Met de Yoka Go heeft Dethleffs een nieuwe, ultracompacte halfintegraal camper op de markt gebracht waarmee het Duitse merk niet alleen inspeelt op de huidige trends, maar ook laat zien dat het een uiterst veelzijdige camper kan ontwikkelen zonder in te boeten op het comfort wat we van de campers van Dethleffs gewend zijn.
De nieuwe Dethleffs Yoka Go, die het Duitse bedrijf op de Caravan Salon presenteert, zet weliswaar niet direct een nieuwe standaard. Maar het is absoluut een interessante en welkome aanvulling op het toch al indrukwekkende portfolio van het Duitse merk.
Dethleffs, een merk dat vooral synoniem staat voor Duitse degelijkheid en familievriendelijke voertuigen, toont met de introductie van de Yoka Go camper bovendien aan dat het nog steeds lef genoeg heeft om met iets compleet nieuws te komen.
Dethleffs Yoka Go helemaal in het teken van veelzijdigheid
Als je de Yoka Go zo bekijkt, valt niet meteen op waardoor hij zo veelzijdig is. Het is qua eerste indruk gewoon een compacte halfintegraal camper met strakke lijnen. Maar als je nog een keer kijkt, dan zie je dat de entreedeur dubbel is uitgevoerd en dus een veel bredere opening biedt. Daar past makkelijk een fiets door naar binnen.
En dat kan nog veel makkelijker aan de achterzijde, die een hele grote klep heeft, bijna net zo groot als de achterzijde. Als je die opent, kom je in het slaapgedeelte uit. Uiteraard heeft Dethleffs dat bed flexibel uitgevoerd, waarbij je het middelste deel weg kunt klappen zodat daar genoeg ruimte is om een fiets naar binnen te rijden, of om een surfboard naar binnen te schuiven.
Dat is niet het enige. De zitgroep voor bestaat uit de draaibare voorstoelen, een tafel en nog twee stoelen. Die tafel en de twee stoelen staan op rails, en kunnen dus verplaatst of verwijderd worden. Ook achterin de camper lopen rails om allerlei zaken aan vast te maken.
Om te zorgen dat er ondanks allerlei extra bagage nog voldoende laadvermogen over blijft, heeft Dethleffs veelvuldig gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen zoals aluminium en composiet.
De Dethleffs Yoka Go is gebouwd op een Ford Transit-chassis, een betrouwbare basis die zowel stabiliteit als wendbaarheid garandeert. Met een lengte van net geen 7 meter biedt de Yoka Go een verrassende hoeveelheid ruimte zonder in te boeten aan manoeuvreerbaarheid.
Interieur en indeling
Binnenin de Yoka Go wordt de belofte van veelzijdigheid waargemaakt. De indeling is zodanig ontworpen dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte. Een vast tweepersoonsbed aan de achterzijde en een optioneel hefbed voorin maken het mogelijk om met vier personen comfortabel te reizen.
De keuken is compact maar functioneel, met moderne apparatuur en voldoende opbergruimte. Het gebruik van lichte kleuren en hoogwaardige materialen draagt bij aan een gevoel van ruimte en luxe.
Ieder voordeel heeft ook een nadeel: de Dethleffs Yoka Go heeft namelijk geen was/toiletruimte. Wat dat betreft is de camper echt voor sportievelingen bedoeld.
Technologische innovaties
Uiteraard is de Yoka Go uitgerust met een reeks technologische snufjes die het reizen aangenamer maken. Denk aan een geïntegreerd infotainmentsysteem, zonnepanelen voor duurzame energievoorziening en een geavanceerd ventilatiesysteem.
Nieuw segment
De Yoka Go positioneert zich in een voor Dethleffs nieuw marktsegment dat steeds meer aandacht krijgt: dat van compacte, veelzijdige campers die zowel geschikt zijn voor weekendtrips als langere reizen. Dethleffs voegt hier nog een extra dimensie aan toe, door het ook geschikt te maken voor avonturiers die spullen als een surfboard of mountainbike mee willen nemen. Het voertuig lijkt vooral aantrekkelijk voor jonge gezinnen en avontuurlijke stellen die waarde hechten aan comfort en functionaliteit.
Prijs en beschikbaarheid
Hoewel de exacte prijsstelling nog moet worden aangekondigd, mogen we verwachten dat de Yoka Go zich in het middensegment zal bevinden. Het model zal naar verwachting later dit jaar beschikbaar zijn bij geselecteerde Dethleffs-dealers.