De trend naar compacte, stoere campers met offroad-mogelijkheden zet stevig door. Zo stevig, dat je je afvraagt of het aanbod niet vele malen groter dan de vraag is. Steeds meer camperfabrikanten zoeken bovendien de grens op tussen buscamper en volwaardige camper – met niet alleen de mogelijkheid voor offroad rijden, maar ook voor zelfvoorzienend overnachten.
Ook comfort blijft onverminderd belangrijk, evenals een grote mate aan veelzijdigheid. Camperaars gaan graag met zijn tweetjes op stap, maar de kleinkinderen moeten ook gewoon mee kunnen. En niet alleen de e-bikes, maar ook de surfboards of andere sportieve zaken. Op de Caravan Salon in Düsseldorf presenteerde het merk – een jaar na de introductie van de Globebus Performance 4×4 – nu ook een variant van deze camper met slaapdak.
Eerste 4×4-camper van Dethleffs ook met slaapdak
Deze conceptversie combineert de vierwielaandrijving en andere stoere aspecten van het inmiddels in productie genomen reguliere model met twee extra slaapplaatsen onder een uitklapbaar dak. Ook het volledig lederen interieur trok de aandacht. Hoewel nog niet productierijp, laat Dethleffs hiermee zien waar het merk mogelijk naartoe wil met compacte avontuurlijke campers.
Ook het op de Caravan Salon 2025 gepresenteerde concept van de Globebus Performance 4×4 met extra slaapdak staat op een Volkswagen Crafter, voorzien van een 2.0 TDI dieselmotor met 163 pk en een automatische achttraps versnellingsbak. De aandrijving gaat – uiteraard via vier wielen – met hulp van een mechanisch differentieelslot en 18-inch all-terrainbanden. Een verhoogde ophanging en verstevigde vooras maken het voertuig geschikt voor slecht begaanbare paden en onverharde kampeerplekken.
Voor kampeerders die langer off-grid willen staan, is de standaarduitrusting opvallend compleet. Zo beschikt het studiemodel over een krachtige 168 Ah lithiumaccu en een dieselverwarming. De koelkast draait op compressortechniek, wat qua energieverbruik veel gunstiger is dan absorptiekoeling. Draadloos internet onderweg is mogelijk via de geïntegreerde 5G-router.
Hefdak als kers op de taart
Voor het eerst in zijn bestaan heeft Dethleffs een volwaardige motorhome voorzien van een hefdak. Het dak voegt twee slaapplaatsen toe bovenop de bestaande indeling. De bovenbedden meten 234 bij 133 cm en rusten op een lattenbodem met koudschuimmatras. Het dak is gemaakt van hagelbestendig, glasvezelversterkt kunststof en is aan drie zijden voorzien van ritssluitingen voor ventilatie en uitzicht. Een panoramavenster aan de bovenzijde zorgt voor extra lichtinval.
Het openen en sluiten gebeurt handmatig, met behulp van een trekmechanisme en vergrendeling. De toegang tot het bovenbed verloopt via een afneembare ladder. Het complete systeem weegt circa 120 kilo.
Hoewel het nog om een concept gaat, zoals dat op de Caravan Salon in Düsseldorf te zien wat, lijkt het erop dat Dethleffs serieus overweegt deze uitvoering op termijn in productie te nemen – mede gezien de positieve reacties tijdens de beurs.
Maatwerkinterieur als statement
Minstens zo opvallend als het dak was het interieur. Het getoonde model was volledig afgewerkt met leder: van het dashboard tot de wandpanelen en de bekleding van stoelen en plafond. Dethleffs speelt hiermee in op de groeiende vraag naar individualisering binnen de kampeersector.
Hoewel een volledig lederen interieur nog niet op de optielijst staat, biedt het merk al langer maatwerk via geselecteerde dealers. Met deze conceptcamper verkent het merk de mogelijkheden om personalisatie voor een breder publiek toegankelijker te maken.
Indeling en gebruiksgemak
Ondanks de ingrepen blijft de oorspronkelijke indeling herkenbaar. Achterin bevinden zich twee enkele bedden boven een ruime garage. In het midden een compacte keuken en een draaibare badkamer. Voorin is een dwarsbank geplaatst, die optioneel tot bed kan worden omgebouwd.
Voor wie met vier personen op reis gaat, kan het maximaal toelaatbaar gewicht (MTM) worden verhoogd naar 4.500 kg. Daarmee ontstaat meer marge voor bagage, zonder in te leveren op comfort of veiligheid. Maar hiervoor is, in tegenstelling tot de reguliere Dethleffs Globebus Performance 4×4, wel een rijbewijs C of C1 vereist.
Tussen buscamper en volwaardige camper in
Met de Globebus Performance 4×4 richt Dethleffs zich op een specifieke doelgroep: kampeerders die de wendbaarheid van een compacte camper zoeken, maar met meer ruimte, meer aandrijving en meer individualiteit dan bij een doorsnee buscamper. Tegelijk mikt het model niet op de klassieke camperrijder die vooral comfort op campings zoekt.
Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt. Gezien de techniek, vierwielaandrijving en optionele maatwerkdetails lijkt een richtprijs tussen de €160.000 en €175.000 realistisch.
Of en wanneer het model in serieproductie komt, is nog onduidelijk. Maar de richting is helder: compacte campers met karakter, comfort en terreinvaardigheid winnen terrein. En Dethleffs wil daar duidelijk een rol in spelen.












