ISNY – Nog niet zo heel lang geleden was de Dethleffs Evan een studiemodel. Zo’n model waarvan je van te voren weet dat als het ooit in productie komt, het in een heel andere gedaante zal zijn, vaak ook met veel minder futuristische trekjes.
Met de Evan bewijst Dethleffs het tegendeel want de indruk die het definitieve model geeft lijkt nog heel behoorlijk op het studiemodel. Ook heeft Dethleffs een groot aantal van de innovaties in de Evan gehandhaafd. Wat op de foto niet meteen opvalt, zijn de compacte afmetingen van de Evan. Qua lengte is deze integraal camper namelijk niet langer dan een buscamper. De Evan 520 meet 5,20 m en de 560 is 5,65 meter kort. De breedte is ongeveer gelijk aan die van de zogenaamde “Vans”. Deze compacte half-integraal campers die de laatste tijd weer zo populair zijn, zijn ongeveer net zo breed als de 2,15 m van de Dethleffs Evan. Het laadvermogen liegt er niet om, bij een MTM van 3499 kg heeft de Evan een laadvermogen van 714 tot 909 kilo.
Hoewel de Evan er echt als een camper uit ziet, is de wagen toch echt ontwikkeld als multifuctioneel vrijetijdsvoertuig. Dus niet alleen mee te camperen maar ook om een dagje te gaan surfen, een stedentrip te maken of als auto voor dagelijks vervoer. De compacte afmetingen zorgen voor een wendbare auto, die dankzij het “Tiefrahmenchassis” over een prima wegligging beschikt. De Evan is aan de achterzijde voorzien van een grote deur waardoor je makkelijk een surfplank of een paar mountainbikes kunt laden.
Dat de nadruk niet direct op camperen ligt, valt niet alleen op door het interieur en exterieur in fraaie automotive stijl, maar ook omdat er in eerste instantie geen bed aanwezig lijkt te zijn. Dat bed is er wel degelijk. Boven de voorstoelen bevindt zich, net als bij een integraal camper, een tweepersoons hefbed. Bovendien zijn er nog twee slaapplaatsen, achterin de wagen bevindt zich namelijk een hefdak met daarin nog een tweepersoons bed. Dat heeft zo zijn voordelen: het gebruik van de bedden kost bijna geen ruimte van het interieur. De zitgroep (behalve de voorstoelen), het toilet en de keuken zijn dan gewoon bereikbaar en bruikbaar. Achter de voorstoelen vinden we, afhankelijk van de lengte en indeling, een halve of hele treinzit die uit losse stoelen is samengesteld. Rechts zien we een keukenblok en meer achterin is plaats voor de natte cel en bergruimte.
Dethleffs heeft 3 indelingen voor de Evan ontwikkeld: de 520 B, de 560 B en de 560 D. De indelingen komen sterk overeen, het grootste verschil is de lengte en de beschikbare bergruimte achterin. Iedere indeling is weer in 3 uitvoeringen leverbaar, van basis tot extra luxe zijn dit de Active, de Sport en de Performance. Met 9 modellen heeft Dethleffs de Evan zo heel snel van studiemodel tot complete serie laten evolueren.