Elektrische Lightship caravan moet dankzij nieuwe financiering nog dit jaar in productie gaan

Elektrische Lightship caravan

Elektrische Lightship caravan moet dankzij nieuwe financiering nog dit jaar in productie gaan

De toekomst van kamperen krijgt steeds meer elektrische impulsen. Niet alleen door de komst van elektrische campers, maar ook door caravans die elektrisch aangedreven voertuigen ondersteunen. Daarmee bedoelen we niet de ‘gasloze’ caravans, maar caravans die over een eigen elektrische aandrijving beschikken, zoals de Lightship L1.

Het bedrijf achter deze caravan, het Amerikaanse Lightship, is dan ook een pionier op dit gebied. Lightship heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met het veiligstellen van een ‘Series B’ financiering van $34 miljoen. Deze financiële injectie zet de deuren wagenwijd open voor de productie van de Lightship L1.

De missie van Lightship

Opgericht in 2020, met roots in San Francisco en Boulder, Colorado, is Lightship’s missie altijd geweest om de ervaring die recreatievoertuigen bieden te herdefiniëren door ze geschikt te maken voor het elektrische tijdperk. Met de L1 lijkt het bedrijf deze visie werkelijkheid te maken. Deze state-of-the-art reisaanhanger, waar we afgelopen voorjaar ook al uitgebreid over schreven, is niet alleen een toonbeeld van innovatief design, maar ook van duurzaamheid en efficiëntie.

Caravan met elektrische aandrijflijn

De Lightship L1 onderscheidt zich door zijn aerodynamisch ontwerp, dat luchtweerstand minimaliseert en zo de efficiëntie maximaliseert. Het meest opvallende is echter de elektrische aandrijflijn, die het bereik- en efficiëntieverlies voor het trekkende voertuig aanzienlijk vermindert. Het telescopisch ontwerp, dat het frontaal oppervlak minimaliseert, draagt verder bij aan deze efficiëntie.

Wat de L1 echter ook uniek maakt, zijn de exceptionele off-grid mogelijkheden. Uitgerust met een grote accu, elektrische voortstuwing en ruime zonne-energiecapaciteit, kan de L1 een week lang off-grid functioneren. Dat geeft een nieuwe dimensie aan het concept van zelfvoorzienend kamperen.

Financiering

Deze financieringsronde is een cruciale stap voor Lightship, die sinds de oprichting in 2020 hard heeft gewerkt aan het realiseren van hun visie. De recente financieringsronde, geleid door partijen zoals Obvious Ventures en Prelude Ventures, met bijdragen van onder andere Allegis Capital en THOR Industries, geeft Lightship de middelen om de L1 op grote schaal te produceren. De financiële steun en het vertrouwen van de investeerders weerspiegelen de potentie die de Lightship L1 biedt. “Het is meer dan alleen een stap vooruit in de RV-industrie; het is een sprong naar een duurzamere en efficiëntere toekomst voor recreatieve reizen,” merkt een van de leidende investeerders op.

De productie zal starten in hun nieuwe faciliteit in Broomfield (Colorado) later dit jaar. Naast het versnellen van de productie, zal deze uitbreiding ook leiden tot de creatie van talrijke banen in de hightech engineering- en productiesector.

Impact

De impact van de Lightship L1 op de Noord-Amerikaanse RV-markt – voorlopig zal hij alleen daar verkrijgbaar zijn – kan aanzienlijk zijn. De actieradius van elektrische auto’s gaat enorm onderuit zodra ze een flinke aanhanger moeten trekken. De afstanden in Noord-Amerika zijn behoorlijk groot en de snellaadinfrastructuur is er een stuk minder uitgebreid dan hier in Europa. Daarom kan het trekken van een caravan – en zeker eentje van ‘Amerikaans’ formaat daar een aardige uitdaging zijn. De Lightship L1, die niet alleen een eigen aandrijving en accu maar ook grotendeels inklapbaar en daardoor heel aerodynamisch is, kan dan uitkomst bieden. Natuurlijk is een zelf-aangedreven caravan als de Lightship L1 allesbehalve goedkoop, maar dat zijn caravans van de aldaar bekende merken als Airstream, Bowlus en Silverstreak ook niet bepaald.

Voortrekkersrol

Met de aankomende lancering van de L1 positioneert Lightship zich als een voorloper in de transitie naar een meer duurzame en innovatieve kampeerervaring. Omdat in de markt voor elektrische voertuigen in Noord-Amerika blijft groeien en er ook steeds meer elektrische voertuigen op de makt komen die een dergelijk grote caravan kunnen trekken, lijkt Lightship klaar om met de L1 een kansrijke voortrekkersrol in te nemen.

Like dit artikel
Tweet dit artikel