Autojournalist Werner Budding rijdt de laatste tijd veel met elektrische auto’s. Dit omdat hij die voor het magazine e-Drivers.com steeds aan een duurtest van een half jaar onderwerpt.
Op dit moment rijdt hij voor die duurtest met een Volvo C40 Recharge. Werner was nieuwsgierig hoe deze het als caravantrekker zou doen en leende daarom een caravan voor een uitgebreide proefrit.
De Volvo C40, die Werner van de Volvo-importeur in gebruik heeft, heeft een vermogen van 408 pk en een maximum koppel van maar liefst 660 Nm. Bij een elektromotor is het koppel instant – dus al vanaf nul toeren – beschikbaar. Ideaal dus om een caravan te trekken. Het is dan ook geen wonder dat de Volvo C40 een maximaal (geremd) trekgewicht van 1800 kilo heeft.
Elektrische auto als trekauto
Werner leende voor zijn testrit een Eriba Nova caravan, die leeg ongeveer 1.000 kilo weegt. Daar moet de Volvo geen moeite mee hebben, maar het rijbereik wordt door de extra luchtweerstand natuurlijk wel behoorlijk verminderd. Jeroen Metz van Jan van Schaffelaar Caravans uit Barneveld stelde de Eriba caravan ter beschikking. Hij vertelde dat het rijden met een elektrische auto en een caravan wel eens tot onaangename verrassingen leidt: “Ik heb wel een klant gehad die een flinke caravan achter zijn Audi e-tron hing, en korte tijd later klagend de winkel hier binnenkwam. Je moet gewoon rekening houden met een beperkter rijbereik als je een caravan achter je elektrische auto hangt.”
Dat elektrische auto’s wel degelijk prima als caravantrekker te gebruiken zijn, blijkt wel uit het feit dat de elektrische Hyundai Ioniq 5 door de ANWB tot Trekauto van het Jaar 2022 is uitgeroepen. Naast het milieuaspect – een elektrische auto produceert tijdens het rijden immers zo goed als geen uitstoot – is vooral het grote koppel een van de grote voordelen van een elektrische auto. Dat dit direct vanaf stilstand beschikbaar is en dat er ook niet geschakeld hoeft te worden, is vooral bij het trekken van een caravan een enorm voordeel. Geen verbrande koppelingsplaten meer of gepieker over het kiezen van de juiste versnelling, een elektrische auto doet fluisterstil zijn werk en trekt een caravan over het algemeen moeiteloos.
Meer dan genoeg trekkracht
Dat ondervindt ook Werner Budding: “Ik vloer het gaspedaal van de C40 en met dik 400 pk sleurt hij de caravan zo de ruimte op de rechterbaan binnen. Zelfs als deze oprit bergop had gelegen, was er geen vuiltje aan de lucht geweest in de elektrische Volvo.”
Budding vervolgt: “Waar wij in normale situaties een enkele keer de 408 beschikbare pk’s wat aan de riante kant vinden – of beter gezegd, onze mede-inzittenden – daar komt de flinke hoeveelheid kracht nu goed van pas.”
Sterker nog, Budding denkt dat het enorme vermogen en koppel van de Volvo wel eens te veel voor de carrosserie van oude caravans zou kunnen zijn. Bij vol gas geven zou het volgens Budding zomaar kunnen dat je de structuur van de caravan beschadigt.
Rijbereik wordt zo’n 30 procent minder
De extra luchtweerstand van de caravan zorgt er, in combinatie met het extra gewicht, wel voor dat het rijbereik een stuk minder wordt. Volgens Budding is de Volvo C40 ‘solo’ in de praktijk goed voor een rijbereik van zo’n 380 kilometer. Met caravan steeg het energieverbruik van de Volvo C40 – bij zomerse temperaturen en een normaal rijgedrag – van ongeveer 21,5 kWh per 100 kilometer naar zo’n 28 kWh.
Het rijden met de caravan vermindert het rijbereik van de Volvo dus zo’n 30 procent. Dat betekent een rijbereik van ongeveer 204 kilometer, zoals de Volvo C40 na een uurtje rijden aangaf. Dat is met een tot 100% opgeladen accu.
Wat is nog acceptabel qua rijbereik en laadpauzes?
Als je onderweg van een DC-snellader gebruik maakt, laad je de accu doorgaans tot 80 procent op omdat het laden bij een hoger percentage veel langzamer gaat. Het rijbereik van snellader tot snellader wordt bij deze combinatie dus iets meer dan 160 kilometer. Dat komt overeen met ongeveer twee uur rijden.
Natuurlijk is het prima om na twee uur rijden even een pauze te nemen. Maar om de accu tot die 80% op te laden, heb je dan wel (iets meer dan) een half uur nodig. Om na twee uur rijden steeds een pauze van een half uur te moeten nemen, zal voor veel mensen niet acceptabel zijn.
Als ze dan ook nog een snellaadstation treffen waarbij de combinatie niet in de lengte geparkeerd kan worden, zodat de caravan afgekoppeld moet worden, zal het humeur (en het vakantiegevoel) het dieptepunt naderen.
Wie naar een camping gaat die met een volle accu, of desnoods met één laadstop te bereiken is, is het rijden met een elektrische auto en caravan natuurlijk wél een aanrader. Bovendien zijn de grotere campings vaak voorzien van laadpalen.
Het volledig verslag van Werner Budding kun je vinden op e-Drivers.com.
Foto’s: e-Drivers.com/Werner Budding