De Britse startup Duckworth Overland onthulde vorige week de bijzondere Aerover camper. Dit moet het eerste voertuig zijn in een reeks van unieke campers, gebaseerd op het chassis en de techniek van de Land Rover Defender 130.
Maar dat is niet het enige bijzondere aan de Aerover. Het voertuig heeft namelijk een exterieur dat doet denken aan de klassieke vliegtuigen uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Bovendien is de Aerover nog niet af. De koper kan daarom nog beslissen hoe het interieur er uit gaat zien.
De oprichter van het bedrijf, Thomas Duckworth, reisde een tijd in de ‘Lorry Life’, een tiny home op basis van een gerestaureerde Bedford MJ legertruck. Dit wakkerde Duckworth’s enthousiasme aan voor het bouwen van unieke, bijzonder ‘off-grid’ voertuigen. Duckworth doet dit niet alleen, hij deelt zijn enthousiasme met de ingenieur en allround buitenmens Michael Gerrard. Samen besloten ze om de redelijk gedurfde combinatie van het Aerover-concept te gaan bouwen.
Unieke combinatie
De Aerover doet een beetje denken aan een combinatie van een Land Rover met een Airstream of Bowlus caravan. De manier waarop Duckworth deze iconische voertuigen weet te combineren geeft een naar onze mening minstens zo iconisch resultaat. De gehele camper is door de mensen van Duckworth met de hand gemaakt. Alles is vanaf de grond af opgebouwd.
De volledige opbouw, zowel de buitenzijde als binnenzijde, is met de hand gemaakt van aluminium platen. Niets is herkenbaar als een onderdeel van een leverancier. Ook de carrosserie van de Land Rover Defender 130 is met de hand opgebouwd. Het is geen nieuwe carrosserie, als je hem van dichtbij bekijkt ziet dat hij behoorlijk gehavend is. Maar ondanks dat ongepolijste uiterlijk is de carrosserie wel degelijk gerestaureerd. Ook de onderliggende techniek is voor een groot deel van Land Rover afkomstig. Uiteraard heeft hij dan ook standaard vierwielaandrijving. Maar het motorblok (standaard diesel, maar ook voor benzine leverbaar) is weer afkomstig van een BMW X5.
Gasloos
Volgens Duckworth heeft de camper een centrale verwarming alsmede een airconditioning, en zal er in ieder geval een chemisch toilet aan boord zijn. De rest kan in samenspraak met de koper worden bepaald. In de plannen daarvoor staat nu nog een geheel ‘gasloze’ techniek met inductiekookplaat, een 200 Ah lithiumaccu en een 220 W zonnepaneel op het dak. De indeling wordt aangepast aan de wensen van de koper maar Duckworth denkt aan een keukenblok, een tot tweepersoonsbed om te bouwen zitgroep en het losse chemisch toilet. Optioneel is ook een meer complete badkamer mogelijk. De grote alkoof boven de cabine is bedoeld als opslagruimte maar kan ook plaats bieden aan een kleiner bed.
Alles gereviseerd
Vanwege de pandemie en lockdowns liep de planning behoorlijk uit maar men is nu toch aardig gevorderd. Het team heeft de Defender tot op de losse onderdelen gestript en alles vervangen of gerestaureerd. Het originele frame is vervangen door een gloednieuw gegalvaniseerd stalen chassis van J.E. Marsland. De motor, versnellingsbak, assen en differentiëlen zijn gereviseerd en men voegde een zelfnivellerende luchtvering met meerdere rijhoogtes toe. Ook kreeg het voertuig nieuwe schijfremmen en een gereviseerde stuurbekrachtiging.
Voor de opbouw maakte Duckworth eerst een CNC-gesneden houten skelet. Dat gebruikt men om het aluminium frame en de handgevormde buitenpanelen te vormen. Toen de aluminium beplating en spanten klaar waren, werden de houten onderdelen van binnenuit verwijderd. Daarna kon men het frame en de koetswerkpanelen definitief monteren. Hiervoor waren ontelbare klinknagels nodig, die het gepolijste omhulsel een nog mooier uiterlijk geven.
Goodwood Revival
Duckworth had de carrosserie net op tijd klaar voor een eerste presentatie op de ‘Goodwood Revival’ van vorige maand. Om een betere indruk van de grootte van het interieur te krijgen bouwde men een tijdelijke multiplex vloer en houten banken. De rest van het interieur bleef een skeletachtige ‘zeppelin’ van glanzend aluminium, in afwachting van de definitieve inrichting.
Er is geen informatie over de prijs afgegeven maar die zal uiteraard sterk worden beïnvloed door de door de klant gewenste indeling en uitrusting. Duckworth is voor het eerste model op zoek naar een koper. Na het voltooien van Aerover #001 wil men een gelimiteerde serie van dit soort campers gaan bouwen.