Elektrisch aangedreven Iridium camper op CMT Stuttgart

Iridium Mobil E camper

Elektrisch aangedreven Iridium camper op CMT Stuttgart

Het is de CMT Stuttgart gelukt om een heel interessante première in huis te halen. We kunnen er namelijk een elektrisch aangedreven camper zien. Geen studiemodel of prototype, maar gewoon een camper die helemaal gereed is om in productie te gaan.

Het Duitse merk Iridium dat vooral is gespecialiseerd is in campers in het hogere prijssegment, zal op de CMT namelijk de Iridium E Mobil camper presenteren. Het feit dat het zeker geen studiemodel is, blijkt uit het feit dat leverancier WOF GbmH zegt dat de camper al in februari 2019 leverbaar is.

Volgens de website van het in Weilheim an der Teck  gevestigde bedrijf zet het met de elektrisch aangedreven camper een grote stap in milieubewust reizen en kamperen. De aanschaf van een nieuwe camper is een hele investering. Het bedrijf merkt terecht op dat een koper er daarom graag zeker van wil zijn, dat hij er ook in de toekomst overal mee kan komen niet overal beperkt wordt door rijverboden.

Het bedrijf is voor de ontwikkeling van de elektrisch aangedreven camper een partnerschap aangegaan met verschillende andere bedrijven. De basis van het voertuig is een reeds langer bestaand bedrijfswagenonderstel met breedspoorchassis. Dit wordt door Maurer, een Zwitserse specialist in maatwerkcampers, voorzien van een camperopbouw. Hierbij kan de klant kiezen tussen een klassieke sandwich-bouwwijze en een opbouw met Monoshell-techniek. Deze laatste biedt een bijzonder stijve opbouw zonder naden en voegen. De aandrijving wordt verzorgd door ombouwspecialist Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S). Dit bedrijf heeft een ruime ervaring op dit gebied. Zo heeft EFA-S al eens een paar honderd bedrijfswagens van koeriersbedrijf UPS voorzien van een elektrische aandrijving.

EFA-S heeft voor de ombouw van de Iridium camper gekozen voor zogenaamde synchroonmotoren. Deze motoren leveren al vanaf nul toeren hun volledige draaimoment. In combinatie met een zelf ontwikkeld accumanagementsysteem waarbij de lithium-ijzerfosfaataccu’s individueel worden gemonitord en de gebruikmaking van hoogvolt techniek en energieregeneratie is de actieradius maximaal. De actieradius zou zo’n 200 kilometer bedragen. Je kunt de accu’s laden via een normale contactdoos, een 22 kW/h Wallbox of een snellaadstation van maximaal 50 kW/h.

Like dit artikel
Tweet dit artikel