Wie met belangstelling naar de komst van de komst van de elektrische Volkswagen ID.Buzz heeft gekeken, kan hem nu online of bij de dealer reserveren. De eerste leveringen vinden komend najaar plaats.
Wie er een camper van wil maken, moet echter goed opletten. We wisten al dat de nieuwe ID.Buzz qua afmetingen een maatje kleiner zou zijn dan de Volkswagen T6, waarop momenteel de populaire VW California wordt gebouwd. Helaas lijkt ook het laadvermogen van deze compacte, elektrische personenbus annex bestelwagen voor een camper maar amper voldoende te zijn.
Geschikt als camper?
Daardoor zal de ID.Buzz niet de ideale basis voor een elektrische buscamper, zijn, iets waar velen toch op hoopten. Laten we even wat zaken op een rijtje zetten, dat maakt het een stukje duidelijker. Voor de goede orde: Er komen twee versies van de ID.Buzz. De versie met de toevoeging ‘Cargo’ is de bestelwagenuitvoering.
Voertuig | Lengte (mm) | Wielbasis (mm) | Breedte (mm) | Hoogte (mm) | MTM (kg) | Laadvermogen (kg) |
VW T6.1 | 4904 | 3000 | 1904 | 1990 | 3000 | 836 |
Mercedes EQV | 5140 | 3200 | 1928 | 1880 | 3500 | 720 |
VW ID.Buzz | 4712 | 2989 | 1985 | 1927 | 3000 | 498 |
VW ID.Buzz Cargo | 4712 | 2989 | 1985 | 1932 | 3000 | 647 |
Op zich lijkt de Volkswagen ID.Buzz een heel interessante basis voor een buscamper te zijn. De Volkswagen ID.Buzz is een markant elektrische personen/bestelbusje met een leuke vintage-look, die teruggrijpt naar het iconische Volkwagenbusje. De topsnelheid van 145 km/u houdt niet over maar daarentegen is de actieradius (met een rustige rijstijl 300-350 kilometer) heel aardig bruikbaar.
Laadvermogen wordt krap
Nog los van het feit of de VW ID.Buzz met een hefdak kan worden uitgerust: qua laadvermogen wordt het met de ID.Buzz sowieso oppassen geblazen. Dat bedraagt voor de personenversie respectievelijk bestelwagenversie slechts 498 en 647 kilo. Daar komt het gewicht van de camperinrichting nog bij. Stel dat die inclusief hefdak zo’n 200 kilo bedraagt, dan blijft er niet zo veel van het laadvermogen over, namelijk zo’n 300 kilo. Dat is minder dan de doorsnee personenwagen. Als je met twee personen op stap gaat is het nog wel toe doen. Maar met vier personen en bagage wordt dat toch wel krap.
Ruimte
De bagageruimte van de personenversie van de VW ID.Buzz heeft een inhoud van 1.121 liter. Met neergeklapte achterbank is er een volume van 2205 liter beschikbaar. De ID.Buzz Cargo heeft een laadvolume van maximaal 3.900 liter.
Qua ruimte zal het ook een beetje behelpen worden. De lengte van de laadruimte van de VW T6.1 bedraagt 2507 mm, die van de VW ID.Buzz is zo’n 2200 mm lang. Dat verschil van 30 centimeter houdt in dat als je in de lengte slaapt (hij is te smal voor een dwarsbed) er voor/achter het bed in de ID.Buzz nagenoeg geen ruimte over blijft. AL het meubilair moet dus onder en naast het bed komen. Gelukkig is de ID.Buzz inwendig 81 mm breder dan de T6.1.
MEB-platform
Het is natuurlijk ook niet zo’n verrassing dat de ID.Buzz qua ruimte en laadvermogen niet over houdt. De ID.Buzz staat immers op het MEB-platform van de Volkswagen Group. Dat platform is primair ontwikkeld voor elektrische personenwagens. Het vormt dan ook de basis voor bijvoorbeeld de VW ID.3, ID.4 en ID.5, de Skoda Enyaq iV, Cupra Born en de Audi Q4 e-tron.
Prijzen
Sinds eind vorige week de configurator voor de VW ID.Buzz in Nederland beschikbaar is, zijn ook de definitieve prijzen van de VW ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo bekend. Van de personenwagenvariant ID. Buzz zijn voorlopig alleen de vrij luxe introductieversies verkrijgbaar, er zullen later ook nog goedkopere versies volgen. De VW ID.Buzz 1st is in Nederland verkrijgbaar vanaf € 69.990. De nog luxere ID.Buzz 1st Max gaat minimaal € 74.590 kosten. De bestelwagenvariant ID.Buzz Cargo zal verkrijgbaar zijn € 55.902. Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW.
Actieradius ruim 400 kilometer
Op dit moment is de VW ID.Buzz alleen verkrijgbaar met een 77 kWh accupakket en een 150 kW elektromotor die de achterwielen aandrijft. Hiermee haalt hij een topsnelheid van 145 km/u kan hij in iets meer dan 10 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Beide versies mogen een geremde aanhanger van maximaal 1.000 kilo trekken.
De actieradius (het rijbereik op een volle accu) is afhankelijk van de uitvoering en bedraagt 410 tot 424 kilometer volgens de WLTP-normen. In de praktijk zal de gebruiker het accupakket – vooral als er veel op de snelweg wordt gereden – wat eerder moeten opladen.
Opladen in een half uur
Wij schatten dat het rijbereik tijdens de gemiddelde vakantierit zo’n 300 à 324 kilometer zal bedragen. Daarna moet de ID.Buzz weer aan de laadpaal. Aan een normaal openbaar AC-laadpunt kun je hem met maximaal 11 kW opladen. Dat gaat prima als je ergens overnacht. Tijdens de rit gaat het opladen beter aan een DC-snellader. Dankzij de maximale laadsnelheid van 170 kW is de accu dan in ongeveer een half uur opgeladen tot 80%. Opladen tot meer dan 80% aan de snellader duurt relatief lang en is ook niet ideaal voor de levensduur van het accupakket.