Al in 2018 presenteerde Dethleffs een prototype van een caravan die was voorzien van een eigen elektrische aandrijving. Deze speciale uitvoering is bedoeld om de aandrijving van een elektrische auto te ondersteunen.
Deze zomer trok men met deze Dethleffs E-Home Coco, getrokken door een Audi e-tron Sportback, over de Alpen, Hierbij haalde men een zeer acceptabel rijbereik van 386 kilometer.
Actieradius door caravan sterk verminderd
De komst van elektrische auto’s wordt met argusogen gevolgd door caravaneigenaren. Veel elektrische auto’s mogen immers helemaal geen caravan trekken. En als ze er eentje mogen trekken is het er vaak eentje van maximaal 750 kilogram. Maar minstens zo bezwaarlijk is het rijbereik op één acculading, ook wel de actieradius genoemd. Met de laatste stand der techniek hebben de meeste elektrische auto’s een redelijk acceptabele actieradius. Maar die is een stuk kleiner als er een caravan getrokken moet worden. Die caravan zorgt voor extra rolweerstand, meer gewicht en een grotere windweerstand. De factoren kunnen de actieradius vaak halveren. Jammer, want vanwege het enorm hoge koppel van een elektromotor en de mogelijkheid om heel sterk met de motor te remmen zou een elektrische auto een perfecte caravantrekker kunnen zijn.
Daarom werkt Dethleffs samen het de Erwin Hymer Group en ZF Friendrichshafen aan een caravan met een eigen elektrische aandrijflijn die de elektrische auto kan ondersteunen. Hierbij beschikt de caravan over een eigen accupakket zodat de caravan niet alleen extra vermogen maar ook extra actieradius.
Over de Alpen
Om de praktische bruikbaarheid van het concept te demonstreren, heeft men een uitdagende tocht door de Alpen gemaakt. De route liep van het fabrieksterrein van Dethleffs in Isny im Allgäu over de Fernpass en vervolgens over de autosnelwegen A12 en A13 langs Innsbruck over de Brennerpas. In Italië ging het over de A22 via Bolzano en Trento naar Riva aan de noordelijke oever van het Gardameer – in totaal 386 kilometer en 4.870 hoogtemeters.
De Audi e-tron Sportback trok samen met de elektrisch aangedreven caravan E-Home Coco helemaal van Isny (net boven het Bodenmeer) naar het Gardameer – zonder oplaadstop. Met de oversteek over de Alpen wilden de projectpartners bewijzen dat een aanhangwagen met elektrische aandrijving dit hogere energieverbruik kan compenseren. Deze rit met een gemiddelde snelheid van 62,4 km/h verbruikte de e-tron Sportback 62 kWh energie (d.w.z. 21,2 kWh/100 km), de e-home Coco 74 kWh (19,2 kWh/100 km).
Aandrijving
De lage verbruikscijfers van de e-tron werden mogelijk gemaakt door de eigen aandrijving van de aanhangwagen. Een trekkrachtsensor is in de trekinrichting zelf ingebouwd. Deze detecteert of het trekkende voertuig optrekt, afremt of rolt. Met deze informatie stuurt de elektronica de twee elektromotoren van de Dethleffs E-Home Coco aan. Ze regelen binnen een tiende van een seconde hun aandrijfkoppel en zorgen zo ervoor dat de e-tron Sportback tijdens de recordrit nooit meer dan 20 kilogram aan getrokken lading hoefde te verplaatsen. Verder beschikt de E-Home Coco ook een terugwinningssysteem. Hiermee kan men tijdens het vertragen energie terugwinnen.
Schijfremmen
Overigens heeft het prototype schijfremmen als mechanische remmen in plaats van de trommelremmen die vaak worden gebruikt. De reden ligt in de elektrische aandrijving: schijfremmen maken een soepelere overgang tussen elektrische en mechanische vertraging mogelijk, aldus Dethleffs.