Elektrisch eBussy bestelwagenconcept gaat volgend jaar als XBUS in productie

XBUS elektrische camper

Elektrisch eBussy bestelwagenconcept gaat volgend jaar als XBUS in productie

Het Duitse bedrijf ElectricBrands gaat zich naast elektrische scooters ook richten op een veelzijdige elektrische bestelwagen annex personenbus, die ook met een campermodule leverbaar zal zijn.

Toen het eBussy concept werd gepresenteerd, was het maar de vraag of het ooit tot productievoertuig zou worden doorontwikkeld. Maar dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Het concept wordt omgedoopt naar XBUS en zal op 7 jul zijn officiële première beleven. De productiestart is gepland voor volgend jaar.

Heel compact

Dit zou wel eens de eerste elektrische voertuig kunnen zijn dat een écht serieuze basis voor een elektrische camper is. Heel compact weliswaar, maar even goed heel bruikbaar. De XBUS wordt waarschijnlijk ongeveer 3,60 m lang, 1,60 m breed en 1,94 m hoog. Er komen twee verschillende chassis, een voor de gewone weg en een terreinversie.

Bescheiden prestaties

Omdat het een ‘licht voertuig’ in de voertuigklasse L7e wordt, moet je geen al te hoge verwachtingen aan de prestaties stellen. De versie met permanente vierwielaandrijving, vier wielmotoren en vierwielbesturing (!) krijgt een vermogen van 20 pk. Dat lijkt heel weinig maar het koppel van de vier motoren bedraagt maar liefst 1000 Nm. De topsnelheid van de normale versie wordt in ieder geval minimaal 90 km/u. Ook qua ruimte moet je er niet te veel van voorstellen. Interessanter is de grote actieradius (het rijbereik op een volle accu). Die bedraagt 600 tot 800 kilometer, mede dankzij de zonnecellen op het dak.

Veelzijdig modulair concept

XBUS elektrische camperMaar het meest interessante aspect aan de XBUS is, los van het feit dat hij een volledig elektrische aandrijflijn heeft, is het veelzijdige modulaire concept dat min of meer op het principe van lego is gebaseerd. Volgens de fabrikant betreft het evengoed een degelijk Duits product. Naar eigen zeggen combineert geen enkel ander voertuig technologie, gebruiksvriendelijkheid, design en plezier zoals de XBUS doet.

Dankzij de modulaire en verwisselbare carrosserie(delen) kan de XBUS in eenvoudig worden omgebouwd tot cabriolet, terreinwagen, bakwagen, stationwagon, pick-up, bestelwagen en kampeerbus. De bestelwagenversie biedt plaats aan maximaal vier personen. Het ledig gewicht van het voertuig zonder accu, lading en opbouw bedraagt 450 tot 600 kilogram. Naar verluidt kan het tot 1000 kilogram lading vervoeren.

Duurzaam

De XBUS moet volgens ElectricBrands een van ‘s werelds meest duurzame elektrische voertuigen op vier wielen worden. Naar eigen zeggen kan hij voor 98 procent worden gerecycled, is hij al na 10.000 kilometer op de weg klimaatneutraal en dankzij de lithium-ion-technologie van de Duitse batterijfabrikant UniverCell is het accupakket geheel kobaltvrij.

De toeleveringsketens zijn kort, aldus het bedrijf: bijna alle onderdelen, waaronder de elektromotoren van toeleverancier Schaeffler, zijn afkomstig van Duitse fabrikanten en voldoen zodoende aan “de strengste milieunormen ter wereld”. Dankzij zijn zonnecellen en de energieterugwinning tijdens het remmen kan de XBUS naar verluidt tot 200 kilometer per dag energie opwekken.

Prijzen

De prijzen beginnen naar verwachting bij zo’n 16.000 euro zonder carrosserie. De versie met kampeermodule is ook de duurste versie en kost waarschijnlijk een kleine 30.000 euro. Dat is heel weinig vergeleken met buscampers maar de XBUS is dan ook een flink stuk kleiner en langzamer. Maar ook volledig elektrisch, wat het rijden in met name Nederland (elektriciteit is hier heel goedkoop) ontzettend voordelig maakt. De energiekosten van een elektrische auto bedragen vaak namelijk maar een kwart van die van een auto met benzinemotor.

Like dit artikel
Tweet dit artikel