Dethleffs onthult buscamper met plug-in hybride aandrijving

Dethleffs Globevan e.Hybrid hybride buscamper

Dethleffs onthult buscamper met plug-in hybride aandrijving

Dethleffs is een van de caravan- en camperbouwers die druk bezig is om de mogelijkheden voor elektrisch aangedreven campers én caravans te onderzoeken. Het Duitse merk onthulde op de afgelopen edities van de Caravan Salon dan ook diverse studiemodellen van elektrisch aangedreven recreatievoertuigen.

Op de Caravan Salon 2019, die morgen de deuren opent voor het publiek, kunnen we op de stand van Dethleffs de Globevan e.Hybrid bewonderen. Dit is een buscamper met een plug-in hybride aandrijving. Het is geen studiemodel, maar een model dat daadwerkelijk op de markt gaat komen.

Plug-in hybride aandrijving

Een plug-in hybride aandrijving wordt de laatste jaren al veelvuldig in personenauto’s en ook steeds vaker in bedrijfsauto’s toegepast. Nog niet zo lang geleden nam het aantal auto’s met een soortgelijke aandrijving een hele vlucht, omdat deze in zakelijk opzicht heel aantrekkelijk waren. De Mitsubushi Outlander en Toyota Prius zijn daar een goed voorbeeld van. De bijtelling op deze auto’s was namelijk heel laag. Dat is tegenwoordig niet meer het geval waardoor veel zakelijke rijders nu overstappen op een volledig elektrische auto. Omdat het bijtellingspercentage daarvan de komende jaren ook weer omhoog gaat, zou het zo maar eens kunnen dat we binnenkort weer heel wat (plug-in) hybrides op de weg gaan zien.

Ford Transit Custom als basis

Dethleffs gebruikt als basisvoertuig een 5 meter lange Ford Transit Custom. Een model dat Dethleffs amper gebruikt. De keuze voor de Transit zal ongetwijfeld te maken hebben met de plug-in hybride aandrijving. De elektromotor, die voor de daadwerkelijke aandrijving zorgt, heeft een vermogen van 126 pk. Om de actieradius te vergroten kan de accu niet alleen aan het stopcontact of snellader maar ook met de ingebouwde Range Extender worden opgeladen. Dit is een kleine benzinemotor welke via een generator de accu oplaadt. Dankzij het feit dat elektromotoren een hoog koppel hebben dat al vanaf een heel laag toerental beschikbaar is, zullen de prestaties zondermeer voldoende zijn.

Actieradius

De actieradius in volledig elektrische modus bedraagt 50 kilometer. Dat lijkt weinig, maar als daarna de Range Extender wordt ingeschakeld kan daarmee de accu worden bijgeladen en de rit kan dan ook gewoon worden vervolgd. Voor de Range Extender’ wordt een 1,0 liter Ecoboost-benzinemotor van gebruikt. Met een volle accu én tank is de totale actieradius ongeveer 500 kilometer. Daarna is het een kwestie van bijladen en/of tanken.

Opladen

Dat opladen kan volgens Dethleffs in 5,5 uur aan de lader thuis of op de camping. De laadtijd aan een snellader valt met 3 uur nogal tegen. Een volledig elektrische auto heeft een aanzienlijk groter accupakket en kan doorgaans in een veel kortere tijd worden opgeladen. Nu heeft een snellader vanwege de aanwezigheid van een Range Extender ook geen hoge prioriteit.

Dethleffs Globevan e.Hybrid

De Dethleffs Globevan e.Hybrid is 5 meter lang, 2 meter breed en is voorzien van een hefdak. De hoogte zal dus net geen 2 meter bedragen. Hij heeft goedgekeurde zitplaatsen voor vier personen. In het hefdak bevindt zich een tweepersoons bed. De tweezitsbank kan worden omgebouwd tot tweepersoonsbed zodat de buscamper in totaal vier slaapplaatsen heeft. Uiteraard zijn de voorstoelen draaibaar uitgevoerd. Het keukentje is, zoals gebruikelijk bij dit soort compacte buscampers, heel compact. Het heeft een tweepits kookplaatje en kleine koelkast.

De exacte prijs van de Dethleffs Globevan e.Hybrid is, evenals de leverdatum, nog niet bekend. De aanschafprijs zal hier vanwege de BPM een paar duizend euro hoger liggen dan de vanafprijs van 74.990 euro die in Duitsland geldt.

Like dit artikel
Tweet dit artikel