste van de actieradius. Om de accu’s te sparen wordt de maximumsnelheid altijd begrensd op 100 km/u.
Laden
Fiat heeft ook verschillende opties voor het laden. Voor het ‘normale’ AC-laden bieden de Italianen drie varianten aan. De standaardlader heeft een vermogen van 7 kW. Optioneel kan hij ook met een vermogen van 11 kW of 22 kW worden geleverd. De E-Ducato ondersteunt ook DC-snelladen, dat kan met een vermogen van 50 kW. Daarmee duurt het toch anderhalf uur voordat het grootste accupakket tot 80 procent is opgeladen.